Panoz Roadster - Cobra lat 90. | Lekcja historii
Po światowych szosach porusza się wiele ciekawych pojazdów, których nie spotkamy na polskich drogach. Jednym z nich jest z pewnością Panoz Roadster - amerykańskie, dwuosobowe i naprawdę szybkie auto o nietuzinkowej stylistyce.
02.09.2010 | aktual.: 02.10.2022 21:31
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Po światowych szosach porusza się wiele ciekawych pojazdów, których nie spotkamy na polskich drogach. Jednym z nich jest z pewnością Panoz Roadster - amerykańskie, dwuosobowe i naprawdę szybkie auto o nietuzinkowej stylistyce.
Młode przedsiębiorstwo motoryzacyjne, założone w 1989 roku, inspirowało się sportowymi pojazdami lat 60. Nic dziwnego, że ich pierwszy produkt - nazwany AIV Roadster - pod wieloma względami bazował na samochodach marki Ford, między innymi Mustangu Cobra.
Debiut projektu (w porozumieniu z marką Rinspeed) odbył się w 1995 roku na salonach motoryzacyjnych w Genewie. Na rynek USA trafił rok później, gdzie został przywitany równie ciepło, co w Europie. Rewelacyjne nadwozie zaprojektowane zostało przez Dannego Panoza i Freemana Thomasa przykuwało wzrok. Połączenie klasycznej sylwetki ze współczesnymi liniami auta sportowego po prostu musiało się podobać. W oczy kłuło niestety bardzo przestarzałe wnętrze. Fascynację modelem Panoz Roadster potęgował nie tylko wygląd zewnętrzny, ale także to, co oferował od strony technicznej.
Aluminiowe podwozie ramowe zostało opracowane przez Franka Costina, konstruktora współpracującego z takimi producentami, jak Marcos czy Lotus. Jednostkę i układ napędowy przeniesiono żywcem ze współczesnego Mustanga Cobra. Aluminiowy silnik V8 32V DOHC o pojemności 4,6 litra (średnia i skok tłoka 90,27 mm x 89,92 mm) z sekwencyjnym, elektronicznie sterowanym wtryskiem paliwa był w stanie zaoferować 305 KM (przy 5800 rpm) mocy oraz 420 Nm (przy 4800 rpm) momentu obrotowego.
Dzięki niewielkim wymiarom (długość 3940 mm x szerokość 1940 mm x wysokość 1190 mm), lekkim materiałom (aluminiowe poszycie) i co za tym idzie - niskiej masie własnej wynoszącej 1120 kg, samochód był w stanie rozpędzić się od 0 do 100 km/godz. w ciągu 4,5 sekundy. Prędkość maksymalna wynosiła natomiast około 225 km/godz. Z motorem współpracowała pięciobiegowa, manualna przekładnia Borg-Warner T4S.
Zaburtowy układ zawieszenia przedniej i tylnej osi składał się z wahaczy poprzecznych o nierównej długości, amortyzatorów ze sprężyną osadzoną osiowo o regulowanej twardości (tryb normalny i sportowy) i stabilizatora poprzecznego. Dzięki sporemu rozstawowi osi (2650 mm), kół (przód 1650 mm i tył 1620 mm), nisko osadzonemu środkowi ciężkości, szerokim oponom (Goodyear przód 245/40 ZR18 i tył 295/35 ZR18) i sportowemu zestrojeniu zawieszenia samochód trzymał się nawierzchni jak przyklejony.
Wszystkie egzemplarze Panoz Roadster składano ręcznie i dostosowywano do indywidualnego zamówienia klienta. Dzięki ogromnej ilości części wspólnych serwisem pojazdów zajął się Ford. Produkcja została zakończona w 2004 roku, ceny używanych pojazdów oscylują wokół 50 000 dolarów. Piękna i mocna zabawka!