Nowość pod maską Hondy. Mały diesel jeszcze bardziej wydajny

Japoński producent przygotował nową wersję silnika 1.6 i-DTEC, który ma spełniać wyśrubowane normy spalin nie tylko w laboratorium, ale też na normalnej drodze w realnym ruchu. Trafi pod maskę nowej Hondy Civic jako uzupełnienie dwóch silników benzynowych.

Nowy silnik 1.6 i-DTEC Hondy
Nowy silnik 1.6 i-DTEC Hondy
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Marcin Łobodziński

16.08.2017 | aktual.: 01.10.2022 19:51

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Do tej pory Honda oferowała do nowego Civica dwa silniki benzynowe: 1.0 VTEC Turbo oraz 1.5 VTEC Turbo. Pierwszy o mocy 129 KM, drugi generujący 182 KM. Od marca w ofercie importera pojawi się zmodernizowany silnik wysokoprężny 1.6 i-DTEC o mocy 120 KM, znany z poprzednika, ale po pewnych zmianach.

Jest to jeden z pierwszych silników oficjalnie przebadanych pod kątem zużycia paliwa i emisji spalin, zgodnie z nową, zharmonizowaną światową procedurą testową dla lekkich pojazdów (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procure - WLTP), która zacznie obowiązywać od września 2017 roku. Nowy cykl pomiarowy pozwoli na uzyskiwanie wyników bliższych tym, jakie osiągają kierowcy w czasie eksploatacji swoich samochodów.

Nowa Honda Civic
Nowa Honda Civic© fot. mat. prasowe

Efekt? Udało się obniżyć poziom zużycia paliwa do 3,7 l/100 km, przy emisji CO2 obniżonej do 99 g/km. Dla porównania, oferowany jeszcze w Civicu poprzedniej generacji z nadwoziem kombi i takim silnikiem średnio zużywa 3,8 l/100 km. Teoretycznie różnica jest niewielka, ale w praktyce chodzi o zupełnie inny cykl pomiarowy.

Usprawnienia zastosowane w silniku 1.6 i-DTEC miały na celu obniżenie tarcia przy ruchu tłoków w cylindrach, co uzyskano dzięki wykonaniu tłoków z bardzo wytrzymałej stali chromowo-molibdenowej, a także honowaniu gładzi cylindrowych technologią "super plateau", co umożliwia bardziej płynny ruch. Układ wtryskowy jest ten sam co wcześniej, pochodzący z firmy Bosch. Za doładowanie odpowiada niewielka, ale bardzo wydajna turbosprężarka ze zmienną geometrią łopatek turbiny.

Nowa Honda Civic
Nowa Honda Civic© fot. mat. prasowe

Nowa wersja silnika otrzymała dodatkowe użebrowanie bloku podwyższające jego sztywność strukturalną. Pozwoliło to obniżyć poziom hałasu i drgań towarzyszących pracy jednostki. Silnik wyposażono także w nowy reaktor pojemnościowy w układzie wydechowym, wychwytujący tlenki azotu oraz powiększony katalizator z większą ilością metali szlachetnych.

Zmodernizowany silnik 1.6 i-DTEC rozwija moc maksymalną 120 KM przy 4000 obr./min. i osiąga maksymalny moment obrotowy 300 Nm przy 2000 obr./min. podobnie jak poprzednik. Parametry te pozwalają rozpędzić Civica do 100 km/h w czasie 10,4 sekundy. Motor trafi pod maskę wersji cztero- i pięciodrzwiowej nowego Civica. Kolejną nowością już zapowiadaną na przyszły rok ma być dziewięciobiegowa przekładnia automatyczna zupełnie nowej generacji.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (25)