Polak wygrał Rajd Dakar. Eryk Goczał triumfował w klasie SSV (UTV)

Eryk Goczał w klasie lekkich pojazdów terenowych nie miał sobie równych w Rajdzie Dakar. Wygrana 18-latka nie była jedynym godnym odnotowania wynikiem Polaków w najbardziej prestiżowych zawodach tego typu na świecie.

Eryk Goczał dokonał czegoś niezwykłego
Eryk Goczał dokonał czegoś niezwykłego
Źródło zdjęć: © Facebook | Energylandia Rally Team
Tomasz Budzik

15.01.2023 15:25

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Walka o zwycięstwo w klasie SSV (UTV) toczyła się do ostatniej chwili. W sobotę 14 stycznia 2023 r. 18-letni Eryk Goczał zaatakował pozycję lidera i przed ostatnim etapem miał już tylko 3.24 straty do Litwina Rokasa Baciuski. Ceną za brawurową jazdę Polaka była kontuzja ręki. Z tego powodu pod znakiem zapytania stało to, czy w niedzielę nasz rodak będzie w stanie walczyć z najlepszymi.

W niedzielę Baciuska miał jednak problemy. Jak informuje Polska Agencja Prasowa, stracił ponad 23 minuty do zwycięscy odcinka Hiszpana Carlosa Vento Sancheza i spadł na drugie miejsce. Długo w klasyfikacji etapowej prowadził Michał Goczał, jednak później wyprzedzili go dwaj kierowcy z dalszymi numerami startowymi. To jednak wystarczyło, by na mecie Polak cieszył się ze zwycięstwa w całym rajdzie.

Eryk Goczał stał się prawdziwym objawieniem tegorocznego Rajdu Dakar. 18-latek uzyskał prawo jazdy zaledwie dwa miesiące przed startem w Dakarze. Już na starcie został najmłodszym kierowcą startującym w tych trudnych zawodach. Siłą rzeczy został również najmłodszym jego zwycięzcą – w grupie SSV (UTV). Na trzecim miejscu w tej samej klasie Rajd Dakar ukończył ojciec nastolatka – Marek Goczał.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

W grupie SSV zawodnicy rywalizują w pojazdach, które nie mają swoich odpowiedników w cywilnej motoryzacji. To konstrukcje stworzone z myślą o rajdach terenowych. Dzięki znacznie niższym kosztom niż w przypadku "pełnoprawnych" samochodów (klasa T1) w imprezach udział mogą brać także ci zawodnicy, którzy nie dysponują gigantycznymi budżetami i wsparciem potężnych sponsorów.

W klasie samochodów drugie z rzędu, a piąte w ogóle zwycięstwo odniósł Al-Attiyah, który w połowie rajdu miał już tak dużą przewagę, że mógł jechać spokojnie i kontrolować sytuację. Na drugim miejscu zmagania ukończył dziewięciokrotny rajdowy mistrz świata Sebastien Loeb (Prodrive). Francuz wygrał połowę etapów, w tym sześć z rzędu. Tym samym poprawił ustanowiony w 1989 r. rekord Fina Ari Vatanena. Problemy na początku rajdu pozbawiły jednak Francuza szans na zwycięstwo w Dakarze.

Na ostatnim etapie najwyższe w tegorocznym Dakarze czwarte miejsce zajął Jakub Przygoński (Mini) – informuje PAP. Wielogodzinna strata z powodu problemów technicznych na drugim etapie spowodowała, że marzący o podium kierowca Orlen Teamu ukończył rajd na 16. miejscu w klasie T1, z czasem gorszym od Al-Attiyah o blisko siedem i pół godziny.

Pojazd klasy SSV (UTV)
Pojazd klasy SSV (UTV) © East News | DPPI/Frederic Le Floc H/LiveMedia/Shutterstock

Oto wyniki Rajdu Dakar 2023:

samochody (T1)

1. Nasser Al-Attiyah, Mathieu Baumel (Katar, Francja) Toyota 45:03.15

2. Sebastien Loeb, Fabian Lurquin (Francja, Belgia) Prodrive strata 1:20.49

3. Lucas Moraes, Timo Gottschalk (Brazylia, Niemcy) Toyota 1:38.31

...

17. Jakub Przygoński, Armand Monleon (Polska, Hiszpania) Mini 7:28.50

pojazdy SSV (UTV)

1. Eryk Goczał, Oriol Mena (Polska, Hiszpania) 53:10.14

2. Rokas Baciuska, Oriol Vidal Montijano (Litwa, Hiszpania) 16.44

3. Marek Goczał, Maciej Marton (Polska) 18.15

...

7. Michał Goczał, Szymon Gospodarczyk (Polska) 4:02.39

motocykle

1. Kevin Benavides (Argentyna) KTM 44:27.20

2. Toby Price (Australia) KTM 0.43

3. Skyler Howes (USA) Husqvarna 5.04

lekkie prototypy

1. Austin Jones, Gustavo Gugelmin (USA, Brazylia) 51:55.53

2. Seth Quintero, Dennis Zenz (USA, Niemcy) 52.05

3. Guillaume de Mevius, Francosi Cazalet (Belgia, Francja) 1:35.42

quady

1. Alexandre Giroud (Francja) 56:44.30

2. Francisco Moreno Flores (Argentyna) 43.11

3. Pablo Copetti (USA) 1:52.55

ciężarówki

1. Janus von Kasteren (Holandia) Iveco - mechanik Dariusz Rodewald 54:03.33

2. Martin Macik (Czechy) Iveco 1:14.34

3. Martin van den Brinh (Holandia) Iveco 2:40.22

...

9. Tomas Vratny (Czechy) Tatra - pilot Bartłomiej Boba 14:23.52

15. Pascal de Baar (Holandia) Renault - pilot Marcin Krueger 56:03.56

Komentarze (0)