Najbardziej i najmniej awaryjne samochody. Ranking "What Car?" 2022
Nic tak nie denerwuje kierowcy jak usterka samochodu. To nie tylko kłopot, ale i nieprzewidziany, często spory wydatek. Na które marki i modele warto postawić, decydując się na zakup? Na to pytanie może odpowiedzieć najnowszy ranking "What Car?".
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Głos oddano kierowcom
Rankingi awaryjności z grubsza można podzielić na te, które powstają w oparciu o dane statystyczne i te, które są podsumowaniem indywidualnych opinii właścicieli samochodów. Te pierwsze mogą wydawać się najbardziej wiarygodne, ponieważ są oparte na sprawdzalnych liczbach. Ale są też niepełne. Dla przykładu ranking ADAC zawiera informacje o usterkach, które wystąpiły na drodze i unieruchomiły samochód, bo do takich przypadków wzywana jest pomoc drogowa niemieckiego automobilklubu. Ranking Dekry powstaje w oparciu o informacje z obowiązkowych przeglądów aut. Jeśli właściciel naprawi auto przed wizytą na stacji kontroli pojazdów, w wynikach zestawienia nie będzie po tym śladu.
Z tego powodu interesujący jest ranking "What Car?". Brytyjski serwis co roku prowadzi zakrojone na szeroką skalę ankiety, w których wypowiadają się właściciele pojazdów. W edycji 2022 ankiety wypełniło 25 tys. użytkowników aut liczących sobie nie więcej niż 5 lat. Opisali oni swoje doświadczenia z samochodami na przestrzeni ostatnich dwunastu miesięcy. Pod uwagę brano nie tylko fakt wystąpienia awarii, ale także koszt i czas jej naprawy. Wszystkie te parametry przełożono na wynik wyrażany w procentach. Im wyższa wartość, tym lepiej. Oto wyniki w poszczególnych segmentach.
Samochody miejskie
- Toyota Aygo (2014-2022): 99,1 proc.
- Honda Jazz (2015-2020): 98,7 proc.
- Volkswagen Up (od 2012): 98,4 proc.
- Honda Jazz hybrid (od 2020): 98,2 proc.
- Hyundai i10 (2014-2020): 98,2 proc.
- Hyundai i20 (2015-2020): 98,1 proc.
- Suzuki Swift (od 2017): 98,0 proc.
- Toyota Yaris hybrid (2011-2020): 98,0 proc.
- Mini hatchback (od 2014): 97,0 proc.
- Škoda Citigo benzynowa (2012-2020): 95,8 proc.
- Nissan Micra (od 2017): 95,2 proc.
- Kia Rio (od 2017): 94,7 proc.
- Mazda 2 (od 2015): 94,7 proc.
- Dacia Sandero (2013-2020): 94,5 proc.
- Kia Picanto (od 2017): 94,3 proc.
- Opel Corsa (2014-2019): 94,0 proc.
- Opel Corsa (od 2019): 93,4 proc.
- Volkswagen Polo (2009-2017): 93,2 proc.
- Ford Fiesta (2008-2017): 93,1 proc.
- Renault Clio (2013-2019): 93,1 proc.
- Škoda Fabia (od 2015): 92,2 proc.
- Seat Ibiza (od 2017): 89,3 proc.
- Renault Clio (od 2019): 89,2 proc.
- Audi A1 (od 2018): 88,2 proc.
- Fiat 500 (od 2008): 88,0 proc.
- Toyota Yaris benzynowa (2011-2020): 87,0 proc.
- Volkswagen Polo (od 2018): 86,4 proc.
- Ford Fiesta (od 2017): 80,2 proc.
Zwycięska w tej kategorii Toyota Aygo zawiodła jedynie 6 proc. swoich użytkowników. Powodem usterek było zawieszenie, a wszystkie przypadki zostały załatwione w ramach gwarancji.
Obecna generacja Forda Fiesty zaliczyła wpadkę aż u 31 proc. brytyjskich posiadaczy. W 90 proc. przypadków naprawa odbywała się na gwarancji. Pozostali kierowcy nie zapłacili więcej niż 300 funtów, czyli 1,6 tys. zł.
