Oto nowe przepisy na 2022 r. Kierowców czeka rok pełen zmian
Podobnie jak poprzednie lata, tak i 2022 r. obfituje w ważne dla kierowców zmiany. Zapowiadane od dawna podwyżki mandatów czy kolejna paczka przepisów pakietu deregulacyjnego, to tylko niektóre z nowości, które czekają nas w tym roku.
01.01.2022 | aktual.: 14.03.2023 13:50
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Kolejny etap pakietu deregulacyjnego i nowe dowody rejestracyjne
Chociaż wiele ważnych zapisów pakietu deregulacyjnego już weszło w życie, w 2022 r. czeka nas kolejna porcja zmian. 31 stycznia zniknie konieczności wymiany tablic rejestracyjnych przy przerejestrowaniu pojazdu, jeśli był on już zarejestrowany na terytorium Polski. Do tej pory dotyczyło to tylko sytuacji, kiedy pojazd zarejestrowany był w tym samym regionie. Od 31 stycznia będzie można pozostawić dotychczasowe "blachy" nawet jeśli kupimy zarejestrowane już w Polsce auto po drugiej stronie kraju.
Dotychczasowe numery będą mogły zostać zachowane, o ile tablice są czytelne, a ich wzór jest zgodny z obecnie obowiązującym. Oznacza to, że kupujący pojazd z tzw. czarnymi tablicami lub białymi tablicami, ale z polską flagą zamiast symbolu Unii Europejskiej, będą zobowiązani do ich wymiany. Jeśli jednak wymiana nie będzie konieczna, właściciel zaoszczędzi 80 zł.
Od ostatniego dnia stycznia 2022 r. będzie także możliwość czasowego wycofania pojazdu osobowego z ruchu, ale tylko w przypadku, jeśli wymaga on generalnego remontu związanego z uszkodzeniem elementów nośnych konstrukcji.
Czasowe wycofanie będzie możliwe na okres od 3 do 12 miesięcy i będzie je można powtórzyć nie wcześniej niż po upływie 3 lat od chwili poprzedniego wycofania. Na ten czas ubezpieczyciel będzie zobowiązany obniżyć kwotę polisy OC przynajmniej o 95 proc.
Od maja osoby rejestrujące swój pojazd będą mogły spotkać się z nowym wzorem dowodu rejestracyjnego, który ma utrudnić jego potencjalne podrobienie. Dowody wyprodukowane przed 1 maja 2022 r. będą mogły jednak być wydawane do 11 lipca 2022 r.
Z kolei 4 września 2022 r. wstrzymane zostanie wydawanie kart pojazdu oraz nalepek kontrolnych na szybę przez urzędy.
Możliwe zmiany w przeglądach
Choć nie ma jeszcze konkretnego terminu, istnieje duża szansa wejścia w życie zmian związanych z przeprowadzaniem badania technicznego pojazdów. Projekt zakłada m.in. wprowadzenie sankcji za nieterminowe przeprowadzenie badania. Oznacza to, że kierowca, który nie stawi się do 30 dni po upływie poprzedniego badania w stacji diagnostycznej, będzie musiał liczyć się z zapłatą podwójnej stawki.
Oprócz tego wizyta każdego pojazdu w stacji diagnostycznej miałyby być dokumentowana zdjęciowo i odpowiednio archiwizowana. Taki proces ma zapobiec fałszywym badaniom, na których pojazdy uzyskują pozytywny wynik, nie pojawiając się nawet na stacji. Ponadto Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów w dalszym ciągu walczy o podniesienie kwoty badania technicznego, która nie zmieniła się od 2004 r.
A co zmieniło się od 1 stycznia 2022 r.?
Wyższe mandaty i więcej punktów karnych
Jedną z najgłośniejszych zmian, która wchodzi w życie 1 stycznia 2022 r., są wyższe stawki mandatów. Najszerzej komentowane są podwyżki dotyczące przekraczania prędkości. Kierowcy jadący 31 km/h za szybko, zapłacą co najmniej 800 zł, zaś przy przekroczeniu o 51 km/h, kara będzie wynosić co najmniej 1,5 tys. zł. Dodano także kolejne progi karania przy przekroczeniu prędkości. Jeszcze większy mandat czeka tych, którzy pojadą o 61 km/h (od 2 tys. zł) i 71 km/h (od 2,5 tys. zł) za szybko.
Więcej zapłacą też ci, którzy nie ustąpią pieszemu pierwszeństwa wbrew obowiązkowi (od 1,5 tys. zł) czy wyprzedzą inny pojazd na przejściu dla pieszych (od 1,5 tys. zł). Wyżej karane będzie również kierowanie pojazdu w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka działającego podobnie do alkoholu (od 2,5 tys. zł)
Dokładny taryfikator z mandatami za przekroczenie prędkości możecie znaleźć poniżej.
