Przetrwają nawet kataklizm. Siedem niezniszczalnych aut
W ciągu ostatnich dwóch, trzech dekad, samochody stały się znacznie bardziej skomplikowane technologicznie, co niestety przekłada się na ich mniejszą trwałość. Wobec tego nie dziwi fakt, że wielu miłośników motoryzacji z sentymentem wraca myślami do modeli samochodów z dawnych lat, które słynęły z niezawodności i wytrzymałości.
24.02.2024 | aktual.: 07.03.2024 09:51
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Wśród samochodów, które pomimo swojego wieku, są niezwykle wytrzymałe i mogą przetrwać nawet najtrudniejsze warunki, znajduje się kilka modeli, które zasługują na szczególne wyróżnienie. Są to pojazdy, które pomimo upływu lat, nadal są w stanie sprostać wyzwaniom, jakie stawia przed nimi codzienne użytkowanie.
Samochody te charakteryzują się solidnym wykonaniem, trwałością i odpornością na uszkodzenia, z wyjątkiem tych spowodowanych korozją czy nieodpowiednim traktowaniem przez użytkowników. Niektóre z nich sprawdzają się nawet w trudnych warunkach afrykańskich dróg, przeżywając niejednego land rovera.
Oto siedem najlepszych propozycji samochodów różnego typu, które zasługują na uwagę.
Mercedes W124
Stare modele mercedesów cieszą się opinią niezwykle wytrzymałych samochodów. Jednak żaden z nich nie zdobył takiej renomy, jak model W124, który zyskał sobie sympatię wielu kierowców, którzy nazywają go pieszczotliwie "baleronem". Jego poprzednik, model W123, znany również jako "beczka", był jeszcze bardziej wytrzymały, ale są z nim pewne problemy. Coraz trudniej jest znaleźć taki samochód w dobrym stanie i w przystępnej cenie, który nadawałby się do codziennego użytku.
Mercedes W124 również nie jest łatwy do zdobycia — wiele egzemplarzy dostępnych na rynku jest mocno wyeksploatowanych, ale przynajmniej jest to samochód, którym można bez problemów jeździć na co dzień. Szczególnie polecamy modele z silnikami Diesla, które są w stanie przejechać astronomiczne dystanse, dzięki technologii pochodzącej z ciężarówek. Należy jednak pamiętać, że wiele z tych samochodów było użytkowanych na co dzień i mogą mieć zaniedbane serwisowanie, ponieważ ich niezawodność i trwałość sprawia, że właściciele często zaniedbują regularne przeglądy i naprawy.
Trudno również mieć zastrzeżenia do wytrzymałości silników benzynowych montowanych w modelu W124. Warto jednak zaznaczyć, że większość z nich nie jest przystosowana do pracy z instalacjami autogazu ze względu na mechaniczny wtrysk paliwa. Dopiero pod koniec produkcji, w 1992 roku, pojawiły się silniki, które dobrze współpracują z instalacją gazową (np. 2.0 o mocy 136 KM). Poza tym, jedynym poważnym problemem modelu W124 jest kiepska jakość blach i skłonność do korozji podłogi. Jeśli te elementy są w dobrym stanie, resztę napraw może przeprowadzić przeciętny mechanik. Części zamienne są dość łatwo dostępne i nie są drogie. Warto również wiedzieć, że lepiej wykonane są starsze egzemplarze bez oznaczenia E przed liczbą wskazującą na wersję silnikową.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Volvo 850
Stare modele Volvo mają swój niezaprzeczalny urok, który wynika z kanciastych kształtów nadwozia. Są zaprojektowane tak, aby maksymalizować przestrzeń, szczególnie w wersji kombi. Poza charakterystycznym wyglądem szwedzkie samochody słyną również z niezwykłej solidności. Modele takie jak Volvo 740 czy 240 to niezwykle wytrzymałe maszyny, ale coraz trudniej je kupić, a ponadto mają napęd na tylną oś, co nie dla każdego jest zaletą. Łatwiej jest znaleźć model 850, który uważany jest za ostatnie prawdziwe volvo, a mimo to bez problemu wytrzymuje przebiegi rzędu 700-800 tys. km, pod warunkiem że nie zostanie zniszczony przez korozję.
