Nowość pod maską Hondy. Mały diesel jeszcze bardziej wydajny
Japoński producent przygotował nową wersję silnika 1.6 i-DTEC, który ma spełniać wyśrubowane normy spalin nie tylko w laboratorium, ale też na normalnej drodze w realnym ruchu. Trafi pod maskę nowej Hondy Civic jako uzupełnienie dwóch silników benzynowych.
16.08.2017 | aktual.: 01.10.2022 19:51
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Do tej pory Honda oferowała do nowego Civica dwa silniki benzynowe: 1.0 VTEC Turbo oraz 1.5 VTEC Turbo. Pierwszy o mocy 129 KM, drugi generujący 182 KM. Od marca w ofercie importera pojawi się zmodernizowany silnik wysokoprężny 1.6 i-DTEC o mocy 120 KM, znany z poprzednika, ale po pewnych zmianach.
Jest to jeden z pierwszych silników oficjalnie przebadanych pod kątem zużycia paliwa i emisji spalin, zgodnie z nową, zharmonizowaną światową procedurą testową dla lekkich pojazdów (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procure - WLTP), która zacznie obowiązywać od września 2017 roku. Nowy cykl pomiarowy pozwoli na uzyskiwanie wyników bliższych tym, jakie osiągają kierowcy w czasie eksploatacji swoich samochodów.
Efekt? Udało się obniżyć poziom zużycia paliwa do 3,7 l/100 km, przy emisji CO2 obniżonej do 99 g/km. Dla porównania, oferowany jeszcze w Civicu poprzedniej generacji z nadwoziem kombi i takim silnikiem średnio zużywa 3,8 l/100 km. Teoretycznie różnica jest niewielka, ale w praktyce chodzi o zupełnie inny cykl pomiarowy.
Usprawnienia zastosowane w silniku 1.6 i-DTEC miały na celu obniżenie tarcia przy ruchu tłoków w cylindrach, co uzyskano dzięki wykonaniu tłoków z bardzo wytrzymałej stali chromowo-molibdenowej, a także honowaniu gładzi cylindrowych technologią "super plateau", co umożliwia bardziej płynny ruch. Układ wtryskowy jest ten sam co wcześniej, pochodzący z firmy Bosch. Za doładowanie odpowiada niewielka, ale bardzo wydajna turbosprężarka ze zmienną geometrią łopatek turbiny.
Nowa wersja silnika otrzymała dodatkowe użebrowanie bloku podwyższające jego sztywność strukturalną. Pozwoliło to obniżyć poziom hałasu i drgań towarzyszących pracy jednostki. Silnik wyposażono także w nowy reaktor pojemnościowy w układzie wydechowym, wychwytujący tlenki azotu oraz powiększony katalizator z większą ilością metali szlachetnych.
Zmodernizowany silnik 1.6 i-DTEC rozwija moc maksymalną 120 KM przy 4000 obr./min. i osiąga maksymalny moment obrotowy 300 Nm przy 2000 obr./min. podobnie jak poprzednik. Parametry te pozwalają rozpędzić Civica do 100 km/h w czasie 10,4 sekundy. Motor trafi pod maskę wersji cztero- i pięciodrzwiowej nowego Civica. Kolejną nowością już zapowiadaną na przyszły rok ma być dziewięciobiegowa przekładnia automatyczna zupełnie nowej generacji.