Novitec Maserati GranCabrio MC Supersport (2013)
Takie czarne luksusowe, prawie 650-konne Maserati przerobione w warsztacie Novitec z Niemiec może być świetną propozycją na upalne dni, które właśnie nadeszły. Czym wóz zachęca do zajęcia miejsca za jego sterami?
19.06.2013 | aktual.: 13.10.2022 14:07
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
GranCabrio, tak jak GranTurismo, nie potrzebuje żadnych przeróbek, żeby być autem bardzo atrakcyjnym. Maserati ma argumenty w postaci mocnego niespełna 5-litrowego silnika oraz świetnie wyglądającego nadwozia. Wszystkie łuki, wybrzuszenia i wklęsłości maskują wcale niemałą długość włoskiej maszyny. Pewnie nie każdy zwrócił uwagę, że kabriolet, podobnie zresztą jak coupé, mierzy prawie 5 metrów długości. Włoska firma ma stylistów potrafiących ukryć ogromne rozmiary w dobrze prezentującym się nadwoziu – tak też było z wielkim MC 12.
Model GranTurismo i jego otwarta wersja GranCabrio były już przerabiane przez Noviteca. Dwa takie auta zobaczyliśmy w 2011 roku. To właśnie wtedy powstało GranTurismo MC Stradale Supersport z doładowaną jednostką napędową o mocy 646 KM.
Upłynęło ponad 1,5 roku, zanim tuner z Niemiec miał okazję przedstawić kabriolet z takim samym silnikiem. Jest to raczej kwestia tego, że nie pojawił się klient z wozem do przeróbki, niż tego, że inżynierowie Noviteca nie spieszyli się z pracami.
Pod „garbatą” pokrywą silnika schowany jest motor z ośmioma cylindrami w układzie widlastym. Cylindry mają objętość skokową 4,7 litra. W fabrycznej konfiguracji silnik generował moc 460 KM (przy 7000 obr./min) i moment obrotowy 520 Nm. Motor połączono z automatyczną 6-biegową przekładnią przenoszącą napęd na tylne koła.
Przy przebudowie jednostki silnikowej mechanicy zastosowali te same rozwiązania co dwa lata wcześniej. Główną bronią pomagającą V-ósemce jest sprężarka mechaniczna, która tłoczy powietrze z nadciśnieniem 0,43 bara. Kompresor ma własny układ olejenia i wydzieloną chłodnicę cieczy smarnej. Wydajność pracy jest zwiększana dzięki zastosowaniu dwóch chłodnic powietrza doładowującego typu ciecz-gaz.
Pojawiły się też zmodernizowane urządzenia peryferyjne, takie jak większa pompa cieczy chłodzącej czy wydajniejsze wtryskiwacze paliwa. Są także nowe kolektory dolotowe. Wszystkim steruje usprawniona elektronika silnika. O skuteczne przewietrzanie komory silnikowej oraz dobry dopływ powietrza dba wycięty w masce otwór wentylacyjny.
W wyniku tych ulepszeń udało się osiągnąć moc aż 646 KM przy 7500 obr./min, z kolei moment obrotowy osiągnął wartość 624 Nm przy 5600 obr./min.
O odpowiednią oprawę dźwiękową dba sportowy „wydech” z rurami o średnicy 105 mm. Układ wylotowy wyposażono w konwertery katalityczne i tłumiki o zmniejszonych oporach przepływu spalin.
Auto po tuningu jest niższe od seryjnego w wyniku zastosowania nowych komponentów zawieszenia. Zestaw składa się ze sportowych sprężyn i amortyzatorów o regulowanej charakterystyce pracy.
Tak jak w przypadku wersji coupé z 2011 roku Novitec wykorzystał przednie koła o rozmiarze 9,0 x 21”. Tylne obręcze mają też tę samą średnicę co w GranTurismo – 22”, ale są szersze o 0,5” i mają 12,0”. Opony o rozmiarach 255/30 R 21 i 315/25 R 22 dostarczyło włoskie Pirelli.
Novitec GranCabrio od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,90 s, a 200 km/h na jego prędkościomierzu pojawia się po 11,40 s. Tuner skromnie szacuje prędkość na „ponad 305 km/h”.
[press[Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 4691 cmsup3/sup
- Doładowanie: sprężarka mechaniczna
- Moc maksymalna: 646 KM przy 7500 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 137,71 KM/l (seryjny – 95,93 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 624 Nm przy 5600 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna
- Typ napędu: na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 360 mm
- Koła przednie: 9,0 x 21”
- Koła tylne: 12,0 x 22”
- Opony przednie: 255/30 R 21
- Opony tylne: 315/25 R 22
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1973 kg
- Stosunek masy do mocy: 3,05 kg/KM (seryjny – 4,29 kg/KM)
- Długość: 4993 mm
- Szerokość: 1915 mm
- Rozstaw osi: 2942 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,90 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 11,40 s
- Prędkość maksymalna: ponad 305 km/h
Źródło: automobilesreview