Poradniki i mechanikaJak porzebiega proces polerowania szyb? Możesz to zrobić samodzielnie

Jak porzebiega proces polerowania szyb? Możesz to zrobić samodzielnie

Nie wszystkie uszkodzenia kwalifikują szybę do wymiany. Część z nich można wypolerować. Ważne, by zrobić to umiejętnie i nie zepsuć szkła. Jak to się robi?

Polerowanie szyb jest możliwe także we własnym zakresie. I nie kosztuje dużo.
Polerowanie szyb jest możliwe także we własnym zakresie. I nie kosztuje dużo.
Źródło zdjęć: © fot. Shutterstock / My Life Graphic
Maciej Gis

05.12.2019 | aktual.: 22.03.2023 17:08

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Renowacja szyb samochodowych jest alternatywą dla często kosztownej wymiany. Polerowanie powinno poprawić efekt wizualny i jakość widzenia, pod warunkiem, że proces zostanie właściwie wykonany.

Taką gwarancję daje nam specjalistyczny serwis, którego pracownicy posiadają wiedzę, doświadczenie oraz właściwe narzędzia i pasty polerskie. Wartość takiej usługi wyceniana jest na ok. 100–200 zł za jedną szybę.

Nie ma problemu ze znalezieniem zestawu do polerowania szyb
Nie ma problemu ze znalezieniem zestawu do polerowania szyb© fot. Screen Google

Polerowanie można wykonać taniej, tyle że własnoręcznie, zaopatrując się uprzednio w gotowy zestaw środków i narzędzi kosztujący kilkadziesiąt złotych. W opakowaniu znajduje się dwutlenek ceru w proszku, krążek polerski i adapter do maszyny polerującej. Producenci takich pakietów twierdzą, że sprawdzą się one także w przypadku zmatowionych reflektorów i lamp, a ich zawartość wystarczy na kilka polerowań.

Jak wygląda proces polerowania szyby samochodowej?

Przed przystąpieniem do prac należy dokładnie umyć samochód, zwłaszcza szybę, którą chcecie odświeżyć. Trzeba się pozbyć wszelkich zanieczyszczeń. Warto mieć na uwadze, że nawet niewielki, ale twardy brud będzie źródłem dodatkowych rys.

Dobrze jest także okleić taśmą maskującą gumowe uszczelki i plastikowe osłony w okolicach podszybia (trudno potem je oczyścić z resztek pasty).

Po dokładnym czyszczeniu należy – także zachowując czystość – trzeba rozrobić z wodę z proszkiem dwutlenku ceru tak, aby uzyskał on konsystencję pasty. Ją zaś nakłada się na filcowy krążek, który należy zamontować do maszyny polerskiej. Minimalna prędkość, z jaką powinno się wykonywać polerowanie to ok. 500 obr./min. Warto przy tym pamiętać, żeby nie używać do polerowania wiertarek czy szlifierek kątowych, ponieważ ich fabryczne, zbyt wysokie obroty mogą zniszczyć szklaną powłokę.

Polerowanie odbywa się w postaci wielokierunkowych ruchów i jednoczesnego dociskania do szyby, pamiętając, aby nie zatrzymywać krążka w jednym miejscu, bo powstanie zagłębienie na szybie, które będzie załamywać światło. Dodatkowo szybę należy regularnie spryskiwać wodą i pilnować, by pasta nie wysychała, gdyż polerowanie na sucho może doprowadzić do przegrzania i pęknięcia szkła.

Cały proces nadawania blasku szybie powinien trwać ok. 2 godzin. Po jego zakończeniu należy wytrzeć resztki pasty miękką szmatką, zdjąć maskowanie z uszczelek i plastików oraz umyć powierzchnię szyby. Sprawnie przeprowadzona renowacja powinna przynajmniej zlikwidować małe i średnie rysy. Głębsze ubytki na szkle w dalszym ciągu mogą pozostawać, ale będą za to mniej widoczne.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (0)