Samochody kompaktowe
- Lexus CT (2011-2021): 99,3 proc.
- Toyota Auris hybrid (2013-2019): 99,3 proc.
- Kia Ceed benzynowa (2012-2018): 98,4 proc.
- BMW 1 Series (2011-2019): 98,1 proc.
- Hyundai i30 (od 2017): 98,0 proc.
- Volvo V40 diesel (2012-2019): 97,9 proc.
- Ford Focus benzynowy (2011-2018): 97,7 proc.
- Toyota Corolla hybrid (od 2018): 97,6 proc.
- Skoda Octavia diesel (2013-2020): 97,1 proc.
- BMW seeii 1 (od 2019): 96,6 proc.
- Peugeot 308 diesel (2013-2021): 95,9 proc.
- Seat Leon benzynowy (2013-2020): 95,9 proc.
- Kia Ceed diesel (2012-2018): 95,6 proc.
- Mini Clubman (od 2015): 95,4 proc.
- Škoda Octavia benzynowa (2013-2020): 95,2 proc.
- Seat Leon diesel (2013-2020): 95,1 proc.
- Kia Ceed (od 2018): 94,8 proc.
- Mazda 3 benzynowa (od 2019): 94,7 proc.
- Toyota Prius (2016-2022): 94,6 proc.
- Volvo V40 benzynowe (2012-2019): 94,2 proc.
- Volkswagen Golf benzynowy (2013-2020): 94,0 proc.
- Audi A3 benzynowe (2013-2020): 93,9 proc.
- Mazda 3 (2014-2019): 93,8 proc.
- Kia Xceed (od 2019): 93,3 proc.
- Citroën Cactus (2014-2021): 93,1 proc.
- Ford Focus benzynowy (od 2018): 92,5 proc.
- Ford Focus diesel (od 2018): 87,8 proc.
- Honda Civic (2017-2022): 86,7 proc.
- Opel Astra benzynowy (2015-2022): 86,7 proc.
- Honda Civic benzynowa (2012-2017): 85,2 proc.
- Mercedes A-Class benzynowy (od 2018): 84,5 proc.
- Mercedes A-Class diesel (od 2018): 83,7 proc.
- Volkswagen Golf diesel (2013-2020): 83,4 proc.
- Volkswagen Golf (od 2020): 79,9 proc.
- Škoda Octavia (od 2020): 78,7 proc.
- Mercedes A-Class hybrid (od 2018): 78,4 proc.
- Audi A3 (od 2020): 74,2 proc.
Lexus CT 200h nie jest konstrukcją świeżą, ale za to sprawdzoną. Tylko 6 proc. właścicieli aut miało problem z japońskim kompaktem. Problemy zwykle dotyczyły zawieszenia.
Zaskoczeniem może być fatalny wynik Audi A3. Aż 57 ankietowanych właścicieli tego auta zgłosiło usterkę w ciągu ostatniego roku. Psuła się nawigacja, skrzynia biegów, niezwiązana z silnikiem elektronika, wyposażenie wnętrza oraz karoseria.
Małe SUV-y
- Kia Soul (2014-2019): 100 proc.
- Mazda CX-3 (od 2016): 99,1 proc.
- Audi Q2 (od 2016): 98,0 proc.
- Renault Captur (2013-2019): 97,9 proc.
- Hyundai Kona (od 2017): 97,7 proc.
- Nissan Juke benzynowy (od 2020): 97,6 proc.
- Suzuki Vitara (od 2015): 96,4 proc.
- Mini Countryman (od 2017): 96,3 proc.
- Suzuki SX4 S-Cross (2013-2022): 95,5 proc.
- Kia Stonic (od 2017): 95,3 proc.
- Volkswagen T-Roc (od 2018): 95,0 proc.
- Honda HR-V (2015-2022): 94,8 proc.
- Seat Arona (od 2018): 94,2 proc.
- Ford Ecosport (od 2014): 94,0 proc.
- Volkswagen T-Cross benzynowy (od 2019): 93,8 proc.
- Škoda Kamiq (od 2019): 93,4 proc.
- Suzuki Ignis benzynowe (od 2016): 92,9 proc.
