Niebieska rakieta – Geiger CTS‑V Coupé (2012)
Już od trzech lat firma Geiger oferuje tuning Cadillaca CTS-V, jednak dopiero teraz pojawiło się pierwsze podkręcone przez nią auto z nadwoziem coupé. Niebieski CTS-V ma niespełna 620 KM mocy i osiąga 330 km/h.
22.10.2012 | aktual.: 07.10.2022 20:57
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Już od trzech lat firma Geiger oferuje tuning Cadillaca CTS-V, jednak dopiero teraz pojawiło się pierwsze podkręcone przez nią auto z nadwoziem coupé. Niebieski CTS-V ma niespełna 620 KM mocy i osiąga 330 km/h.
Z punktu widzenia rozwiązań mechanicznych coupé niczym nie różni się od sedana, ale jakoś od momentu wprowadzenia na rynek tego pierwszego Geiger do tej pory nie pokazał podkręconego egzemplarza. Niedawno to się zmieniło, bo monachijski tuner przedstawił maszynę po przeróbkach. Co prawda auto zostało wyprodukowane dwa lata temu, ale ulepszeń dokonano dopiero teraz.
Model CTS-V, jak zresztą wiele obecnych aut z palety Cadillaca, wyróżnia się nietypową stylistyką. Na pierwszy rzut oka siermiężna, niczym wzory cerat na stoły z lat 80., po bliższym przyjrzeniu się sprawia wrażenie dobrze dopasowanej do samochodu. Bliższe przyjrzenie się oznacza w tym przypadku zajrzenie pod maskę i choćby ogólne przestudiowanie danych technicznych maszyny. Wtedy okazuje się, że grubo ciosana karoseria idealnie uzupełnia prostą amerykańską technikę.
A skoro już mowa o technice, to przejdę do tego, co najważniejsze w każdym samochodzie – silnika. Do napędu Cadillaca służy 8-cylindrowy widlasty silnik o nazwie LSA. Jest to jednostka dość mocno spokrewniona z 6,2-litrowcem montowanym w Chevrolecie Corvette ZR1. Oba motory mają 6,2 l objętości skokowej, w obu jest prosty jak konstrukcja cepa rozrząd OHV z dwoma zaworami na cylinder i w obu pracują sprężarki mechaniczne typu Roots. Różnica jest taka, że w Corvette znajduje się kompresor Eaton R2300, a w CTS-V Coupé nieco mniejszy R1900.
To, co dzieliło oba wozy w konfiguracjach seryjnych, łączy stuningowanego Cadillaca i fabrycznego Chevroleta. Geiger zamontował pod maską Cadillaca sprężarkę R2300, co w połączeniu z nową międzystopniową chłodnicą powietrza doładowującego, sportowymi wałkami rozrządu, poprawionymi głowicami i sportowym „wydechem” pozwoliło podnieść moc jednostki napędowej.
Jeśli spodziewacie się 200-konnego dodatkowego strzału, to na pewno będziecie rozczarowani, gdy napiszę, że auto ma 619 KM mocy.
Firma z Bawarii poczyniła także zmiany w manualnej skrzyni biegów (wóz jest oferowany także z automatem, ale tego Geiger nie przerabia), zwiększając (pot. skracając) przełożenia 5. oraz 6. biegu.
Inne są również komponenty zawieszenia. Nowe części dostarczyła firma KW. Wśród nich są amortyzatory o regulowanej charakterystyce pracy, sprężyny śrubowe oraz stabilizatory. Maszyna po modyfikacjach powinna skuteczniej hamować, bo Karl Geiger zafundował jej 380-milimetrowe tarcze hamulcowe z przodu i 373-milimetrowe z tyłu.
Wygląd tego Cadillaca nie odbiega specjalnie od prezencji oryginalnego samochodu, ale daje się zauważyć w nim nowy przedni spojler i 19-calowe felgi OZ z oponami 255/35 z przodu i 295/30 z tyłu. Również niebieski lakier nie jest podobno standardowy dla tego samochodu.
Modyfikacje wokół silnika, w skrzyni biegów i w zawieszeniu miały oczywiście wpływ na to, co może na drodze amerykańskie coupé. Możliwe, że przyspieszenie od 0 do 100 km/h nie imponuje, bo wynosi 4,60 s. Z drugiej strony chyba dziennikarze żadnego z czasopism nie osiągnęli deklarowanego przez producenta czasu do setki wynoszącego 3,90 s. Najlepszy wynik w tej dziedzinie, o jakim słyszałem, to 4,40 s, jednak większość pomiarów auta seryjnego oscyluje wokół równych 5 s. Można więc uznać, że te 4,60 s wcale nie jest takie złe.
Do 200 km/h Geiger przyspiesza w 12,40 s, co już jest czasem wyraźnie lepszym od osiąganego przez zwykłe auto, który (w zależności od tego, kto mierzył) waha się od 13,50 s do 14,30 s. Największe wrażenie robi jednak to, co tuner dzięki zmianie przełożeń uzyskał, jeśli chodzi o sprint do 300 km/h. Fabryczny wóz tę magiczną granicę przełamywał po (w zależności od pomiaru) 57,30-69,30 s, a auto z Niemiec robi to o połowę szybciej, bo w 33,70 s (to wynik zmierzony).
Prędkość maksymalna Geigera przekraczałaby nawet 350 km/h, jednak ze względu na zmodyfikowaną skrzynię biegów wynosi ona „zaledwie” 330 km/h.
W Niemczech seryjne 2-drzwiowe auto kosztuje 83 710 euro, a koszt tuningu wartość nowiutkiego wozu podnosi do 125 270 euro. Ze względu na to, że prezentowany egzemplarz ma „aż” dwa lata, Geiger chce go sprzedać za 74 900 euro, co wydaje się ceną bardzo atrakcyjną.
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup, LSA
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: OHV, 2 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 6162 cmsup3/sup
- Doładowanie: kompresor Eaton R2300
- Moc maksymalna: 619 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 100,45 KM/l (seryjny – 91,53 KM/l)
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 373 mm
- Koła przednie: 19” OZ
- Koła tylne: 19” OZ
- Opony przednie: 255/35 R 19
- Opony tylne: 295/30 R 19
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1860 kg (dane Geigera)
- Stosunek masy do mocy: 3,01 kg/KM (seryjny – 3,38 kg/KM)
- Długość: 4788 mm
- Szerokość: 1882 mm
- Rozstaw osi: 2880 mm
Osiągi (zmierzone):
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,60 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 12,40 s
- Przyspieszenie 0-300 km/h: 33,70 s
- Prędkość maksymalna: 330 km/h
Źródło: Geiger