O wyglądzie Audi będzie teraz decydował Włoch
Ważna zmiana na szczycie w Ingolstadt: Audi ogłosiło, że Massimo Frascella zastąpi Marca Lichtego w roli szefa designu marki. 52-letni Włoch wcześniej odpowiadał za stylistykę Jaguara i Land Rovera.
15.02.2024 | aktual.: 16.02.2024 09:05
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Audi ma nowego szefa designu. Formalnie Massimo Frascella stanowisko obejmie 1 czerwca, jednak firma już teraz ogłosiła decyzję. Frascella jest absolwentem Istituto d’Arte Arte Applicata & Design w Turynie. Swoją karierę rozpoczął w 1997 roku w studio Bertone, po czym w 2000 roku przeprowadził się do USA. Do 2004 roku pracował dla Forda, a lata 2005-2011 spędził w kalifornijskim studio Kii. Tu powstały za jego czasów m.in. modele Rio, Soul, Sportage czy Sorento.
Pod koniec 2011 roku przeniósł się ze słonecznego zachodniego wybrzeża USA na wyspy brytyjskie, do Land Rovera. Pracował nad modelami Discovery Sport, Discovery, Velar, Evoque i Defender, dzięki którym legendarna marka (a właściwie dwie marki, jeśli osobno liczyć ofensywę Range Roverów) zyskała więcej szlachetności. W 2020 roku został szefem designu Land Rovera, a zaledwie 6 miesięcy później wszystkich czterech marek powołanych w nowych strukturach JLR – Jaguar, Range Rover, Defender i Discovery. W samochodach, za które odpowiadał Frascella, wyraźnie widać jego credo.
Audi niedawno też zmieniło strukturę swojej organizacji – szef designu odpowiada teraz bezpośrednio przed prezesem, Gernotem Döllnerem. Można więc spekulować, że Döllner mógł mieć nie tylko decydujący głos w wyborze Frascellego, ale też zainicjował tę zmianę.
Ze stanowiskiem po 10 latach żegna się Marc Lichte, który ma objąć inną funkcję w strukturach grupy Volkswagena. 55-latek z koncernem jest związany od 1996 roku. Pracował przy projektach bardzo wielu aut, których design okrzyknięto ponadczasowym. Współtworzył aż trzy generacje Golfa (IV, V i VI), trzy generacje Passata (B6, B7, B8) dwie generacje Touarega (II i III) oraz Arteona. W Audi zbudował nowy język stylistyczny i nadał poszczególnym modelom silniejszą tożsamość – wcześniej marce zarzucano zbyt jednolity wygląd aut.
Ponadto pod okiem Marca Lichtego powstała seria bardzo progresywnych konceptów Sphere, elektryczny e-tron GT i przede wszystkim w pełni elektryczne modele, które w wersjach seryjnych poznamy dopiero w tym roku. W ostatnich latach Audi nie świętowało wielu premier, szykowało się bowiem do ofensywy – teraz debiuty tych samochodów będzie świętował już następca Marca Lichtego.