Rekordowy przejazd – MTM MP4‑12C Stufe 2 (2012)

Przez dwa lata najszybszym samochodem testowanym przez redakcję Auto Bild Sportscars na torze Sachsenring był TechArt 911 GT2 GT Street RS. Zmienił to McLaren MP4-12C podkręcony przez firmę MTM.

Rekordowy przejazd – MTM MP4-12C Stufe 2 (2012)
Olgierd Lachowski

25.07.2012 | aktual.: 07.10.2022 20:43

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Przez dwa lata najszybszym samochodem testowanym przez redakcję Auto Bild Sportscars na torze Sachsenring był TechArt 911 GT2 GT Street RS. Zmienił to McLaren MP4-12C podkręcony przez firmę MTM.

Od niedawna Brytyjczycy oferują MP4-12C w wersji o mocy 625 KM, ale do tunera z Niemiec trafił samochód ze słabszym o 25 KM silnikiem. Centralnie zamontowana jednostka V8 o objętości skokowej 3,8 l wspomagana jest przez dwie turbosprężarki. 600 KM mocy maksymalnej, produkowane przez uzbrojoną w bezpośredni wtrysk paliwa jednostkę, dostępne jest przy 7000 obr./min, a maksymalny moment obrotowy sięgający 600 Nm rozciąga się od 3000 do 6500 obr./min.

Obraz

Coupé z Wysp Brytyjskich zaopatrzono w 7-biegową zautomatyzowaną skrzynię biegów o dwóch sprzęgłach, o której kierowcy testujący wóz mówili, że zmienia biegi wolniej tylko od wyścigowych skrzynek. Doskonałego wrażenia o aucie nie psuje nawet niezbyt precyzyjny układ kierowniczy.

Napęd na tylne koła pozwala seryjnemu McLarenowi przyspieszyć do 100 km/h w 3,40 s (wg katalogów rozpędza się w 3,30 s), a do 200 km/h w 9,80 s. Prędkość maksymalna to 330 km/h.

To, że MP4-12C ma silnik z doładowaniem, nieco ułatwiło sprawę MTM, ponieważ żeby osiągnąć wyższą moc, wystarczyło zmienić niektóre parametry w oprogramowaniu centralnej jednostki sterującej. Oczywiście pod warunkiem, że jednostka napędowa jest wytrzymała, ale w McLarenie nie ma z tym żadnego problemu. Zresztą Niemcy nie żyłowali jakoś strasznie motoru, bo dołożyli 80 KM mocy i 50 Nm momentu obrotowego. Usystematyzujmy te parametry. Obecnie wóz ma 680 KM przy 7000 obr./min, a wynoszący 650 Nm moment obrotowy jest osiągany przy 3200 obr./min.

Obraz

Choć w swojej ofercie MTM jest nowy „wydech” do McLarena, to jednak mechanicy zrezygnowali w tej maszynie z jego montażu. Za to założyli własne koła z 19-calowymi felgami o szerokości 9,5” z przodu i 20-calowymi o szerokości 12,5” z tyłu. Dzięki semislickom Michelin Pilot Sport Cup o rozmiarze 265/30 R 19 na kołach kierowanych i 335/25 R 20 na osi napędowej kierowca mógł z McLarena wycisnąć siódme poty. Co więc wycisnął?

Okazuje się, że 80 KM mocy więcej pozwoliło skrócić czas sprintu do setki do 3,20 s, a do 200 km/h o pół sekundy do 9,30 s. Wóz poprawił się też w kwestii elastyczności na poszczególnych biegach (szczegóły w tabeli). Prędkość maksymalna brytyjskiego bolidu wynosi teraz 342 km/h.

Obraz

Imponują też hamulce, które potrafią zatrzymać rozpędzone do 100 km/h coupé na dystansie około 31,5 m, a pędzący 200 km/h wóz na drodze 122 m. Ciekawe, który z samochodów drogowych zejdzie jako pierwszy poniżej 30 m ze 100 km/h, jeśli chodzi o hamowanie?

Wszystko to jednak blednie przy czasie okrążenia Sachsenringu, który wyniósł 1:31,91 min i jest lepszy o 0,03 s od rezultatu TechArta. Dwa lata trzeba było czekać, żeby pojawił się wóz szybszy od Porsche. Rezultat McLarena jest o ponad 1,5 s lepszy od czasu Porsche 911 GT2 RS i prawie 3 s lepszy od wyniku Lamborghini Aventadora LP700-4. Czy McLaren jest najszybszym drogowym pojazdem na tym torze? Nie, ale o tym, co jest szybsze, przy innej okazji.

Obraz

Ulepszonego przez MTM McLarena MP4-12C można mieć za całkiem nieduże pieniądze. Do wynoszącej 200 000 euro ceny fabrycznego bolidu trzeba dołożyć tylko niecałe 22 000 euro za modyfikacje. Chyba warto.

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ: V8, 90supo/sup, M838T
  • Ustawienie: centralnie, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 3799 cmsup3/sup
  • Doładowanie: dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 680 KM przy 7000 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 179,00 KM/l (seryjny – 157,94 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 650 Nm przy 3200 obr./min
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa
  • Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 370 mm
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 350 mm
  • Koła przednie: 9,5 x 19”
  • Koła tylne: 12,5 x 20”
  • Opony przednie: 265/30 R 19 Michelin Pilot Sport Cup
  • Opony tylne: 335/25 R 20 Michelin Pilot Sport Cup

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1457 kg (pomiar AB Sportscars)
  • Stosunek masy do mocy: 2,14 kg/KM (seryjny – 2,39 kg/KM)
  • Długość: 4509 mm
  • Szerokość: 1909 mm
  • Wysokość: 1199 mm
  • Rozstaw osi: 2670 mm

Osiągi (pomiary AB Sportscars):

  • Przyspieszenie 0-50 km/h: 1,60 s
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,20 s
  • Przyspieszenie 0-130 km/h: 4,50 s
  • Przyspieszenie 0-160 km/h: 6,20 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 9,30 s
  • Przyspieszenie 60-100 km/h na 4. biegu: 2,90 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 5. biegu: 3,60 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 6. biegu: 5,70 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 7. biegu: 12,70 s
  • Czas przejazdu 402,34 m (1/4 mili) ze startu stojącego: 10,83 s
  • Czas przejazdu okrążenia toru Sachsenring: 1:31,91 min
  • Prędkość maksymalna: 342 km/h
  • Droga hamowania ze 100 km/h (ham. zimne): 31,2 m
  • Droga hamowania ze 100 km/h (ham. gorące): 31,6 m
  • Droga hamowania z 200 km/h (ham. gorące): 122,3 m
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/5]

Źródło: MTM (foto)

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)