Płodne lata siedemdziesiąte, czyli historii Volkswagena część 3 [geneza motoryzacji]
W 1950 roku pojawił się model Transporter. Dzięki przystępnym cenom samochodów oraz odpowiedniej polityce koncernu rozpoczęła się ekspansja na europejskie rynki. Tym samym zaczęła rosnąć potęga Volkswagena jako motoryzacyjnego giganta.
03.08.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:06
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Kolejny przełom w gamie modelowej Volkswagena nastąpił w 1973 roku. Wtedy na rynku pojawił się po raz pierwszy Passat. Skonstruowany na tej samej platformie co Audi 80 z 1972 roku, miał wzdłużnie umieszczone silniki napędzające koła przednie. Nadwozie było dwu-/czterodrzwiowe typu sedan i trzy-/pięciodrzwiowe typu kombi-limuzyna, jak nazywał to sam Volkswagen. Różnica polegała na zastosowaniu dwóch różnych klap bagażnika, otwieranych z szybą lub bez. Długość auta wynosiła 4190 mm, więc jak na dzisiejsze realia niewiele.
Podstawowa wersja napędzana była silnikiem 1,3 l o mocy 60 KM. Pozostałe jednostki to 1,6 l i od 1977 roku diesel 1,5 l (50 KM). W 1977 r. auto poddano faceliftingowi. Produkcję zakończono w 1980 roku. Wcześniej, bo w 1974 r., pojawił się Variant, czyli typowe kombi.
Formalnym następcą popularnego Garbusa został Golf, którego fani marki przyjęli z wielkim entuzjazmem. Wyprodukowano ponad 6 780 050 MK1. Największą popularność przyniosła mu wersja GTI (Gran Turismo Injection) z silnikiem 1,6 o mocy 110 KM, a potem również 1,8 l o mocy 112 KM. W 1976 roku pojawił się pierwszy Golf z silnikiem wysokoprężnym o pojemności 1,5 l i mocy 50 KM, który został zastąpiony później silnikiem Diesla o mocy 54 KM.
Dwa lata później koncern zaprezentował nieco mniejszą odmianę Golfa - model Polo. Równolegle pierwsza generacja Polo oferowana była jako Audi 50. Podstawowa wersja z czterocylindrowym benzynowym silnikiem o pojemności 895 cm³ i o mocy maksymalnej 40 KM kosztowała 7500 marek. Już w 1976 roku Volkswagen rozszerzył ofertę o wersję z silnikiem 1093 cm³ o mocy 37 kW (50 KM). W 1977 roku paleta modeli powiększyła się o wersję nadwozia Derby z pojemnością bagażnika wynoszącą 515 litrów.
W latach siedemdziesiątych Volkswagen zaprezentował także model Scirocco. Po raz pierwszy auto, którego nadwozie opracował Giorgetto Giugiaro, zostało pokazane wiosną 1974 roku na targach w Genewie. Niedługo potem z zakładów w Wolfsburgu wyjechał pierwszy egzemplarz. Początkowo model ten oferowany był z trzema silnikami o pojemności 1,1 l (50 KM) oraz 1,5 l (70 i 85 KM).
W sierpniu 1975 roku półtoralitrowy silnik zastąpiono silnikiem o pojemności 1,6 l i mocy 75 KM, a niespełna rok później na rynek weszła wersja GTI z mocą 110 KM. Cztery lata później wprowadzono silnik o pojemności 1,3 l i mocy 60 KM i wszystkie wersje Scirocco wyposażono w pięciostopniowe, manualne skrzynie biegów.