Ostry klekot – SpeedART Panamera Diesel PS9‑300D (2011)
Od dobrej dekady diesel nie kojarzy się z kopcącym pojazdem, którego kierowca może tylko pomarzyć o dobrych osiągach. Obecnie nawet takie marki jak Porsche mają w ofercie auta z „klekotami”, i to o całkiem dużej mocy. SpeedART chce pokazać, że diesle świetnie się tuninguje, czego przykładem ma być Panamera.
01.10.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:23
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Od dobrej dekady diesel nie kojarzy się z kopcącym pojazdem, którego kierowca może tylko pomarzyć o dobrych osiągach. Obecnie nawet takie marki jak Porsche mają w ofercie auta z „klekotami”, i to o całkiem dużej mocy. SpeedART chce pokazać, że diesle świetnie się tuninguje, czego przykładem ma być Panamera.
Porsche stara się obserwować trendy rynkowe i jak najlepiej się do nich dopasowywać. Właśnie z tego powodu powiększyło swoją ofertę produkcyjną o diesla nie tylko dlatego, że chce być proekologiczne (choć to też), ale dlatego że w ten sposób powiększa grupę klientów. Jak to w Porsche nie mógł być to byle jaki motor, przynajmniej musiał dysponować niezłą mocą. I taki właśnie jest.
Pod maską znajduje się volkswagenowska jednostka V6 o objętości skokowej 3,0 l. Normą jest oczywiście, że silnik ma zasobnikowy wtrysk paliwa (ang.: common rail) i turbosprężarkę o „zmiennej geometrii” łopatek.
Serce klekoczącej Panamery ma 250 KM mocy przy 3800-4400 obr./min i maksymalny moment obrotowy aż 550 Nm przy 1750-2750 obr./min. Z silnikiem jest sprzężona 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów. Po przejściu przez nią moc trafia tylko na tylne koła.
„Ropniak” spod znaku Porsche rozpędza się do 242 km/h, a do setki przyspiesza w 6,80 s. Nie są to osiągi, które powalają na kolana – szczególnie w porównaniu z 540-konną Panamerą Turbo S – ale nie można powiedzieć, że jest źle.
Niemiecka firma SpeedART to przedsiębiorstwo, które zdążyło się już zadomowić na dobre na rynku tunerów Porsche. Jej najnowszym projektem jest właśnie Panamera Diesel. Samochód przeszedł zarówno mechaniczne, jaki i optyczne zmiany. Zacznijmy od tych pierwszych.
Jest ich niewiele, a inżynierowie wykonali tradycyjne dla tuningu silników o zapłonie samoczynnym z doładowaniem czynności, czyli zmodyfikowali nieco oprogramowanie i poprawili układ wydechowy. O żadnych szczegółach firma nie raczyła poinformować, więc można się tylko domyślać, że w przypadku zmian w elektronice chodzi o podniesienie ciśnienia doładowania i zmianę mapy wtrysków. Rezultatem modyfikacji jest wyższa o 50 KM moc i podniesiony do 650 Nm maksymalny moment obrotowy.
Auto zostało ozdobione z zewnątrz pakietem PS9, w którego skład wchodzi przedni spojler, listwy pod progami, tylny spojler na pokrywie bagażnika i fartuch pod zderzakiem. Wszystko sprawia zgrabne wrażenie i ktoś nieobeznany z wersjami silnikowymi Panamery mógłby nawet na początku pomylić przerobione auto z seryjną wersją Turbo.
Uzupełnieniem pakietu spojlerów (notabene wykonanych z włókien węglowych) są felgi o średnicy 22” o prostym, ale eleganckim wzorze. Obręcze „obuto” w opony szerokie na 265 mm z przodu i 305 mm z tyłu.
Na tę chwilę osiągi Panamery SpeedART-a i koszt jej tuningu pozostają zagadką.
Dane techniczne
- Typ: V6, 90supo/sup
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 2967 cmsup3/sup
- Doładowanie: Turbosprężarka VGT
- Moc maksymalna: 300 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 101,11 KM/l (seryjny – 84,26 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 650 Nm
- Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna
- Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 360 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 330 mm
- Koła przednie: 22”
- Koła tylne: 22”
- Opony przednie: 265/? R 22
- Opony tylne: 305/? R 22
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1955 kg
- Stosunek masy do mocy: 6,52 kg/KM (seryjny – 7,82 kg/KM)
- Długość: 4970 mm
- Szerokość: 1931 mm
- Rozstaw osi: 2920 mmblock position=\inside7214/block
Źródło: carscoop