Potworny hałas, kłęby dymu i na końcu wycie. To może zdarzyć się w twoim dieslu
Rozbieganie diesla to jedna z najbardziej spektakularnych i nietypowych awarii. Gdy proces się rozpocznie, zatrzymanie go jest niezwykle trudne.
14.05.2025 09:11
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Rozbieganie diesla – co to jest?
Rozbieganie diesla to awaria, która choć rzadka, może mieć dramatyczne skutki. Nie każdy silnik jest na nią podatny, ponieważ wiele zależy od konstrukcji układu dolotowego i systemu gaszenia. Główną przyczyną jest przedostawanie się oleju silnikowego do komór spalania przez układ dolotowy, co prowadzi do samozapłonu. Olej dostaje się tam z zużytej turbosprężarki.
W normalnych warunkach diesel spala olej napędowy, ale w przypadku rozbiegania zaczyna spalać również olej silnikowy. Nawet po odcięciu dopływu paliwa, silnik pracuje dalej na oleju silnikowym. Spalanie oleju w niekontrolowany sposób powoduje, że silnik wciąż przyspiesza. Wyłączenie silnika kluczykiem nie pomaga, ponieważ paliwem jest olej silnikowy. Im dłużej silnik pracuje w ten sposób, tym bardziej się zużywa i przyspiesza, co może prowadzić do zatarcia.
Jak rozpoznać i zatrzymać rozbieganie?
Jeśli zauważysz, że twój diesel sam zwiększa obroty, szczególnie na postoju, to może być początek rozbiegania. Warto wtedy szybko zareagować, bo po kilkunastu sekundach może być za późno. Niektóre silniki wyłączają się po przekręceniu kluczyka, zamykając dopływ powietrza w dolocie. Czasem jednak trzeba działać siłą.
Istnieją dwie metody zatrzymania rozbiegania, z czego tylko jedna jest zalecana. Pierwsza polega na ręcznym zamknięciu dopływu powietrza do silnika, co jest trudne i niebezpieczne. Druga, bardziej polecana, to zduszenie silnika układem napędowym. Włączenie wysokiego biegu i sprzęgła przy wciśniętym hamulcu zatrzyma silnik. Ryzyko to uszkodzenie sprzęgła lub koła dwumasowego, ale to wciąż lepsze niż zniszczenie całego silnika.
Problemy z automatyczną skrzynią biegów
W automatycznej skrzyni biegów nie ma stałego zasprzęglenia, co utrudnia zatrzymanie silnika. Włączenie D lub R i wciśnięcie hamulca może zniszczyć przekładnię. Zaleca się użycie funkcji P i czekanie z gaśnicą na zewnątrz. Jeśli dojdzie do pożaru, można go ugasić.
Jak zapobiegać rozbieganiu?
Dbanie o silnik to podstawa. Jeśli turbosprężarka przepuszcza olej do kanałów dolotowych, należy ją naprawić lub wymienić. Sprawne podzespoły to gwarancja braku problemów z rozbieganiem diesla.