To jednak nie koniec. Górna granica grzywny nałożonej przez policjanta w postępowaniu mandatowym będzie wynosić 5 tys. zł, a jeśli złamane zostaną co najmniej dwa przepisy, mandat może sięgnąć nawet 6 tys. zł. Jeszcze więcej zapłaci kierowca, jeśli sprawa zostanie skierowana do sądu. Zamiast dotychczasowych 5 tys. zł, sąd będzie mógł nałożyć na kierowcę grzywnę do 30 tys. zł, jeśli popełni jedno z poniższych wykroczeń:
- stworzenie zagrożenia w ruchu drogowym,
- prowadzenie po użyciu alkoholu lub środków odurzających,
- niestosowanie się do sygnałów do zatrzymania się do kontroli,
- niestosowanie się do sygnałów drogowych,
- łamanie ograniczeń prędkości,
- prowadzenie pojazdu bez stosownych uprawnień,
- nieudzielenie pomocy ofierze wypadku,
- niewskazanie osoby, która prowadząc pojazd, popełniła wykroczenie i została uchwycona przez fotoradar.
Większy mandat zapłacą także osoby korzystające w nieuprawniony sposób z miejsc przeznaczonych do ładowania aut elektrycznych. Kara czeka nie tylko kierujących pojazdem spalinowym, ale także tych, którzy parkując na takim miejscu autem elektrycznym, nie będą go ładować. Nowością jest także możliwość zatrzymania przez urząd skarbowy nadpłaty podatku na poczet niezapłaconego mandatu.
Nowelizacja zakłada także zmiany w punktach karnych. Łatwiej będzie także stracić prawo jazdy. Główną zmianą jest podwyższenie limitu punktów karnych, jakie kierowca może dostać za wybrane wykroczenia – z 10 do 15 pkt.
Na baczności od początku roku muszą się też mieć kierowcy ciężarówek — jeśli podczas kontroli okaże się, że korzysta on z cudzej karty tachografu, nie rejestruje zgodnie z przepisami jazdy na swojej karcie lub używa urządzeń mających na celu sfałszowanie wskazań tachografu, policja lub GITD zatrzyma prawo jazdy na 3 miesiące.
Nie wszystkie zapisy nowelizacji wchodzą w życie od stycznia 2022 r.
Dużą zmianą będzie powiązanie wykroczeń i liczby punktów karnych z wyliczeniem składki OC. Centralna Ewidencja Kierowców będzie gromadziła nie tylko dane o punktach karnych, ale także o wysokości mandatów oraz ich uiszczeniu. Informacje będą wysyłane do ubezpieczycieli, którzy na ich podstawie będą wyliczać stawkę ubezpieczenia na kolejny rok. Wysokość OC będzie więc zależała od liczby popełnianych wykroczeń.
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny uzyska prawo do przetwarzania wspomnianych danych od 17 czerwca 2022 r., co spowodowane jest koniecznością dostosowania systemu. Ewentualne opóźnienie w rozbudowie systemu nie wpłynie jednak na moment wejścia w życie zmian. Jeśli do tego czasu CEPiK nie będzie w stanie obsługiwać takich funkcji, dane zostaną przekazane za pomocą odpowiedniego systemu teleinformatycznego.
Chwilę później, bo od 17 września, łatwiej będzie stracić prawo jazdy osobom, które posiadają je nie dłużej niż dwa lata. Do obecnych przepisów, regulujących zatrzymanie dokumentu takiej osobie dołączy nowe wykroczenie w postaci spowodowania zdarzenia drogowego, w wyniku którego inna osoba dozna naruszenia czynności narządu ciała lub rozstroju zdrowia.
W tym samym czasie w życie wejdą kolejne zmiany dotyczące zasad rozliczania punktów karnych. Będą się one zerowały dopiero po dwóch latach od chwili opłacenia mandatu, a nie jak do tej pory, od momentu jego otrzymania. Znikną także kursy umożliwiające redukcję liczby punktów karnych.
Od 17 września 2022 r. wejdą w życie także zasady karania w warunkach recydywy. Oznacza to, że jeśli w ciągu dwóch lat osoba zostanie złapana drugi raz na tym samym przewinieniu, zapłaci co najmniej podwójną stawkę dolnej granicy grzywny za dane wykroczenie. Dotyczy to następujących zachowań:
- spowodowanie zdarzenia, w wyniku którego inna osoba dozna naruszenia czynności narządu ciała lub rozstroju zdrowia,
- spowodowanie zdarzenia po użyciu alkoholu lub substancji odurzającej, w wyniku którego inna osoba
- dozna naruszenia czynności narządu ciała lub rozstroju zdrowia
- prowadzenie pojazdu mechanicznego po użyciu alkoholu,
- niestosowanie się do nakazu zatrzymania wydanego przez osobę uprawnioną do kontroli ruchu drogowego,
- przekroczenie dozwolonej prędkości o ponad 30 km/h,
- niestosowanie się do zakazu wyprzedzania,
- prowadzenie pojazdu bez uprawnień,
- łamanie przepisów na przejazdach kolejowych.