Pierwsza jazda: Volvo EX30 – modny minimalizm czy cięcie kosztów?

Volvo EX30 to najmniejszy SUV w ofercie szwedzkiej marki. Występuje wyłącznie w odmianie elektrycznej z napędem obie lub tylko przednią oś. Miałem okazję poznać ten model bliżej podczas pierwszych jazd.

Volvo EX30
Volvo EX30
Źródło zdjęć: © WP | Maciej Gomułka
Maciej Gomułka

30.11.2023 | aktual.: 02.12.2023 13:11

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

To zgrabne auto o surowej stylistyce nadwozia, które z pewnością zwróci uwagę na ulicy. Nie jest rewolucyjne na tle innych braci z gamy i wystarczy szybki rzut oka, aby wiedzieć, z jaką marką mamy do czynienia. Spory wlot powietrza w zderzaku nawiązuje do spalinowych modeli. Dominujące elementy to duże powierzchnie blach, reflektory w stylu młota Thora i charakterystyczne światła z tyłu, tworzące kształt litery C. Boczne przetłoczenia, wyoblony dach i dynamiczna linia okien nadają autu nutę dynamiki.

Sylwetka Volvo EX30

  • Volvo EX30
  • Volvo EX30
[1/2] Volvo EX30Źródło zdjęć: © WP | Maciej Gomułka

Wnętrze to popis designerskiego minimalizmu, gdzie deskę rozdzielczą tworzy pionowy wyświetlacz o przekątnej 12,3 cala, obsługujący wszystkie urządzenia pokładowe. Wymaga to przyzwyczajenia i nie każdemu się spodoba. Za kołem kierownicy nie znajdziemy informacji o prędkości i podstawowych danych naszej jazdy. Wszystko znajduje się na ekranie centralnym. Nie jestem fanem takiego rozwiązania, aczkolwiek rozumiem jego wdrożenie... Jeden wyświetlacz jest tańszy niż dwa.

Wnętrze Volvo EX30

  • Wnętrze tego samochodu to pokaz designerskiego minimalizmu
  • Przed kierowcą nie ma ekranu pokazującego prędkość i parametry jazdy
[1/2] Wnętrze tego samochodu to pokaz designerskiego minimalizmuŹródło zdjęć: © WP | Maciej Gomułka

Materiały użyte do wykończenia wnętrza pochodzą z recyklingu. Są miłe w dotyku, ale już niekoniecznie dla oka. W niektórych konfiguracjach panele ozdobne mogą kojarzyć się z marmurem. Tapicerka użyta do obszycia foteli może występować w różnych konfiguracjach kolorystycznych, natomiast jej faktura przypominająca wełnę może po jakimś czasie się mechacić, a w jaśniejszych opcjach – być trudna w utrzymaniu czystości.

Detale wnętrza w modelu EX30

  • Minimalistyczna klamka przypomina rozwiązania sprzed kilkudziesięciu lat
  • Materiały użyte do wykończenia wnętrza są przyjemne w dotyku
[1/2] Minimalistyczna klamka przypomina rozwiązania sprzed kilkudziesięciu latŹródło zdjęć: © WP | Maciej Gomułka

W kwestii przestronności, oba rzędy siedzeń oferują wystarczająco miejsca nad głowami dla osób o średnim i wyższym wzroście, jednak z tyłu może brakować trochę przestrzeni na wysokości kolan. Bagażnik o pojemności 318-900 l w zupełności wystarczy do codziennych zakupów czy krótszych wyjazdów. Rozwiązania użyte do przechowywania drobiazgów zaskakują swoim wymiarem jak np. schowek, który – zamiast przed pasażerem – umieszczony jest centralnie.

Volvo EX30
Volvo EX30© WP | Maciej Gomułka

Volvo EX30 dostępne jest z tylnym napędem i silnikiem o mocy 272 KM lub jako 428-konny wariant z silnikami na obu osiach — tylnym o mocy 272 KM i przednim generującym 156 KM. Nawet słabsza wersja rozpędza się do setki w 5,7-5,3 s (w zależności od pojemności baterii), co w zupełności wystarcza, natomiast mocniejsza osiąga 100 km/ h w zaledwie 3,6 s. Bazowa wersja ma zasięg 344 km, podczas gdy mocniejsza może przejechać maksymalnie 476 km. W przypadku słabszej jednostki możemy zamówić zestaw akumulatorów o pojemności 49 lub 64 kWh netto. W odmianie mocniejszej dostępny jest tylko ten większy.

Volvo EX30
Volvo EX30© WP | Maciej Gomułka

Zużycie energii zarówno w odmianie słabszej, jak i mocniejszej waha się w przedziale 12-14 kWh/100 km przy oszczędnej jeździe poza miastem do 25-28 kWh/100 km na autostradzie. Jeżdżąc po mieście, należy się spodziewać wyników na poziomie 17-19 kWh/100 km. Trzeba pamiętać, że auta elektryczne są bardzo wrażliwe na zmieniające się warunki jazdy oraz jej styl. Różnice będą znacznie bardziej zauważalne niż w autach spalinowych.

Volvo EX30
Volvo EX30© WP | Maciej Gomułka

Kiedy będziemy ładować samochód prądem przemiennym, możemy się spodziewać uzupełnienia energii w przedziale 0-100 proc. w czasie od około 4 godzin do nieco ponad 30 godzin – w zależności od parametrów ładowarki. Kiedy skorzystamy z prądu stałego, to w przedziale 10-80 proc. proces ten zajmie od 28 do 60 minut. Szkoda, że producenci nie robią pomiarów w podobnym przedziale, co w przypadku prądu przemiennego. Cóż... w katalogach nie prezentowałoby się już to dostatecznie dobrze, aby przekonywać do siebie sceptyków tego napędu.

Volvo EX30
Volvo EX30© WP | Maciej Gomułka

Ten samochód można już zamawiać i jego ceny startują od 170 tys. zł za podstawową, słabszą wersję. Topowa to wydatek przynajmniej 230 tys. zł.

Komentarze (11)