Samochód ten był produkowany od 1991 do 1997 roku, zarówno w wersji sedan, jak i kombi. Do napędu służył legendarny 5-cylindrowy silnik Volvo o pojemności 2,4 l, a także mniejsze i mniej cenione jednostki: 2.0 i 2.3. W ofercie był również solidny silnik Diesla, produkowany przez Volkswagena. Ma oznaczenie 2.5 TDI, ale to nie jest ten problematyczny silnik V6. To jednostka 5-cylindrowa o mocy 140 KM, którą wielu użytkowników uważa za najlepszą w tym modelu ze względu na stosunkowo niskie spalanie. Silniki benzynowe produkcji Volvo są dostępne w wersji wolnossącej lub z turbosprężarką. Te wolnossące są praktycznie niezniszczalne.
Szczególnie cenione są modele kombi. Z jednej strony, to kultowe nadwozie samochodu marki Volvo, a z drugiej — bardzo praktyczne, dlatego często pełni funkcję auta dostawczego. Volvo 850 zostało zastąpione przez modele S70 (sedan) i V70 (kombi), które w dużej mierze bazowały na technologii poprzednika. Niestety, według wielu nie były już tak niezawodne, ale po latach okazały się nie mniej wytrzymałe.
Toyota Corolla E11
Samochodu od wielu lat ma renomę niezawodnego i wytrzymałego. W Polsce popularność tego modelu wzrosła, szczególnie dzięki generacjom E9 i E10, które pomimo trudnych warunków drogowych i ekonomicznych lat 90., okazały się niezwykle wytrzymałe. Obecnie na rynku wtórnym coraz trudniej je znaleźć, jednak na szczęście dostępna jest dość nowoczesna generacja E11 z lat 1997–2001. Choć nie jest tak wytrzymała jak poprzednie generacje, to nadal jest w stanie sprostać wielu wyzwaniom. Jeśli szukasz taniego i trwałego samochodu z takimi udogodnieniami jak klimatyzacja czy ABS, Toyota Corolla E11 jest jednym z modeli, które warto rozważyć.
Toyota Corolla E11 była dostępna z solidnymi silnikami benzynowymi 1.4, 1.6 i 1.8, a także z dwoma wytrzymałymi, wolnossącymi silnikami Diesla. 2-litrowa jednostka wysokoprężna to konstrukcja japońska, a 1,9-litrowa pochodzi z Francji. Oba silniki są niezawodne, choć mogą być zajeżdżone, a ich osiągi nie są imponujące. W ostatnim okresie produkcji Corolla była wyposażana w nowoczesny silnik Diesel o oznaczeniu D-4D, który zapewniał bardzo dobre osiągi, jednak ewentualne naprawy były już drogie ze względu na technikę Common Rail.
Niestety, te samochody coraz szybciej znikają z rynku, ponieważ są eksportowane do Afryki, gdzie zyskują drugie życie. Największym problemem tego modelu jest korozja.
Nissan Micra K11
W segmencie małych samochodów miejskich Micra K11 jest prawdziwym wzorem do naśladowania. Produkowana od 1992 do 2003 roku, przeszła dwie modernizacje i była dostępna w kilku wersjach silnikowych. Najpopularniejsze są warianty benzynowe 1.0 i 1.3. Są to silniki praktycznie bezobsługowe, a cały samochód jest niezwykle trwały i niezawodny. W porównaniu z małą Micrą nawet Toyota Yaris wypada gorzej. Jedynym problemem Micry jest korozja, a dla niektórych właścicieli także ubogie wyposażenie.
W ofercie była również wersja z dieslem o pojemności 1,5 l generująca 57 KM. Jego osiągi są gorsze niż podstawowej wersji benzynowej, ale niskie spalanie i trwałość silnika nie pozostawiają wątpliwości, że jest to dobry wybór.
Nissan Patrol GR Y60
Jest to prawdziwa legenda off-roadu, która w generacji Y60 zdobyła renomę niezniszczalnego pojazdu z fatalnym silnikiem Diesla. Dlaczego więc znalazł się na tej liście? Ponieważ jego oryginalny diesel o pojemności 2,8 litra to jedyny słaby punkt, choć zadbany motor z zadbanym układem chłodzenia jest praktycznie bezawaryjny. Reszta podzespołów jest tak wytrzymała, że bardzo często wykorzystuje się je do budowy wyczynowych terenówek. Opcją zawsze jest po prostu zmiana silnika na inny.
