Opony, płyn do spryskiwacza, skrobaczka do szyb na zimę. Mechanicy przypominają o czymś jeszcze
Kierowcy pamiętają o oponach i różnych zimowych akcesoriach. Jednak często zapominają (czyt. zaniedbują) stan samochodu. Mechanicy podkreślają, że warto skontrolować auto w obszarze, który rzutuje bezpośrednio na sprawność opon zimowych.
26.11.2023 | aktual.: 26.11.2023 15:26
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
– Wszyscy wiemy, że opony zimowe to jeden z kluczowych elementów zapewniających bezpieczeństwo zimą, ponieważ łączy bezpośrednio pojazd z jezdnią – mówi Adam Lehnort, ekspert sieci ProfiAuto. – Żaden kierowca nie będzie miał jednak pełnej kontroli nad autem, jeśli będzie ono niesprawne. Szczególnie istotne w zimowych warunkach jest bowiem zawieszenie, układ kierowniczy i hamulcowy – dodaje Lehnort.
Układ jezdny odkrywa ważną rolę szczególnie zimą, kiedy zależy nam na jak najlepszej przyczepności opon. Same opony, jeśli kupimy dobre, dają już wiele, ale nie zapewniają pełnej przyczepności, jeśli amortyzatory są niesprawne.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
– Jeśli rozumiemy rolę i zasadę działania amortyzatora w samochodzie, to łatwo sobie wyobrazić, jak wiele tracimy, korzystając nawet z dobrej klasy opon zimowych, ale niemających odpowiedniej przyczepności do drogi, ponieważ amortyzator nie dociska koła do jezdni – mówi Adam Lehnort z ProfiAuto – Taką ma rolę i warto skontrolować skuteczność tłumienia amortyzatorów przed zimą. Szczególnie kiedy wymieniamy opony na nowe. Zużyty amortyzator, nawet przy jednym kole, może spowodować, że opona zużyje się nierównomiernie lub zostanie uszkodzona – dodaje ekspert.
Od amortyzatorów zależy także droga hamowania, która zimą jest wyjątkowo ważna. Zużyte amortyzatory negatywnie na to wpływają. Kiedy są niesprawne, częściej włącza się system ABS, który zmniejsza ciśnienie w układzie i siłę hamowania, co wpływa na wydłużenie czasu do pełnego zatrzymania. ABS nie może poprawnie funkcjonować, jeśli koło nie ma dobrej przyczepności z jezdnią. A tę zapewnia właśnie amortyzator.
– Przy okazji kontroli amortyzatorów warto sprawdzić cały układ zawieszenia i kierowniczy pod kątem luzów, które mogą występować na wahaczach, drążkach czy łącznikach. Każdy luz w zawieszeniu to zmniejszenie precyzji kierowania, tak ważnej na mokrej nawierzchni – radzi ekspert ProfiAuto.