W Gdańsku powstało rondo z pasem dla rowerów. Takich rozwiązań będzie więcej

Na ul. Czerskiej w Gdańsku powstało pierwsze w Trójmieście skrzyżowanie o ruchu okrężnym z wyznaczonym pasem dla rowerów. To rozwiązanie, które od lat stosowane jest m.in. w Niemczech i Holandii. Trójmiejscy urzędnicy już zapowiadają podobne realizacje.

Czerwony pas przeznaczony specjalnie dla rowerów ma przypominać kierowcom o obowiązujących przepisach.
Czerwony pas przeznaczony specjalnie dla rowerów ma przypominać kierowcom o obowiązujących przepisach.
Źródło zdjęć: © fot. Aleksander Ruciński
Aleksander Ruciński

15.06.2020 | aktual.: 22.03.2023 11:15

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W jednej z młodych, południowych dzielnic Gdańska powstało wyjątkowe rondo, które dzięki specjalnie wyznaczonemu pasowi dla jednośladów ma zapewnić rowerzystom większy komfort i bezpieczeństwo podczas pokonywania skrzyżowania.

"Takie rozwiązanie, pierwsze w Gdańsku, jest wzorowane na doświadczeniach m.in. holenderskich. Po latach stosowania różnych rozwiązań dla rond uznano tam, że dla ulic o mniejszym natężeniu, poprowadzenie rowerzystów środkiem ronda, wspólnie z samochodami, poprawia wzajemną widoczność. Dzięki temu mocno spada liczba konfliktów, co przekłada się na bezpieczeństwo." - mówi cytowany przez portal trojmiasto.pl Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej w Gdańsku oraz pomysłodawca powstania ronda.

W świetle przepisów specjalne pasy mogą wydawać się zbędnym dodatkiem, gdyż zgodnie z art. 16 Prawa o Ruchu Drogowym "na skrzyżowaniu i bezpośrednio przed nim kierujący rowerem, motorowerem lub motocyklem może poruszać się środkiem pasa ruchu, jeśli pas ten umożliwia opuszczenie skrzyżowania w więcej niż jednym kierunku, z zastrzeżeniem art. 33 ust. 1."

Niestety wielu kierowców zdaje się o tym zapominać, czemu zapobiegać ma dobrze widoczny, czerwony pas wyznaczony specjalnie dla jadących jednośladami. To pierwsza, ale nie ostatnia tego typu inwestycja w Trójmieście. Urzędnicy inspirowani rozwiązaniami z Zachodu zapowiadają już kolejne realizacje, które w przyszłości znajdą zastosowanie również na większych skrzyżowaniach niż to na ulicy Czerskiej

Źródło artykułu:WP Autokult
polskabezpieczeństwoprawo i przepisy
Komentarze (39)