3-drzwiowy model idealnie sprawdzi się jako samochód do ostrej jazdy terenowej, natomiast duży, 5-drzwiowy przydaje się podczas dalekich wypraw. Jak na terenówkę z lat 90. daje względnie dobrą wygodę. Dlaczego jest tu Patrol, a nie na przykład niemniej kultowy Land Cruiser?
Ze względu na cenę zakupu i koszty utrzymania lub napraw. W przypadku Patrola są one niższe niż w przypadku toyoty, do której części mogą być znacznie droższe, a niektóre kosztują majątek. Na rynku nie brakuje samochodów, również z już zamontowanymi silnikami innych marek. Wiele Patroli zostało poddanych licznym modyfikacjom terenowym, które pozwolą nieco zaoszczędzić. Rocznik i przebieg nie jest istotny. Kluczowa jest w zasadzie rama, która szybko gnije i jeśli nie była zabezpieczona, to może być już w złej kondycji. Dlatego warto szukać aut sprowadzonych z południa Europy. Na szczęście nawet ramę do tego modelu można kupić.
Toyota Hilux
Jeśli szukasz samochodu, który przetrwa armagedon, Toyota Hilux jest właśnie dla ciebie. Jest to nie tylko niezawodny samochód użytkowy, ale także pojazd, którym można przewozić praktycznie wszystko, co zmieści się na pakę, bez obaw o zabrudzenie wnętrza. Hilux jest pickupem, który słynie z nieprawdopodobnej wytrzymałości i niezawodności. Najlepsze są modele starsze, z rocznika poniżej 2000, wyposażone w silnik Diesla o niskiej mocy, który jest w stanie wytrzymać praktycznie wszystko. Obsługa tego samochodu jest niezwykle prosta i sprowadza się jedynie do tankowania.
Hilux to nie tylko samochód użytkowy, ale także doskonały pojazd terenowy. Charakteryzuje się wytrzymałymi podzespołami i prostą konstrukcją. Może nie posiada takich zalet jak sprężyny śrubowe w tylnym zawieszeniu, a większość silników ledwie daje radę na wzniesieniach, ale jeśli nie oczekujesz zbyt wiele, możesz się nim naprawdę dobrze bawić. Hilux ma jeszcze jedną zaletę — przy odsprzedaży trudno na nim stracić, ponieważ tych aut jest coraz mniej, a cieszą się one dużym uznaniem. Jeśli nie przepadasz za pickupami, możesz zainteresować się modelem Toyota 4-Runner, czyli SUV-em zbudowanym na podzespołach Hiluxa.
Honda Accord VI
Honda Accord VI to doskonały przykład wysokiej klasy japońskiej inżynierii, mimo że samochód ten produkowano w Wielkiej Brytanii. Choć korozja jest dużym problemem tego modelu, to właściwie ma on tylko jedną wadę, o której wspomnimy za chwilę. Accord może nie jest idealnym samochodem, ale zazwyczaj zawsze odpali, pojedzie na wszystkim, a używane części do niego są dostępne za niewielkie pieniądze. Silniki są niezwykle wytrzymałe (o ile nie jeździmy na LPG) i tanie w zakupie, co może skłonić do zastanowienia się nad sensem ich serwisowania. Co ciekawe, popularne jednostki 1.8 i 2.0 są całkowicie zamienne i prawie niczym się nie różnią.
Jedyną wadą tego modelu, o której koniecznie trzeba pamiętać, są urywające się sworznie wahacza przedniego dolnego. Z jednej strony jest to efekt zastosowania niskiej jakości zamienników, a z drugiej — wada konstrukcji. W samochodach konkurencyjnych takie problemy po prostu nie występują. Dlatego warto korzystać z dobrych zamienników i jak najszybciej po zakupie samochodu wymienić wahacze.
Typową przypadłością jest też bardzo zaawansowana korozja podwozia. Większość aut na rynku jest na granicy końca eksploatacji i konieczności złomowania.
Dlaczego wybrać Hondę Accord, a nie Mazdę 626 czy Toyotę Avensis z tego samego okresu? Do mazdy nie tak łatwo o części zamienne, auto nie było tak popularne jak honda, a jednocześnie nie tak trwałe. Toyota wygrywa praktycznie pod każdym względem, poza jednym — wyborem aut na sprzedaż. Zazwyczaj hond jest więcej niż toyot i choć nie mają diesla, to w tym przypadku to bez znaczenia.