- Citroën C3 Aircross (od 2017): 92,7 proc.
- Ford Puma benzynowy (od 2019): 91,7 proc.
- Opel Crossland X benzynowy (2017-2021): 90,7 proc.
- Opel Mokka X (2016-2019): 88,7 proc.
- Renault Captur (od 2019): 87,9 proc.
- Jeep Renegade (od 2015): 84,0 proc.
- Peugeot 2008 (2013-2019): 83,6 proc.
- Nissan Juke (2010-2019): 82,9 proc.
Kia Soul zachowała u swoich użytkowników czyste konto. Nie zepsuł się żaden z samochodów należących do ankietowanych. Nissan Juke miał jednak inną historię. Awarii uległo 31 proc. aut. Tylko 65 proc. z tych usterek naprawiono na gwarancji. Zdecydowana większość kierowców za naprawę zapłaciła nie więcej niż 750 funtów (4000 zł), a niektórzy do 1500 funtów (nawet ponad 8000 zł).
SUV-y średniej wielkości
- Hyundai Tucson hybrid (od 2021): 100 proc.
- Mitsubishi Eclipse Cross (2017-2021): 100 proc.
- Lexus UX (od 2019): 99,0 proc.
- BMW X1 benzynowy (2015-2022): 98,4 proc.
- Kia Niro hybrid (od 2016): 98,1 proc.
- BMW X2 (od 2018): 98,0 proc.
- MG ZS benzynowe (od 2017): 97,7 proc.
- Toyota C-HR hybrid (od 2016): 97,1 proc.
- Volvo XC40 diesel (od 2017): 96,7 proc.
- Hyundai Tucson (2015-2020): 96,6 proc.
- Kia Sportage benzynowa (od 2016): 96,6 proc.
- Škoda Karoq benzynowa (od 2017): 95,9 proc.
- Volvo XC40 hybrid (od 2017): 95,9 proc.
- Seat Ateca diesel (od 2016): 95,7 proc.
- Kia Niro hybrid (2017-2022): 95,5 proc.
- Dacia Duster (od 2018): 95,4 proc.
- Mazda CX-30 benzynowa (od 2020): 95,3 proc.
- Renault Kadjar benzynowy (od 2015): 95,3 proc.
- Audi Q3 benzynowe (2011-2018): 95,1 proc.
- Škoda Karoq diesel (od 2017): 94,5 proc.
- Kia Sportage diesel (2016-2022): 94,3 proc.
- Mercedes GLA diesel (2014-2020): 94,2 proc.
- Volkswagen Tiguan benzynowy (od 2016): 93,5 proc.
- Renault Kadjar diesel (od 2015): 93,3 proc.
- Seat Ateca benzynowy (od 2016): 93,2 proc.
- Mercedes GLA benzynowy (2014-2020): 91,8 proc.
- Opel Grandland X (2018-2022): 91,7 proc.
- Nissan Qashqai benzynowy (2014-2021): 91,4 proc.
- Volkswagen Tiguan diesel (od 2016): 90,7 proc.
- Nissan Qashqai diesel (2014-2021): 90,3 proc.
- Dacia Duster (2013-2018): 89,8 proc.
- Volvo XC40 benzynowy (od 2017): 89,6 proc.
- BMW X1 diesel (2015-2022): 89,2 proc.
- Peugeot 3008 benzynowy (od 2017): 88,3 proc.
- Audi Q3 (od 2018): 87,4 proc.
- Range Rover Evoque (od 2019): 86,1 proc.
- Jaguar E-Pace (od 2017): 82,9 proc.
- Range Rover Evoque (2011-2019): 78,8 proc.
- Peugeot 3008 diesel (od 2017): 74,4 proc.
Hyundai Tucson w rankingu "What Car?" zachował czyste konto. Inaczej było w przypadku Peugeota 3008 z silnikiem Diesla. Usterka wystąpiła w 40 proc. egzemplarzy. Kłopoty zwykle pojawiały się w zawieszeniu, hamulcach, układzie wydechowym, elektronice, silniku czy skrzyni biegów.
Duże SUV-y
- Toyota RAV4 (od 2019): 99,5 proc.
