TestyNissanNissan Micra 1,2 Tekna - test

Nissan Micra 1,2 Tekna - test

Segment B jest obecnie przepełniony różnej maści samochodami. Każdy znajdzie coś dla siebie: od prostej Fabii po fikuśne Clio. A jeśli szukamy czegoś pośrodku? Wtedy warto zwrócić uwagę na Nissana Micrę, który niedawno przeszedł facelifting.

Nissan Micra 1,2 Tekna - test
Mariusz Zmysłowski

09.04.2014 | aktual.: 18.04.2023 10:46

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Nissan Micra 1,2 Tekna - test

Nissan nie zapędził się w swoich modyfikacjach i nie stworzył parodii samochodu, o co niestety łatwo, kiedy chce się unowocześnić wygląd auta mającego już kilka lat. Reflektory przednie mają dosyć nieregularny, pofalowany kształt, ale to jedyna ekstrawagancja w Micrze. I tyle wystarczyło, by nadać temu nadwoziu trochę świeżości.

Nissan Micra
Nissan Micra© fot. Mariusz Zmysłowski

Jedno, czego się nie zmieni przy liftingu, to wymiary auta. Pod tym względem Micra wyróżnia się z całego segmentu B. Jest bowiem jednym z najmniejszych aut. Rozstaw osi wynosi 2450 i jest mniejszy od analogicznego wymiaru w Fieście o 39 mm, w Clio o 148 mm, a w Polo o 46 mm. Wnętrze nie jest co prawda szczególnie ciasne, ale bez dwóch zdań konkurencja ma w tej kwestii więcej do zaoferowania.

Są jednak korzyści z rozmiarów nieco mniejszych niż u innych w danym segmencie. Jest to na przykład znakomita zwrotność, nieoceniona w mieście, czyli naturalnym środowisku takich aut. Średnica zawracania w Micrze wynosi zaledwie 9 m. To wynik lepszy niż w przypadku Škody Citigo czy Hyundaia i10, czyli samochodów z segmentu A. Tego nie jest w stanie przebić żaden konkurent z segmentu B.

Nissan Micra
Nissan Micra© fot. Mariusz Zmysłowski

Wnętrze Micry nie rozpieszcza wykonaniem. Wszystko jest solidne i dobrze spasowane, ale użyte tworzywa mają przeciętną jakość. Z drugiej strony trudno w tym segmencie oczekiwać skóry i wysokiej klasy miękkich plastików.

Dużo więcej uwagi Nissan poświęcił ergonomii, dzięki czemu obsługa instrumentów pokładowych jest bardzo prosta. Przyciski są opisane klarownie i znajdują się tam, gdzie szuka się ich w pierwszej kolejności. Szczególnie przypadł mi do gustu panel klimatyzacji. Przyciski są duże, a ekran znajdujący się pośrodku zawiera wszystkie potrzebne informacje i wyświetla je w prosty sposób.

Również obsługa dotykowego ekranu jest intuicyjna. Menu nie ma wodotrysków w postaci spektakularnych animacji. Zamiast tego jest prostota, która sprawia, że do obsługi menu nie trzeba się przyzwyczajać i niczego nie trzeba szukać. Każda funkcja jest jasno opisana i znajduje się w oczywistym miejscu.

Nissan Micra
Nissan Micra© fot. Mariusz Zmysłowski

Bagażnik nie zachwyca pojemnością. Jest co prawda dosyć ustawny, ale 265 l to wynik ledwo kilka litrów lepszy od liderów mniejszego segmentu A.

Nissan Micra zaskakuje frajdą z jazdy. Nie mylcie tego z osiągami, bo te są przeciętne. Mam na myśli czyste wrażenia, jakie niektóre samochody są w stanie dać, chociaż nikt się tego po nich nie spodziewa. Dobra zwrotność i krótki rozstaw osi skutkują w miejskim aucie zwinnością, której nie będzie mieć żaden większy pojazd. W Micrze to sprawność, z jaką można się przemieszczać, jest tym niemożliwym do opisania liczbami pierwiastkiem, który dla niektórych może być bardziej istotny niż surowe cyferki.

Micra może się też spodobać kierowcom, którzy cenią sobie prostotę starej szkoły budowania samochodów. Nie wszyscy są miłośnikami rozdmuchanych, doładowanych jednostek. Micra ma pod maską wolnossący silnik 1,2, rozwijający 80 KM. Do takiego auta nie trzeba więcej.

Nissan Micra
Nissan Micra© fot. Mariusz Zmysłowski

Oczywiście, silniki turbodoładowane gwarantują lepszą elastyczność od niskich prędkości obrotowych i z odpowiednio dobranymi przełożeniami potrafią być bardzo oszczędne. W Micrze tej elastyczności brakuje. Żeby na koła trafiała przyzwoita porcja mocy, silnik trzeba kręcić bliżej czerwonego pola. Jeśli jednak powstrzymamy swoje rajdowe zapędy, Micra odwdzięczy się przyzwoitym zużyciem paliwa. W mieście mój mały Nissan zszedł do poziomu 6,3 l/100 km. Jednocześnie uważam, że przy jeszcze delikatniejszej jeździe nie powinno być żadnych problemów z osiągnięciem spalania deklarowanego przez producenta (6,1 l/100 km). Pomoże w tym dosyć dobrze zestopniowana skrzynia biegów. Odpowiada ona bowiem potrzebom miejskiej jazdy.

