Nowy Volkswagen Passat B8 - szczegóły techniczne
Wczoraj zadebiutował nowy Passat B8. Dziś mamy już masę informacji na jego temat.
04.07.2014 | aktual.: 08.10.2022 09:14
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Nowy Volkswagen Passat B8 zadebiutował jednocześnie jako Limousine i Variant i oba pojawią się w sprzedaży w ostatnim kwartale tego roku. Choć mogłoby się wydawać inaczej, nowy Passat jest naprawdę nowy. Bazuje na platformie MQB pozwalającej na zastosowanie innych proporcji. Passat został optycznie spłaszczony, można było użyć większych kół. Lepiej na niej rozmieścić wszystkie podzespoły. Nowy Passat aspiruje do klasy wyższej i znajdzie się gdzieś pomiędzy segmentami.
Samochód jest wyposażony w najnowsze technologie z dziedziny bezpieczeństwa i komunikacji oraz wydajności. Wszystkie wersje wyposażeniowe będą miały seryjne światła LED, a wersja Highline również w diodowe reflektory.
Mimo, że nowy Passat jest o 2 mm krótszy od poprzednika, długość jego wnętrza zwiększyła się o 33 mm. Większy jest także bagażnik. W Variancie pojemność wzrosła do 650 litrów, a w przypadku załadowania po dach do 1780 litrów. W Limousine pojemność bagażnika to 586 litrów. Deska rozdzielcza jest zorientowana na kierowcę.
Wewnątrz nowością są interaktywne, cyfrowe wskaźniki, wyświetlacz Head-up oraz oświetlenie w formie wąskich pasów. Pod pasem wlotów wentylacji i dekoracyjną osłoną znajduje się bardzo wąski pas oświetlenia Ambiente, rozciągnięty do drzwi. Oświetlenie włącza się po otwarciu zamka, pojawia się najpierw na podsufitce i konsoli środkowej, potem na klamkach, aż w końcu na desce rozdzielczej i drzwiach. Po otwarciu drzwi podświetlone jest miejsce na nogi kierowcy.
Wszystkie wskaźniki są wirtualne. Informacje z nawigacji mogą być prezentowane na ekranie o przekątnej 12,3 cala. W zależności od potrzeby, w powierzchnie wyświetlania prędkościomierza i obrotomierza mogą być włączone takie informacje jak funkcje nawigacji i systemów wspomagających. Volkswagen będzie oferował Active Info Display jako alternatywę dla wskaźników analogowych.
Wyświetlacz Head-up wyświetla wybrane informacje, takie jak prędkość czy sygnały z nawigacji, bezpośrednio w zasięgu wzroku kierowcy. Kierowca ma mieć wrażenie, że informacje wyświetlane są około dwa metry przed autem.
Nowy Passat będzie oferowany z drugą generacją systemów Infotainment. Najnowsza generacja modułowego systemu Infotainment (MIB) umożliwia połączenie w sieć z urządzeniami zewnętrznymi. Ma złącze pozwalające podłączyć smartfon i odpowiednie aplikacje przez MirrorLink. Passat debiutuje z 5-calowymi systemami Composition Touch i Composition Colour, 6,5-calowymi Composition Media i Discover Media z czterokrotnie lepszą rozdzielczością i najnowszą wersją 8-calowego systemu radiowo-nawigacyjnego Discover Pro. Możliwe będzie także prezentowanie na ekranie obrazów panoramicznych 360 stopni z Google Street View i map ze zdjęciami satelitarnymi z Google Earth.
W nowym Passacie znajdzie się cała masa systemów wspomagających jazdę. Area View z kamerami obserwującymi otoczenie auta i Park Assist umożliwiającym półautomatyczne parkowanie równoległe lub prostopadłe do osi drogi oraz wyjazd z równoległych i prostopadłych miejsc parkingowych. Przy parkowaniu prostopadłym system wspiera kierowcę zarówno podczas parkowania przodem jak i tyłem. Easy Close to z kolei otwieranie bagażnika w Passacie Variant przy pomocy ruchu nogą.
Całkowitą nowością jest Trailer Assist, czyli system ułatwiający manewrowanie z przyczepą, m. in. podczas cofania. Wykonując ten manewr, przy użyciu dźwigni regulacji lusterek, która w tym przypadku działa jak joystick, kierowca może płynnie ustawić kierunek jazdy zestawu samochód + przyczepa. Samochód przyjmuje właściwy kierunek dzięki automatycznej ingerencji w elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego. Kierowca może w każdej chwili skorygować kierunek korzystając z pokrętła do regulacji lusterek.
Kolejnym systemem jest Side Assist z funkcją ułatwiającą wyjechanie z miejsca parkingowego. Na drodze szybkiego ruchu system rozpoznaje szybko nadjeżdżające pojazdy, pojazdy poruszające się wolniej oraz znajdujące się w martwym polu widzenia. Auto może też przejąć kontrolę nad kierownicą w momencie zbliżenia się do samochodu, którego kierowca nie zauważył. Natomiast podczas wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego, prostopadłego do osi jezdni, czujniki radarowe rozpoznają pojazdy zbliżające się z boku, dotychczas często niewidoczne dla kierowcy. W przypadku popełnienia błędu przez kierowcę, system automatycznie zahamuje.
Asystent jazdy w korkach przejmuje część obowiązków kierowcy podczas jazdy z prędkością do 60 km/h utrzymując stałą odległość do poprzedzającego samochodu oraz prowadzi auto środkiem pasa ruchu. Front Assist jest systemem ostrzegającym i automatycznie hamującym w przypadku zagrożenia kolizją, reagujący zarówno na pojazdy jak i na pieszych.
Progresywny układ kierowniczy zmienia przełożenie przekładni kierowniczej oraz siłę wspomagania w zależności od warunków jazdy.
Emergency Assist ostrzega kierowcę, który nie wykazuje żadnej aktywności podczas jazdy. Najpierw "budzi go" szarpnięciem hamulców, a jeśli mimo to kierowca nie odpowie, system zatrzyma samochód przy jednoczesnym włączeniu świateł awaryjnych. Ponadto wykona serię delikatnych skrętów zwracających uwagę otoczenia na zaistniałą sytuację. Może też wezwać pomoc dzwoniąc na numer alarmowy.
W palecie jednostek napędowych nowego Passata znalazło się dziesięć silników. Ich zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla obniżono o 20 procent i do każdego z nich można zamówić przekładnię DSG. Do rodziny TSI zalicza się jednostka 1,4 l o mocy 125 KM oraz wersja 150-konna z funkcją odłączania cylindrów podczas jazdy z małym obciążeniem. 1,8 TSI rozwija moc 180 KM, a 2,0 TSI 220 KM i 280 KM. Hybrydowa odmiana wyposażona jest w 211-konną jednostkę TSI wspomaganą 109-konnym silnikiem elektrycznym. Na samym napędzie elektrycznym nowy Passat pokona dystans 50 km.
W rodzinie TDI nowością jest 2,0 TDI o mocy 240 KM z podwójnym turbodoładowaniem. Według zapewnień producenta Passat z tym silnikiem ma średnio spalać 5,3 l/100 km oleju napędowego i rozwijać 240 km/h. Atutem ma być też moment obrotowy o wartości 500 Nm i seryjny napęd 4MOTION. Pozostałe jednostki TDI to 1,6 l o mocy 120 KM, oraz słabsze warianty 2,0 TDI o mocy 150 KM i 190 KM.
Nowy Passat będzie dostępny w trzech wersjach wyposażenia (Trendline, Comfortline i Highline) oraz z pakietem R-line.