RAW by Koenigsegg to szalony projekt, który należy traktować serio. Szwedzi chcą zbudować tańsze superauto

W teorii to tylko kolejny z beztrosko fantazyjnych projektów 3D, stworzonych na komputerze przez uzdolnionego młodego projektanta. W praktyce jednak akurat na RAW warto zwrócić uwagę, ponieważ praca ta zyskała wsparcie samego Koenigsegga. Może sugerować, jak będzie wyglądał przyszły model marki, z którym Szwedzi chcą wypłynąć na szersze wody.

RAW by Koenigsegg (fot. Raw Design House)
RAW by Koenigsegg (fot. Raw Design House)
Mateusz Żuchowski

24.04.2020 | aktual.: 22.03.2023 11:48

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Projekt nazwany RAW by Koenigsegg odpowiada na pytanie co by się stało ze skrzyżowania McLarena F1 i Tesli Cybertruck.

Z jednej strony mamy tu podporządkowaną osiągom, niską bryłę z trzema miejscami siedzącymi i centralnie umieszczonym silnikiem oraz tradycyjnymi atrybutami auta sportowego, jak duże wloty powietrza i spojlery.

Z drugiej strony, takie detale nikną w tym szokującym projekcie, który składa się prawie wyłącznie z ostrych, prostych linii. Można by powiedzieć, że auto to wyglądałoby jak nic innego na drodze, ale pewne podobieństwo do pozostałych Koenigseggów zdradza charakterystyczny kształt dachu i szyby.

RAW by Koenigsegg (fot. Raw Design House)
RAW by Koenigsegg (fot. Raw Design House)

RAW by Koenigsegg to dzieło dwudziestopięcioletniego Esy Mustonena. Być może nie wspominalibyśmy nawet o tym projekcie, gdyby nie fakt, że młody Fin stworzył go jako swoją pracę magisterską, prowadzoną pod nadzorem Sashy Selipanova.

Ten ekscentryczny gruziński projektant najpierw zaistniał jako twórca Bugatti Chirona, a obecnie jest on szefem designu właśnie marki Koenigsegg. W ramach swojej działalności w Szwecji założył studio projektowe, które nazywa się RAW Design House. Póki co w portfolio studia znajduje się tylko Koenigsegg Gemera i przedstawiany projekt, ale docelowo, zależna od producenta hiperaut, firma ma oferować także usługi dla zewnętrznych podmiotów, także tych niezwiązanych z motoryzacją.

RAW by Koenigsegg (fot. Raw Design House)
RAW by Koenigsegg (fot. Raw Design House)

Jak na auto, które ma zostać tylko komputerowym modelem 3D na zaliczenie studiów, RAW jest opisywany z pomocą podejrzanie szczegółowych danych. Za napęd tego auta ma odpowiadać silnik Koenigsegga, opracowany w autorskiej technologii Freevalve, o której pisaliśmy szerzej miesiąc temu. Trzycylindrowa wersja tego silnika o pojemności zaledwie dwóch litrów, w którym tradycyjne wałki rozrządu zostały zastąpione elektroniczno-pneumatycznym systemem, jest już sercem zaprezentowanego niedawno modelu Gemera.

Tutaj motor ten miałby generować całe 700 KM, co - przy wadze auta około 700 kg - dałoby mu stosunek mocy do masy na poziomie 1 kg na 1 KM. Póki co taka sztuka udała się tylko jednemu samochodowi wprowadzonemu do regularnej produkcji i był to inny Koenigsegg, Agera One:1. RAW, mimo blisko o połowę mniejszej mocy, nie byłby wcale dużo wolniejszy. Według twórców przyspieszałby do 100 km/h w mniej niż 3 sekundy.

Produkcja konceptu RAW zbiega się w czasie z doniesieniami o ambitnych planach Koenigsegga odnośnie zwiększenia produkcji. Szwedzka firma, głównie za sprawą innowacyjnego silnika Freevalve, chce przejść z powstających w pojedynczych sztukach, kosztujących miliony euro hiperaut na (względnie) bardziej przystępne auta w regionie cenowym około miliona złotych. Osiągnięcie tego celu finansuje konsorcjum NEVS, które powstało na bazie pozostałości Saaba. W zeszłym roku ta szwedzko-chińska spółka kupiła 1/5 Koenigsegga za 150 milionów euro.

RAW by Koenigsegg (fot. Raw Design House)
RAW by Koenigsegg (fot. Raw Design House)

Christian von Koenigsegg podkreślał, że jeśli jego firma wejdzie w popularniejszy segment aut, to zrobi to z pomocą modelu, który nie będzie przypominał niczego, co pojawiło się do tej pory w tej przestrzeni rynku. Szokujące z wyglądu coupe z przełomowym silnikiem benzynowym chyba wpisuje się w tę obietnicę.

Źródło artykułu:WP Autokult
Koenigseggdesignsilniki
Komentarze (4)