Saaby cabrio kończą 25 lat - 900 i 9‑3 w liczbach

W tym roku kabriolety Saaba obchodzą 25. urodziny. Szwedzki producent, mimo ogromnych problemów finansowych, pamięta o tej dacie. Wprawdzie Saab nie uczcił rocznicy, przygotowując coś specjalnego dla fanów marki, jednak postanowił nam przypomnieć historię swoich kabrioletów.

Saaby cabrio kończą 25 lat - 900 i 9-3 w liczbach
Bartosz Pokrzywiński

10.05.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:44

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W tym roku kabriolety Saaba obchodzą 25. urodziny. Szwedzki producent, mimo ogromnych problemów finansowych, pamięta o tej dacie. Wprawdzie Saab nie uczcił rocznicy, przygotowując coś specjalnego dla fanów marki, jednak postanowił nam przypomnieć historię swoich kabrioletów.

Historia kabrioletów Saaba rozpoczyna się w 1983 roku, kiedy to na targach we Frankfurcie szwedzki producent zaprezentował nowy concept car z miękkim składanym dachem. Auto bazowało na modelu 900 z nadwoziem lifback.

Saab-Convertible-05
Saab-Convertible-05

Po pozytywnym przyjęciu auta ze strony opinii publicznej, Saab rozpoczął seryjną produkcję modelu. Za montowanie egzemplarzy odpowiedzialna była firma Valmet Automotive z siedzibą w Finlandii. Cabrio trafiło do salonów 3 lata później, w 1986 roku, pierwszych 400 egzemplarzy przeznaczonych było tylko dla rynku północnoamerykańskiego.

900 Convertible, bo taką nazwę dostał model sprzedawany w Stanach Zjednoczonych, był napędzany dwulitrowym silnikiem benzynowym wspieranym turbosprężarką. Jednostka ta produkowała 175 KM. Później na rynku pojawiły się mocniejsze wersje wraz z topową odmianą Aero.

Saab-Convertible-014
Saab-Convertible-014

W 1993 roku Saab zaprezentował nową generację modelu 900, który bazował na płycie podłogowej Opla Vectry. Model ten również miał cztery miejsca oraz miękki składany dach, jednak w odróżnieniu od poprzednika cała konstrukcja po złożeniu całkowicie chowała się pod specjalną pokrywą, przez co tył auta był płaski.

W 1998 roku Saab odświeżył kabriolet i zmienił nazwę modelu na 9-3 Convertible. Kolejna karta historii otwiera się w 2003 roku, kiedy to szwedzki producent zaprezentował trzecią generację auta, która jest produkowana do dzisiaj. Od tego czasu auto przeszło serię drobnych usprawnień, w skład których wchodzi m.in. ulepszony system składania dachu czy tapicerka niewchłaniająca wody.

Saab-Convertible-03
Saab-Convertible-03

Model 9-3 jest pierwszym na świecie kabrioletem z miękkim dachem, który uzyskał maksymalną notę 5 gwiazdek w testach Euro NCAP. Auto jest dzisiaj dostępne również w edycji specjalnej zaprezentowanej na targach w Genewie, którą Saab uczcił rok niezależności po wykupieniu firmy od koncernu General Motors.

Jeżeli szwedzki producent upora się z problemami finansowymi, w 2012 roku na rynku powinna pojawić się nowa odsłona modelu 9-3, na bazie której niedługo później powstanie również kabriolet.

Produkcja Saaba 900/9-3

Pierwsza generacja (1986-1993) - 48 849 egzemplarzy

Druga generacja (1994-2002) - 149 145 egzemplarzy

Trzecia generacja (2003-) 99 535 egzemplarzy

Dodatkowe informacje na zdjęciu poniżej.

Saab-Convertible-01
Saab-Convertible-01
  • Saaby cabrio
  • Saab-Convertible-01
  • Saab-Convertible-015
  • Saab-Convertible-016
  • Saab-Convertible-017
  • Saab-Convertible-018
  • Saab-Convertible-019
  • Saab-Convertible-020
  • Saab-Convertible-021
  • Saab-Convertible-022
  • Saab-Convertible-023
  • Saab-Convertible-03
  • Saab-Convertible-04
  • Saab-Convertible-05
  • Saab-Convertible-06
  • Saab-Convertible-07
  • Saab-Convertible-08
  • Saab-Convertible-09
  • Saab-Convertible-010
  • Saab-Convertible-011
  • Saab-Convertible-012
  • Saab-Convertible-013
  • Saab-Convertible-014
[1/23] Saaby cabrio

Źródło: Carscoop

Komentarze (0)