Parkowanie równoległe: jak poprawnie wykonać manewr?
Parkowanie "na kopertę" to dla wielu kierowców odwieczny problem. Towarzyszy nauce jazdy, stresuje na egzaminie praktycznym, w końcu bywa trudne do wykonania w ruchu miejskim. Przyswajając kilka prostych zasad, ułatwisz sobie życie.
25.10.2019 | aktual.: 22.03.2023 17:35
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Parkowanie równoległe - teraz i tak jest łatwiej
Dobra wiadomość jest taka, że od 1 stycznia 2018 roku wszystkie nowo wybudowane bądź przebudowane miejsca postojowe muszą być szersze o 20 cm. Różnica niby niewielka, ale znacząca podczas wykonywania manewrów, ponieważ daje kierującemu więcej przestrzeni na "kręcenie kierownicą". Długość miejsca postojowego powinna wynosić 5 m długości (wartość bez zmian) i co najmniej 2,5 m szerokości (wcześniej 2,3 m). Te dodatkowe centymetry mogą okazać się na wagę złota, zwłaszcza w przypadku dużych aut, jak np. SUV-ów.
Druga dobra informacja – coraz więcej nowych pojazdów jest wyposażona w asystentów parkowania, czyli systemy elektroniczne, które ten i inne manewry mogą wykonać za nas. Nowoczesne auta mogę też mieć bardzo przydatne czujniki parkowania i systemy kamer, które nawet wyświetlają obraz w zakresie 360 stopni.
Technika parkowania równoległego
Szukając miejsca do parkowania, pamiętajmy, aby w pierwszej kolejności zasygnalizować zamiary kierunkowskazem. Po pierwsze, by nie irytować kierowców jadących za nami. Po drugie, by nie narażać się na stłuczkę z pojazdem, który postanowi nas wyprzedzić, przecinając nasz tor jazdy.
Kiedy już zlokalizujemy wystarczającą ilość miejsca, zatrzymujemy pojazd równolegle do auta już zaparkowanego – mówiąc bardziej obrazowo tył naszego samochodu powinien być w jednej linii z tyłem pojazdu już zaparkowanego przed miejscem, które wybraliśmy. Istotna jest także ilość miejsca od zaparkowanego obok auta – aby komfortowo wykonać manewr, powinniśmy mieć przynajmniej pół metra dystansu.
Na włączonym biegu wstecznym trzeba skręcić maksymalnie koło kierownicy w stronę, po której chcemy zaparkować – w lewą stronę, jeśli parkujemy po lewej stronie ulicy, bądź w prawą stronę, jeśli wykonujemy manewr przy prawym krawężniku. Z tak skręconymi kołami ostrożnie i niespiesznie wjeżdżamy w miejsce postojowe. Pamiętajmy, że podczas tego manewru musimy jednocześnie kontrolować odległość z przodu, jak i z tyłu auta.
Zobacz także
Gdy już się zbliżymy środkiem lewych drzwi kierowcy do tyłu zaparkowanego pojazdu, wówczas należy skręcić kierownicę maksymalnie w stronę przeciwną – w prawą w przypadku parkowania po prawej stronie, bądź lewą w przypadku parkowania po stronie prawej. Z tak skręconymi kołami cofamy, obserwując jednocześnie przód i tył naszego pojazdu, do momentu, aż pojazd znajdzie się równolegle do osi jezdni i blisko krawężnika. Następnie należy obrócić koła do pozycji na wprost i podjechać do przodu tak, aby nasz pojazd znajdował się na środku pomiędzy już stojącymi tam autami.
Jeśli mamy wrażenie, że zatrzymaliśmy się niewłaściwe, warto wysiąść z pojazdu i to sprawdzić. Dobrze jest skorygować manewr, jeśli stoimy krzywo lub zbyt blisko innych pojazdów. Przypomnę, że za uniemożliwienie wyjazdu z miejsca postojowego innemu pojazdowi (zablokowanie go) grozi nie tylko mandat, ale także odholowanie auta.