Kilka lat i się "sypią". Na liście ulubione modele Polaków
Niemiecki automobilklub ADAC podsumował interwencje swojej pomocy drogowej w 2024 r. Na podstawie tych danych stworzono ranking modeli określający, jak często w poszczególnych przedziałach wiekowych najczęściej – w odniesieniu do liczby zarejestrowanych egzemplarzy – zawiodły one na drodze.
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Na początek jasno powiedzmy sobie jedno. Ranking ADAC jest interesującym i rzetelnym źródłem wiedzy o tym, którym modelom samochodów najczęściej zdarza się unieruchomienie. To właśnie w takich sytuacjach wzywana jest pomoc drogowa, z przecież to jej dane posłużyły Niemcom do stworzenia zestawienia. W ocenie modeli nie ma więc danych o usterkach, do których pomoc drogowa nie była wzywana. Szersze ujęcie, choć bez całkowitej pewności danych, oferuje np. ranking "What Car?".
Zestawienie ADAC na rok 2025 stworzono na podstawie danych z 3,6 mln interwencji pomocy drogowej przeprowadzonych w 2024 r. Wyszczególniono 159 modeli ponad 20 marek, a dane dotyczyły egzemplarzy liczących sobie od dwóch do dziewięciu lat. Nas najbardziej interesuje zestawienie pięcioletnich samochodów (rok produkcji 2020). To auta, które są już pożądane na rynku wtórnym, a kupujący je nabywcy liczą na kilka kolejnych lat eksploatacji bez większych problemów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Każdemu z modeli przypisany jest rezultat punktowy. Im wartość jest niższa, tym lepiej. Oto pięć najlepszych modeli oraz trzy najgorsze w poszczególnych segmentach.
Najmniejsze samochody
Najlepsze:
- Suzuki Ignis – 1,9
- Fiat Panda – 4,1
- VW up! – 5,1
- Fiat 500 – 5,3
- Toyota Aygo – 5,5
Najgorsze:
- Renault Twingo – 11,7
- Hyundai i10 – 12,9
- Smart Fortwo – 12,9
Samochody miejskie
Najlepsze:
- BMW i3 – 0,2
- Mini Cooper – 1,5
- Volkswagen T-Cross – 2,6
- Seat Ibiza – 2,9
- Škoda Kamiq – 3,0
Najgorsze:
- Renault Clio / Captur – 16,9
- Ford Puma – 18,8
- Toyota Yaris – 27,3
Samochody kompaktowe
Najlepsze:
- Dacia Dokker – 1,1
- Mitsubishi ASX – 1,3
- Volkswagen ID.3 – 2,2
- BMW serii 2 – 2,4
- BMW X1 – 2,5
Najgorsze:
- Mazda 3 – 30,8
- Mazda CX-30 – 33,2
- Toyota C-HR – 63,1
Klasa średnia
Najlepsze:
- Mercedes GLC – 1,9
- Mercedes Klasy C – 2,5
- Audi A4 – 2,6
- Tesla Model 3 – 2,9
- Volvo XC60 – 3,0
Najgorsze:
- Opel Insignia – 19,5
- Ford Mondeo – 23,2
- Toyota RAV4 – 45,2
Klasa wyższa
Najlepsze:
- BMW X5 – 2,7
- Volkswagen Touareg – 3,1
- BMW serii 5 – 3,7
- Mercedes Klasy E – 4,9
- Mercedes GLE – 5,9
Najgorsze:
- Renault Trafic – 14,9
- Peugeot Expert / Opel Vivaro / Opel Zafira Life / Fiat Scudo – 15,4
- Ford Ranger – 15,7
Co zawodziło?
Jak łatwo zauważyć, w rankingu ADAC zasadniczo najlepiej wypadają marki niemieckie. Zaskoczeniem może być bardzo niska pozyska niektórych modeli Toyoty. Trzeba pamiętać jednak, że nie zawsze o sklasyfikowaniu danego modelu decydują bardzo poważne i kosztowne w naprawie awarie.
Jak informuje ADAC, w 45 proc przypadków wezwania pomocy drogowej w 2024 r. zawinił akumulator. W 22 proc. winę ponosił silnik lub jego osprzęt, w 11 proc. rozrusznik, alternator lub układ elektryczny, w 9 proc. opony, a w 7 proc. immobiliser, zamki lub klucze.