Saab 9-3
Saab 9-3 to osobowe auto klasy średniej produkowane w latach 1998 – 2015 przez szwedzki koncern Saab.
Saab 9-3 – ogólne informacje
Saab 9-3 to następca modelu 900 II NG. Pierwsza generacja Saab 9-3 to zmodernizowany model 900. Ulepszono zawieszenie oraz układ kierowniczy. Przy jej produkcji współpracowano z koncernem General Motors. Auto wyposażono w silnik diesela. W 2002 roku powstała druga generacja Saab 9-3 na płycie podłogowej GM Epsilon. W 2008 roku dokonano faceliftingu Saab 9-3. Wnętrze 9-3 wyposażono w funkcję Night Panel. Pozwala ono na wyłączenie w nocy oświetlenia zegarów, z wyjątkiem prędkościomierza. Stacyjkę umieszczono między przednimi fotelami.
W 2011 roku firma Saab zbankrutowała i zaprzestano produkcji Saab 9-3. Dwa lata później model został wykupiony przez firmę NEVS. Zamieniono znaczek na aucie – pozostawiono napis SAAB. Jednak ze względu na prawa autorskie grupy zbrojeniowej Saab AB, zrezygnowano później także z nazwy Saab. Wymieniono fotele oraz wzbogacono wyposażenie o skórzaną tapicerkę, klimatyzację i czujniki parkowania. Z czasem firma NEVS zmieniła politykę i rozpoczęła produkcję aut elektrycznych, bazujących na modelu 9-3.
Saab 9-3 – dane techniczne
Pod względem konstrukcyjnym Saab 9-3 przypominał Opla Vectrę. Dostępny był w wersji z nadwoziem typu hatchback (pięciodrzwiowy), coupe (trzydrzwiowe), kabriolet (dwudrzwiowy) oraz sedan. W ofercie Saab 9-3 znalazły się silniki benzynowe i silniki diesel. Silniki Saab 9-3 posiadają moc 115 – 280 KM oraz pojemność 1796 – 2796 cm3. Składają się z 4 – 6 cylindrów, na każdy przypada 2 – 4 zawory. Auto przyspiesza do 100 km/h w 5,7 – 11,5 s. Maksymalna prędkość Saab 9-3 wynosi 200 – 250 km/h.
Moment obrotowy układu napędowego to 167 – 400 Nm. Spalanie Saab 9-3 wynosi 5,6 – 10,9 l na 100 km. Pojemność bagażnika Saab 9-3 wynosi 325 – 1331 l. Wymiary Saab 9-3 to 4629 – 4691 mm długości, 1711 – 1802 mm szerokości oraz 1428 – 1507 mm wysokości.
Saab 9-3 – opinie
Użytkownicy Saab 9-3 skarżą się na kłopoty z instalacją elektryczną – zawodzi immobilizer i mechanizm odpowiedzialny za obsługę elektryczną szyb. Zdarzają się wycieki oleju oraz zużycie łańcucha rozrządu. Minusem Saaba 9-3 są awarie turbosprężarki, uszkodzenia pompy hamulców oraz problemy z przekładnią kierowniczą.
Zaletą Saaba 9-3 jest kokpit nachylony w stronę kierowcy oraz Night Panel, dzięki któremu można wyłączyć oświetlenie zegarów w nocy. Ponadto we wnętrzu zastosowano plastiki wysokiej jakości. Atutem Saaba 9-3 jest także stacyjka w centralnym panelu.