Kilka lat i się "sypią". Na liście ulubione modele Polaków

Niemiecki automobilklub ADAC podsumował interwencje swojej pomocy drogowej w 2024 r. Na podstawie tych danych stworzono ranking modeli określający, jak często w poszczególnych przedziałach wiekowych najczęściej – w odniesieniu do liczby zarejestrowanych egzemplarzy – zawiodły one na drodze.

Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Policja
Tomasz Budzik

14.04.2025 | aktual.: 14.04.2025 14:14

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Na początek jasno powiedzmy sobie jedno. Ranking ADAC jest interesującym i rzetelnym źródłem wiedzy o tym, którym modelom samochodów najczęściej zdarza się unieruchomienie. To właśnie w takich sytuacjach wzywana jest pomoc drogowa, z przecież to jej dane posłużyły Niemcom do stworzenia zestawienia. W ocenie modeli nie ma więc danych o usterkach, do których pomoc drogowa nie była wzywana. Szersze ujęcie, choć bez całkowitej pewności danych, oferuje np. ranking "What Car?".

Zestawienie ADAC na rok 2025 stworzono na podstawie danych z 3,6 mln interwencji pomocy drogowej przeprowadzonych w 2024 r. Wyszczególniono 159 modeli ponad 20 marek, a dane dotyczyły egzemplarzy liczących sobie od dwóch do dziewięciu lat. Nas najbardziej interesuje zestawienie pięcioletnich samochodów (rok produkcji 2020). To auta, które są już pożądane na rynku wtórnym, a kupujący je nabywcy liczą na kilka kolejnych lat eksploatacji bez większych problemów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Każdemu z modeli przypisany jest rezultat punktowy. Im wartość jest niższa, tym lepiej. Oto pięć najlepszych modeli oraz trzy najgorsze w poszczególnych segmentach.

Najmniejsze samochody

Suzuki Ignis
Suzuki Ignis© WP | Mateusz Lubczański

Najlepsze:

  • Suzuki Ignis – 1,9
  • Fiat Panda – 4,1
  • VW up! – 5,1
  • Fiat 500 – 5,3
  • Toyota Aygo – 5,5

Najgorsze:

  • Renault Twingo – 11,7
  • Hyundai i10 – 12,9
  • Smart Fortwo – 12,9

Samochody miejskie

BMW i3
BMW i3© WP | Mateusz Lubczański

Najlepsze:

  • BMW i3 – 0,2
  • Mini Cooper – 1,5
  • Volkswagen T-Cross – 2,6
  • Seat Ibiza – 2,9
  • Škoda Kamiq – 3,0

Najgorsze:

  • Renault Clio / Captur – 16,9
  • Ford Puma – 18,8
  • Toyota Yaris – 27,3

Samochody kompaktowe

Dacia Dokker
Dacia Dokker© WP | Marcin łobodziński

Najlepsze:

  • Dacia Dokker – 1,1
  • Mitsubishi ASX – 1,3
  • Volkswagen ID.3 – 2,2
  • BMW serii 2 – 2,4
  • BMW X1 – 2,5

Najgorsze:

  • Mazda 3 – 30,8
  • Mazda CX-30 – 33,2
  • Toyota C-HR – 63,1

Klasa średnia

Mercedes GLC
Mercedes GLC© WP | Marcin Łobodziński

Najlepsze:

  • Mercedes GLC – 1,9
  • Mercedes Klasy C – 2,5
  • Audi A4 – 2,6
  • Tesla Model 3 – 2,9
  • Volvo XC60 – 3,0

Najgorsze:

  • Opel Insignia – 19,5
  • Ford Mondeo – 23,2
  • Toyota RAV4 – 45,2

Klasa wyższa

BMW X5
BMW X5© WP | Mariusz Zmysłowski

Najlepsze:

  • BMW X5 – 2,7
  • Volkswagen Touareg – 3,1
  • BMW serii 5 – 3,7
  • Mercedes Klasy E – 4,9
  • Mercedes GLE – 5,9

Najgorsze:

  • Renault Trafic – 14,9
  • Peugeot Expert / Opel Vivaro / Opel Zafira Life / Fiat Scudo – 15,4
  • Ford Ranger – 15,7

Co zawodziło?

Jak łatwo zauważyć, w rankingu ADAC zasadniczo najlepiej wypadają marki niemieckie. Zaskoczeniem może być bardzo niska pozyska niektórych modeli Toyoty. Trzeba pamiętać jednak, że nie zawsze o sklasyfikowaniu danego modelu decydują bardzo poważne i kosztowne w naprawie awarie.

Jak informuje ADAC, w 45 proc przypadków wezwania pomocy drogowej w 2024 r. zawinił akumulator. W 22 proc. winę ponosił silnik lub jego osprzęt, w 11 proc. rozrusznik, alternator lub układ elektryczny, w 9 proc. opony, a w 7 proc. immobiliser, zamki lub klucze.

Komentarze (82)