Poradniki i mechanikaPaliwo słabej jakości a silnik. Zniszczenia mogą być kosztowne

Paliwo słabej jakości a silnik. Zniszczenia mogą być kosztowne

O paliwie najwięcej mówi się w zimie, kiedy właściciele diesli muszą liczyć się z kłopotami związanymi z niską temperaturą. Na to, co lejemy do baku, trzeba zwracać uwagę również wiosną i latem. Tankowanie paliwa o niewłaściwych parametrach może zniszczyć silnik.

Na 145 przeprowadzonych do końca lutego 2018 r. kontroli nie wykryto żadnych nieprawidłowości. Oby tak dalej
Na 145 przeprowadzonych do końca lutego 2018 r. kontroli nie wykryto żadnych nieprawidłowości. Oby tak dalej
Źródło zdjęć: © fot. Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

11.04.2018 | aktual.: 30.03.2023 11:06

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Z danych opublikowanych na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że w 2017 r. w 2,5 proc. skontrolowanych stacji paliw sprzedawano benzynę lub olej napędowy o niewłaściwych parametrach. Do takich sytuacji najczęściej dochodziło na małych stacjach.

Do rzadkości należą sytuacje, gdy nieprawidłowości zachodzą w punktach związanych z dużymi graczami rynku paliwowego. Wybierając stację, lepiej kierować się nie tylko niską ceną, ale i jej renomą. Częste tankowanie paliwa niespełniającego norm przyspiesza zużycie silnika i może prowadzić do drogich napraw. Co dzieje się, gdy poszczególne parametry paliw nie są zachowane?

Benzyna

  • Niewłaściwy skład frykcyjny - by sprawdzić ten parametr, odparowuje się paliwo, przeprowadzając pomiary dla temperatury 70, 100 i 180 stopni Celsjusza. Wysoka zawartość uwalnianych najwcześniej lekkich frakcji pomaga w łatwym uruchomieniu silnika. Wysoka zawartość frakcji ciężkich w benzynie powoduje zwiększenie spalania podczas jazdy. Na dłuższą metę przyczynia się też do szybszego zużycia silnika.
  • Zawartość siarki - to częsty problem w przypadku nieprawidłowości wykrywanych w benzynach. Siarka wpływa destrukcyjnie na katalizator, ma też własności korozyjne.
  • Woda - co ciekawe, o tej porze roku zwiększona zawartość wody w benzynie nie powinna spowodować problemów. Te pojawiają się jednak, gdy benzynę o zwiększonej zawartości wody zatankujemy zimą. Tworzenie się kryształków lodu na filtrze układu dostarczania paliwa może spowodować przerwanie pracy silnika.
  • Węglowodory nasycone i aromatyczne - im większa ich obecność w paliwie, tym większa skłonność do powstawania nagarów. Miejsca, których dotyczy to ryzyko, to przede wszystkim komora spalania i zawory, a także denka tłoków.
  • Prężność par - parametr ten powinien być niższy w benzynie sprzedawanej latem i wyższy zimą. Wysoka wartość prężności par wpływa dodatnio na łatwość uruchomienia silnika. Jeśli jednak parametr jest za wysoki, w układzie zasilania w paliwo mogą powstawać bańki oparów paliwa z powietrzem. To grozi dławieniem się silnika, a nawet jego zatrzymaniem.

Olej napędowy

Dla właścicieli diesli nie mamy dobrych informacji. To właśnie w przypadku oleju napędowego najczęściej spotykane są nieprawidłowości przy dystrybutorach.

  • Skład frakcyjny - wrogiem właściciela diesla jest paliwo o dużej zawartości ciężkich frakcji. Takie paliwo utrudnia uruchomienie silnika, a w czasie pracy powoduje odkładanie się nagaru i smoły. W efekcie mogą ucierpieć wtryskiwacze czy pierścienie tłoków.
  • Lepkość - w przypadku diesli to bardzo ważny parametr. Jeśli paliwo ma zbyt małą lepkość, w cylindrze nieprawidłowo zachodzi proces tworzenia mieszanki. Dodatkowo na szybsze zużycie narażone są tłoczki pompy wtryskowej, które smarowane są właśnie paliwem. Jeśli lepkość jest zbyt duża, zmniejsza się moc silnika.
  • Pozostałość po koksowaniu - jeśli w paliwie przekroczona jest ta wartość, to występuje większa skłonność do powstawania nagaru.
  • Temperatura zablokowania zimnego filtra (CFPP) - to niestety częsty problem w przypadku nieprawidłowości w oleju napędowym. Jeśli paliwo przekracza normy w tej kategorii, może dojść do skrystalizowania się parafiny w układzie paliwowym. W efekcie zimą nie zapalimy.

LPG

  • Liczba oktanowa - jak łatwo się domyślić, jej niższa wartość prowadzi do zmniejszenia eco-driving.
  • Zawartość dilenów - używanie paliwa z przekroczoną normą powoduje powstawanie nagarów i osadów w silniku.
  • Zawartość siarkowodoru - zbyt wysoka wartość wpływa na zwiększenie korozji w układzie wydechowym.
  • Pozostałość po odparowaniu - używanie LPG o przekroczonej normie przyspiesza zużycie filtrów i reduktorów.

O to, jakie tankujemy paliwo, warto dbać przez cały rok. Oczywiście swoich zwolenników mają w tej materii paliwo premium, ale tak naprawdę większości kierowców w zupełności wystarczy tankowanie paliw podstawowych, ale na sprawdzonej stacji.

Komentarze (2)