Nietypowe drzwi - odkryj granice wyobraźni projektantów
Podnoszone, wysuwane czy odsuwane? Jaki rodzaj drzwi preferujesz? Na jakie auto z finezyjnie otwieranymi drzwiami najchętniej byś się zdecydował: Lamborghini Murciélago, Rolls-Royce'a Phantoma, a może Mercedesa SLS?
22.06.2012 | aktual.: 12.10.2022 13:20
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Drzwi – podnoszone
Drzwi podnoszone do góry to jedno z najbardziej znanych rozwiązań, stosowane jest między innymi w autach marki Lamborghini. Włosi od lat konsekwentnie w taki sposób montują drzwi. Trudno wyobrazić sobie Countacha, Diablo, Murciélago czy produkowanego obecnie Aventadora bez takiego gadżetu. Identyczne drzwi są w Bugatti EB110 i w autach marki Spyker.
Lamborghini Aventador LP700-4 opening and closing the doors outside the Lamborghini factory
Lamborghini Diablo Auto doors
Bugatti EB110 Engine Sound!
Drzwi - wysuwane
Wymyślenie nietypowo otwieranych drzwi to dla projektantów aut nie lada wyzwanie, trudno bowiem stworzyć coś nowego, co jest jednocześnie w miarę praktyczne i bezpieczne. Na ciekawy pomysł wpadło pod koniec lat 80. BMW, które w swoim niszowym modelu Z1 zainstalowało drzwi chowane w podłodze. Podobne rozwiązanie wykorzystał Lincoln w koncepcyjnym modelu Mark VIII, w którym całe drzwi dosłownie chowają się w podłodze samochodu.
BMW Z1 doors -not for girls-
Disappearing Car Door
Drzwi - elektrycznie odsuwane
Elektrycznie odsuwane drzwi od dłuższego już czasu stosowane są głównie w vanach. To rozwiązanie dość praktyczne, wygodne, ale często też bardzo awaryjne. Elektrycznie odsuwane drzwi montuje się między innymi w takich modelach, jak: Chrysler Voyager, Peugeot 1007, Peugeot 807, Citroën C8 czy Toyota Previa.
Chrysler Voyager Doors Opening
Peugeot 1007 electric doors
RC AUTOMOCION Citroën C8 (turny HD)
Toyota Estima automatic door
Drzwi – butterfly doors
Butterfly doors to rozwiązanie bardzo podobne do Lambo doors, z tą różnicą że zawiasy tych drzwi zamocowane są nie tylko do nadkoli, ale też do dachu (nie zawsze). W efekcie po otworzeniu układają się one jak skrzydła motyla. Butterfly doors zastosowano w Mercedesie SLR, Ferrari Enzo, a także w niektórych modelach Saleena i we wszystkich McLarenach.
Mercedes SLR Mclaren
Saleen S7 Twin Turbo
How to Open McLaren MP4-12C Dihedral Door
Drzwi – skrzydlate
Ten typ drzwi jest tylko z pozoru podobny do rozwiązania wykorzystywanego w McLarenie. W rzeczywistości drzwi skrzydlate działają na zupełnie innej zasadzie, ponieważ zawiasy zamontowane są tylko na dachu, a nie na nadkolach i przy przedniej krawędzi dachu, jak w Butterfly doors.
Skrzydlate drzwi to od lat wizytówka Mercedesa. Znajdują się między innymi w modelach 300 SL Gullwing i we współczesnej interpretacji tego auta, znanej pod nazwą SLS AMG. Nie tylko Mercedes skusił się na tego typu drzwi. Są one w takich samochodach, jak: Isdera Commendatore 112i, Bristol Fighter, DeLorean DMC-12, Pagani Huayra czy Gumpert Apollo.
