Paliwo słabej jakości a silnik. Zniszczenia mogą być kosztowne
O paliwie najwięcej mówi się w zimie, kiedy właściciele diesli muszą liczyć się z kłopotami związanymi z niską temperaturą. Na to, co lejemy do baku, trzeba zwracać uwagę również wiosną i latem. Tankowanie paliwa o niewłaściwych parametrach może zniszczyć silnik.
11.04.2018 | aktual.: 30.03.2023 11:06
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Z danych opublikowanych na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że w 2017 r. w 2,5 proc. skontrolowanych stacji paliw sprzedawano benzynę lub olej napędowy o niewłaściwych parametrach. Do takich sytuacji najczęściej dochodziło na małych stacjach.
Do rzadkości należą sytuacje, gdy nieprawidłowości zachodzą w punktach związanych z dużymi graczami rynku paliwowego. Wybierając stację, lepiej kierować się nie tylko niską ceną, ale i jej renomą. Częste tankowanie paliwa niespełniającego norm przyspiesza zużycie silnika i może prowadzić do drogich napraw. Co dzieje się, gdy poszczególne parametry paliw nie są zachowane?
Benzyna
- Niewłaściwy skład frykcyjny - by sprawdzić ten parametr, odparowuje się paliwo, przeprowadzając pomiary dla temperatury 70, 100 i 180 stopni Celsjusza. Wysoka zawartość uwalnianych najwcześniej lekkich frakcji pomaga w łatwym uruchomieniu silnika. Wysoka zawartość frakcji ciężkich w benzynie powoduje zwiększenie spalania podczas jazdy. Na dłuższą metę przyczynia się też do szybszego zużycia silnika.
- Zawartość siarki - to częsty problem w przypadku nieprawidłowości wykrywanych w benzynach. Siarka wpływa destrukcyjnie na katalizator, ma też własności korozyjne.
- Woda - co ciekawe, o tej porze roku zwiększona zawartość wody w benzynie nie powinna spowodować problemów. Te pojawiają się jednak, gdy benzynę o zwiększonej zawartości wody zatankujemy zimą. Tworzenie się kryształków lodu na filtrze układu dostarczania paliwa może spowodować przerwanie pracy silnika.
- Węglowodory nasycone i aromatyczne - im większa ich obecność w paliwie, tym większa skłonność do powstawania nagarów. Miejsca, których dotyczy to ryzyko, to przede wszystkim komora spalania i zawory, a także denka tłoków.
- Prężność par - parametr ten powinien być niższy w benzynie sprzedawanej latem i wyższy zimą. Wysoka wartość prężności par wpływa dodatnio na łatwość uruchomienia silnika. Jeśli jednak parametr jest za wysoki, w układzie zasilania w paliwo mogą powstawać bańki oparów paliwa z powietrzem. To grozi dławieniem się silnika, a nawet jego zatrzymaniem.
Olej napędowy
Dla właścicieli diesli nie mamy dobrych informacji. To właśnie w przypadku oleju napędowego najczęściej spotykane są nieprawidłowości przy dystrybutorach.
- Skład frakcyjny - wrogiem właściciela diesla jest paliwo o dużej zawartości ciężkich frakcji. Takie paliwo utrudnia uruchomienie silnika, a w czasie pracy powoduje odkładanie się nagaru i smoły. W efekcie mogą ucierpieć wtryskiwacze czy pierścienie tłoków.
- Lepkość - w przypadku diesli to bardzo ważny parametr. Jeśli paliwo ma zbyt małą lepkość, w cylindrze nieprawidłowo zachodzi proces tworzenia mieszanki. Dodatkowo na szybsze zużycie narażone są tłoczki pompy wtryskowej, które smarowane są właśnie paliwem. Jeśli lepkość jest zbyt duża, zmniejsza się moc silnika.
- Pozostałość po koksowaniu - jeśli w paliwie przekroczona jest ta wartość, to występuje większa skłonność do powstawania nagaru.
- Temperatura zablokowania zimnego filtra (CFPP) - to niestety częsty problem w przypadku nieprawidłowości w oleju napędowym. Jeśli paliwo przekracza normy w tej kategorii, może dojść do skrystalizowania się parafiny w układzie paliwowym. W efekcie zimą nie zapalimy.
LPG
- Liczba oktanowa - jak łatwo się domyślić, jej niższa wartość prowadzi do zmniejszenia eco-driving.
- Zawartość dilenów - używanie paliwa z przekroczoną normą powoduje powstawanie nagarów i osadów w silniku.
- Zawartość siarkowodoru - zbyt wysoka wartość wpływa na zwiększenie korozji w układzie wydechowym.
- Pozostałość po odparowaniu - używanie LPG o przekroczonej normie przyspiesza zużycie filtrów i reduktorów.
O to, jakie tankujemy paliwo, warto dbać przez cały rok. Oczywiście swoich zwolenników mają w tej materii paliwo premium, ale tak naprawdę większości kierowców w zupełności wystarczy tankowanie paliw podstawowych, ale na sprawdzonej stacji.