Porsche rozwija współpracę z Google. Sparzyło się na oprogramowaniu VAG‑a
Porsche straciło naprawdę wiele czasu i pieniędzy na problemach firmy Cariad, podlegającej pod koncern Volkswagena. To właśnie dlatego marka do aspektu oprogramowania zamierza podejść w inny sposób.
19.04.2024 | aktual.: 22.04.2024 10:25
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Grupa Volkswagena w celu rozwijania swojego autorskiego oprogramowania postanowiła stworzyć osobną spółkę, która była i jest skupiona na tym konkretnym zadaniu. Cariad powołano do życia w 2019 r., a wydzielenie całego działu miało pozwolić na znaczną poprawę procesu rozwojowego i wkroczenie na wyższy poziom pod kątem software’u.
Mówiło się nawet o tym, że w 2026 r. firma miała przedstawić oprogramowanie umożliwiające korzystanie z 4. stopnia jazdy autonomicznej. Na tym poziomie kierowca może stać się pasażerem, a pojazd nie potrzebuje żadnej kontroli. Rzeczywistość okazała się jednak zgoła inna, a Cariad wyłożył się na procesie rozwojowym nowych systemów informatycznych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Spółka przekroczyła pierwotnie przygotowany dla niej budżet, a także nie osiągnęła wyznaczonych celów. Jej wewnętrzne kłopoty okazały się bezpośrednią przyczyną opóźnienia premiery elektrycznego Porsche Macana oraz Audi Q6 e-tron. Doprowadziło to też do całkowitej przebudowy pionu zarządzającego i restrukturyzacji Cariada, powiązanej z mocnym cięciem kosztów.
Porsche zostało bezpośrednio dotknięte tymi problemami. Elektryczny Macan opóźnił się o ponad dwa lata, a centrum analityczne McKinsey szacuje straty Niemców na nawet 3 miliardy euro. Ostatecznie marka ze Stuttgartu postanowiła skorzystać z Android Automotive. Teraz, jak informuje "Automotive News Europe", współpraca pomiędzy Porsche i Google ma zostać jeszcze bardziej zacieśniona.
Platforma w wersji 1.2, która zadebiutowała w najnowszym Macanie, obecnie znajduje się na etapie poprawiania stabilności. W 2025 r. jednak, przy premierze nowego Boxstera i Caymana, ma zostać rozbudowana o dostęp do Map Google, Asystenta Google i innych aplikacji bezpośrednio ze Sklepu Play. Ma to być również otwarty interfejs, dzięki czemu będzie można go z łatwością dostosować w zależności od rynku i państwa.
Tak zwany "mieszany ekosystem" ma łączyć rozwiązania oferowane przez Google’a i Porsche. Tym samym Niemcy pokazują, że pod tym kątem rzeczywiście wolą iść swoją własną ścieżką niż ponownie podejmować ryzyko.
System nie jest jedynym technologicznym smaczkiem rozwijanym bezpośrednio przez markę. W marcu 2024 r. nawiązała ona współpracę ze start-upem Applied Intuition. Dostawca ten nie tylko będzie wspomagać rozwój oprogramowania, ale zajmie się kwestią "zmniejszenia zależności od dostawców czarnych skrzynek".