Obowiązkowe wyposażenie roweru. Za brak grozi srogi mandat

Rower jest bardzo ekonomicznym środkiem transportu. Nie trzeba go rejestrować, ubezpieczać, a przede wszystkim tankować. Nawet na rowerze grożą nam jednak spore koszty. Wystarczy nie stosować się do obowiązujących przepisów.

Rowerzysta na śluzie rowerowej
Rowerzysta na śluzie rowerowej
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Policja

16.02.2024 | aktual.: 07.03.2024 09:54

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Rowerzyści, w odróżnieniu od kierowców, z reguły nie martwią się zbytnio o mandaty. To wynika z faktu, że policja zdecydowanie częściej skupia swoją uwagę na samochodach niż na pojazdach bezsilnikowych, jakimi są rowery. Kontrole rowerzystów nie należą do częstych zdarzeń, co jednak nie oznacza, że rowerzyści nie łamią przepisów drogowych. W rzeczywistości, wielu z nich codziennie popełnia wykroczenia, często nawet nie zdając sobie z tego sprawy.

Nie chodzi tutaj o kwestię jazdy w kasku, która mimo, że jest przykładem rozsądnego zachowania, nie jest wymagana przez prawo. Istnieją jednak elementy wyposażenia roweru, które są wymagane przepisami, a ich brak może skutkować mandatem w wysokości nawet 500 zł.

Do tych elementów należą:

  • na przodzie roweru - co najmniej jedno światło pozycyjne o barwie białej lub żółtej selektywnej (może być migające),
  • na tyle - co najmniej jedno światło odblaskowe o barwie czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej jedno światło pozycyjne o barwie czerwonej (może być migające),
  • co najmniej jeden skutecznie działający hamulec,
  • dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.

Warto jednak zauważyć, że obowiązek stosowania oświetlenia pozycyjnego dotyczy tylko jazdy po zmroku. W ciągu dnia nie jest to wymagane. Jeżeli jednak zostaniemy zauważeni podczas jazdy nocą bez oświetlenia, możemy zostać ukarani mandatem w wysokości od 20 do 500 zł.

Może się wydawać, że to dość wysoka kwota, przekraczająca wartość wielu używanych rowerów. W praktyce jednak, policjanci rzadko decydują się na nałożenie najwyższej kary. Świadomość istnienia takiej możliwości może jednak skutecznie zmotywować do dbania o stan techniczny roweru, co z kolei może przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drogach.

prawo i przepisyinformacjerower
Komentarze (60)