Polacy wydają rocznie 1360 zł na mechanika. Najdroższe są naprawy młodych aut

Badania przeprowadzone na zlecenie internetowej platformy dobrymechanik.pl wykazują, że przeciętny Polak zostawia rocznie w warsztacie więcej niż połowę minimalnego wynagrodzenia. Wydatki związane z utrzymaniem auta zależą głównie od jego wielkości i klasy, lecz jeśli chodzi o wiek - najwięcej płacimy za naprawę stosunkowo młodych pojazdów.

Najdroższe w naprawie są stosunkowo młode auta z wyższych segmentów rynku.
Najdroższe w naprawie są stosunkowo młode auta z wyższych segmentów rynku.
Źródło zdjęć: © fot. Piotr Jedzura/REPORTER/EastNews
Aleksander Ruciński

21.11.2019 | aktual.: 22.03.2023 17:16

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

1360 zł - tyle w ciągu roku wydaje przeciętny Kowalski na naprawy swojego auta. To całkiem sporo, lecz nie ma się czemu dziwić - jak wskazują badania, co trzeci kierowca odwiedza warsztat 3-5 razy na rok, a 65 procent badanych kierowców robi to 1-2 razy w roku. Oznacza to, że spędzamy u mechanika stosunkowo dużo czasu.

Nikogo zapewne nie zdziwi fakt, że na naprawy najmniej wydają posiadacze małych i prostych samochodów - w segmencie A jest to przeciętnie 886 złotych. Im większe i bardziej skomplikowane auto - tym więcej trzeba wydać na jego naprawy - w przypadku pojazdów wyższych klas, należących do segmentów E, F, G, jest to aż 2471 zł na rok.

Z raportu opublikowanego przez dobrymechanik.pl wynika, że najbardziej opłaca się korzystać z pojazdu kompaktowego. W przypadku segmentu C średni koszt napraw to 992 zł - tyle samo co w segmencie B i niewiele więcej niż w najmniejszych samochodach. Co jednak ciekawe, stosunkowo młode auto nie gwarantuje nam taniej eksploatacji.

Właściciele samochodów w wieku 4-10 lat zostawiają w warsztacie przeciętnie 1576 zł - najwięcej ze wszystkich badanych. Autorzy raportu twierdzą, że wynika to z faktu, iż są to samochody wykorzystujące najnowsze technologie, co znacząco podwyższa koszty ich obsługi. Młodsze pojazdy natomiast przez pierwsze 2-3 lata są zazwyczaj objęte okresem gwarancyjnym.

Na różnice w ilości pieniędzy zostawianych u mechanika wpływa też wiek właściciela pojazdu. I tak osoby mające więcej niż 55 lat wydają rocznie na naprawy około 829 zł. Na drugim końcu skali mamy młodych kierowców, w wieku 18-24 lat. Ci z kolei, choć zazwyczaj nie należą do zamożnych, płacą przeciętnie 1407 zł.

Obraz
© mat.prasowe dobrymechanik.pl

Choć statystyki pokazują, że większość Polaków potrzebuje pomocy mechanika stosunkowo często, liczba warsztatów sukcesywnie maleje. Najczęściej upadają małe zakłady, nieposiadające specjalistycznego sprzętu i wykwalifikowanej kadry, niezbędnej do obsługi coraz bardziej skomplikowanych pojazdów.

"Uważam, że warsztaty będą musiały zacząć dostosowywać się do klientów z młodszymi autami. Jeśli właściciele serwisów będą inwestowali w wiedzę swoją oraz swoich mechaników, jak również w nowoczesne narzędzia i tworzenie nowych stanowisk serwisowych, mogą skorzystać na wciąż rosnącej liczbie aut, które kupują Polacy" - twierdzi Filip Goździewicz, członek zarządu serwisu DobryMechanik.pl

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (45)