Mercedes Gullwing 300 SL - Greatest Ever Sports Cars Nº6
Mercedes SLS AMG @ Cars & Coffee
Pagani Huayra
Drzwi – otwierane pod wiatr
Drzwi otwierane pod wiatr w dzisiejszych czasach montowane są głównie w autach luksusowych marki Rolls-Royce. Dwa lata temu na rynku pojawił się Opel Meriva z takim rozwiązaniem.
Drzwi otwierane do tyłu ma także nietuzinkowy kolos Toyoty FJ Cruiser i produkowana do niedawna Mazda RX-8. To zaledwie garstka modeli. Trzeba pamiętać, że jeszcze kilkadziesiąt lat temu takie drzwi były dużo bardziej popularne i występowały nie tylko w zagranicznych konstrukcjach, takich jak Citroën 2CV czy Fiat 500 I generacji, ale także w rodzimej FSO Syrenie 104.
Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé
Opel Meriva MPV - FlexDoors
Mazda RX8 review - Top Gear - Series 3 - BBC
Drzwi – otwierany kokpit
Jednym z najrzadziej stosowanych i najbardziej skomplikowanych mechanizmów otwierania drzwi jest układ, w którym drzwi otwierają się wraz z górą częścią kokpitu lub kokpit otwiera się sam. Taki gadżet montowano w elektrycznym aucie sportowym Sterlingu Nova i miejskim autku o wdzięcznej nazwie Bond Bug. Obecnie otwierany kokpit króluje w samochodach koncepcyjnych, a najsłynniejsze z nich to Ferrari Modulo, Maserati Birdcage 75th i Saab Aero-X.
Birdcage 75th
Saab Aero X, www.automobilismo.it
Drzwi – brak drzwi
Są auta z podnoszonymi drzwiami, są takie, w których drzwi otwierają się pod wiatr, więc dlaczego nie może być konstrukcji w ogóle ich pozbawionych? No dobrze, ale skoro nie ma drzwi, to jak dostać się do środka? Bardzo prosto - najczęściej od góry, bo takie samochody zazwyczaj nie mają dachu.
Kto produkuje takie pojazdy? Przede wszystkim Brytyjczycy. Najbardziej znane to trzykołowy Morgan 3 Wheeler i przeróżne modele marki Caterham. Pomysł spodobał się również Niemcom, o czym świadczą takie wozy jak Veritas RSIII czy prototyp Wiesmann Spyder. Drzwi nie miały też pierwsze auta świata.
Morgan 3 Wheeler video review - autocar.co.uk
Top Gear Caterham R500 VS Veritas RS3
Wiesmann Spyder - MOV´IT Ceramic equipped - Genf 2011
Drzwi – inne
Na rynku są też takie konstrukcje, których nietypowo otwierane drzwi trudno zakwalifikować do większej grupy. Jakie to patenty? Najprostszym przykładem jest BMW Isseta, w którym drzwi były zamontowane z przodu i otwierały się razem z przednią szybą oraz „maską”.
Na nietypowy pomysł wpadł również Ford, instalując na początku w modelu GT40, a później w jego następcy GT drzwi zachodzące na dach. Warty przypomnienia jest także system otwierania drzwi w Renault Avantime, w którym najpierw wysuwają się one równolegle do nadwozia, a dopiero później otwierają. Dzięki temu nie ma problemu z wyjściem z auta nawet na ciasnym parkingu. Jest do bardzo pomocne, bo drzwi w Avantime są dość długie.
Oryginalne rozwiązanie stosuje też szwedzki Koenigsegg. Drzwi najpierw wysuwają się poza karoserię auta (jak w Avantime), a potem ustawiają się pionowo (jak Lambo doors). Mówiąc o finezyjnie otwieranych drzwiach, nie można pominąć modeli Astona Martina, w których drzwi przy otwieraniu uchylają się delikatnie do góry. Koreańczycy również nie boją się eksperymentów, o czym świadczy usportowiony kompakt Hyundai Veloster. Zdecydowano się w nim na układ 2+1, czyli przednia para drzwi i jedne drzwi z tyłu.