Komfort jazdy w Micrze jest tym, czego można oczekiwać po segmencie B. Chociaż nie wskazuje na to mały rozstaw osi, ten Nissan nawet na dziurach czy torach tramwajowych zachowuje się pewnie i nie rzuca pasażerami w każdą stronę. Chociaż są w tym segmencie samochody o lepszych właściwościach jezdnych, np. Ford Fiesta, wręcz wzór w tej dziedzinie, to Micra jest dobrym kompromisem pomiędzy sprawnym prowadzeniem a przyzwoitym komfortem.

Nissan Micra
Nissan Micra© fot. Mariusz Zmysłowski

Ten nieduży Nissan daje kierowcy wszystko, czego mu potrzeba do jazdy w mieście. Z bogatym wyposażeniem na pokładzie, nawet więcej. W moim testowym egzemplarzu oprócz wcześniej wspomnianego dotykowego ekranu multimedialnego i klimatyzacji był również tempomat z ogranicznikiem prędkości oraz sterowanie mediami z kierownicy. Do tego elektrycznie opuszczane szyby i rozruch przyciskiem start. Co ciekawe, identyczny kluczyk (a właściwie pilot), tylko z innym logo, miało Infiniti Q50, które testowaliśmy w tym samym czasie co Micrę.

Testowy egzemplarz kosztuje sporo: 52 980 zł. Chociaż ceny tego auta zaczynają się od 40 490 zł, mało kto kupi odmianę podstawową. Jednocześnie raczej nieczęsto na ulicach zobaczymy wersję z tak bogatym wyposażeniem jak w prezentowanym aucie.

Nissan Micra
Nissan Micra© fot. Mariusz Zmysłowski

Facelifting uczynił Micrę samochodem bardziej atrakcyjnym, silnik pracujący pod jej maską jest oszczędny, a w środku znajduje się dosyć bogate wyposażenie. To niestety może być za mało. Jeśli Micra chce konkurować z innymi autami klasy B, to ma twardy orzech do zgryzienia. Większość samochodów w tym segmencie oferuje więcej niż Nissan przy niewiele wyższych cenach. Problemem są też auta segmentu A. Za cenę podstawowej wersji Micry można już kupić np. Hyundaia i10 z bardzo bogatym wyposażeniem. Zapewnia on niewiele mniej miejsca, a jest samochodem znacznie świeższym.

Plusy:

Bardzo dobra ergonomia

Atrakcyjny, ale nienarzucający się wygląd

Zwrotność

Minusy:

Przeciętna jakość materiałów

Nieduży bagażnik

Ogólna ocena samochodu: 6/10

Nissan Micra
Nissan Micra© fot. Mariusz Zmysłowski

Nissan Micra 1,2 Tekna - dane techniczne

Testowany egzemplarz: Nissan Micra 1,2 Tekna
Silnik i napęd
Układ i doładowanie:R3
Rodzaj paliwa:Benzyna
Ustawienie:Poprzecznie
Rozrząd:DOHC 12V
Objętość skokowa:1198 cm3
Stopień sprężania:10,7
Moc maksymalna:80 KM przy 6000 rpm
Moment maksymalny:110 Nm przy 4000 rpm
Objętościowy wskaźnik mocy:66,7 KM/l
Skrzynia biegów:5-biegowa, ręczna
Typ napędu:przedni (FWD)
Hamulce przednie:Tarczowe
Hamulce tylne:Bębnowe
Zawieszenie przednie:Kolumna MacPhersona
Zawieszenie tylne:Belka skrętna
Układ kierowniczy:Zębatkowy, wspomagany
Średnica zawracania:9 m
Koła, ogumienie przednie:175/65 R15
Koła, ogumienie tylne:175/65 R15
Masy i wymiary
Typ nadwozia:Hatchback
Liczba drzwi:5
Współczynnik oporu Cd (Cx):0,31
Masa własna:1001 kg
Stosunek masy do mocy:12,5 kg/KM
Długość:3825 mm
Szerokość:1665 mm
Wysokość:1520 mm
Rozstaw osi:2450 mm
Rozstaw kół przód/tył:1470/1475 mm
Pojemność zbiornika paliwa:41 l
Pojemność bagażnika:265 l
Specyfikacja użytkowa
Ładowność maksymalna:424 kg
Osiągi
Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:13,7 s
Prędkość maksymalna:170 km/h
Zużycie paliwa (miasto):6,1 l/100 km6,3 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):4,3 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):5 l/100 km
Emisja CO2:115 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP:b.d.
Cena
Testowany egzemplarz:52 980 zł
Model od:40 490 zł
Wersja silnikowa od:40 490 zł
Wybrane wyposażanie testowanej wersji:Standardowe:Opcjonalne
Dodatki stylistyczne nadwozia:Tylna lampa stop LED-
Dodatki stylistyczne wnętrza i komfort:Kierownica i dźwignia zmiany biegów kryta skórą-
Koła i opony:15-calowe felgi aluminiowe-
Komfort:Tempomat z funkcją ograniczania prędkości, czujnik deszczu, komputer pokładowy, automatyczna klimatyzacja, inteligentny kluczyk I-Key, system pomiaru wielkości miejsca parkingowego, tylne czujniki parkowania-
Bezpieczeństwo:Przednie czołowe i boczne oraz kurtynowe poduszki powietrzne, kontrola trakcji, 2x ISOFIX,-
Multimedia:NissanConnect 2.0 z 5,8-calowym ekranem dotykowym, gniazdo USB i iPod, odtwarzacz mp3, Bluetooth, 6 głośników-
Mechanika:--
Komentarze (17)