- Honda CR-V benzynowa (2012-2018): 98,5 proc.
- Lexus NX (2014-2021): 98,5 proc.
- BMW X3 petrol (od 2018): 98,1 proc.
- Honda CR-V hybrid (od 2018): 97,6 proc.
- Alfa Romeo Stelvio diesel (od 2017): 97,3 proc.
- Volvo XC60 diesel (2008-2017): 96,7 proc.
- Mitsubishi Outlander PHEV (2014-2021): 96,0 proc.
- Honda CR-V diesel (2012-2018): 95,9 proc.
- BMW X3 diesel (od 2018): 95,7 proc.
- Audi Q5 petrol (od 2018): 95,1 proc.
- Ford Kuga benzynowy (2013-2020): 94,9 proc.
- Kia Sorento diesel (2015-2020): 94,8 proc.
- Mazda CX-5 benzynowa (od 2017): 94,8 proc.
- Jaguar F-Pace (od 2016): 94,7 proc.
- Mazda CX-5 diesel (od 2017): 94,6 proc.
- Volvo XC60 benzynowe (od 2017): 94,3 proc.
- MG HS (od 2019): 92,8 proc.
- Škoda Kodiaq diesel (od 2016): 92,8 proc.
- Ford Kuga diesel (2013-2020): 91,9 proc.
- Škoda Kodiaq benzynowa (od 2016): 91,6 proc.
- Volvo XC60 diesel (od 2017): 91,5 proc.
- Audi Q5 diesel (od 2018): 91,1 proc.
- Mercedes GLC (od 2015): 91,1 proc.
- Volvo XC60 hybrid (od 2017): 91,1 proc.
- Peugeot 5008 (od 2017): 90,9 proc.
- Seat Tarraco (od 2018): 89,8 proc.
- Ford Kuga hybrid (od 2019): 82,7 proc.
- Audi Q5 benzynowe (2008-2017):\t81,5 proc.
- Land Rover Discovery Sport (od 2014): 80,8 proc.
- Nissan X-Trail (2014-2022): 75,8 proc.
- Audi Q5 diesel (2008-2017): 73,4 proc.
Jedynie 2 proc. ankietowanych właścicieli Toyoty RAV4 musiało zmierzyć się z awariami – zawieszenia lub akumulatora. Tylko połowa przypadków została naprawiona na gwarancji, ale pozostali nie zapłacili więcej niż 50 funtów (270 zł).
Luksusowe SUV-y
- Porsche Macan (od 2014): 98,0 proc.
- Volkswagen Touareg (od 2018): 98,0 proc.
- Mercedes GLE (2015-2019): 97,6 proc.
- Lexus RX (2016-2022): 96,6 proc.
- Audi Q7 (od 2015): 95,0 proc.
- Volvo XC90 (od 2015): 92,6 proc.
- Range Rover Velar (od 2017): 90,7 proc.
- BMW X5 (2013-2018): 90,0 proc.
- Range Rover Sport (2013-2022): 85,6 proc.
- Range Rover (2013-2022): 85,2 proc.
- Land Rover Discovery (od 2017): 70,7 proc.
Porsche Macan to SUV, który jest zaawansowany technicznie i ma wiele nowoczesnych rozwiązań. Dlatego też należy uważać, że wynik w postaci 13 proc. aut z usterką jest dobry. Wszystkie niedomagania zostały naprawione na gwarancji.
Land Rover Discovery wypadł gorzej. 35 proc. właścicieli aut brytyjskiej marki zgłosiło usterkę (akumulator, elektronika silnika, klimatyzacja, nawigacja, hamulce czy zawieszenie). W 71 proc. przypadków naprawa została przeprowadzona w ramach gwarancji.
Samochody segmentu D
- Lexus IS (2013-2020): 98,3 proc.
- Audi A3 sedan (2013-2020): 98,0 proc.
- BMW serii 3 benzynowe (2012-2019): 98,0 proc.
- Škoda Superb benzynowa (od 2015): 97,2 proc.
- Volkswagen Passat (od 2015): 96,4 proc.
- Kia Optima (od 2016): 96,1 proc.
- BMW serii 3 benzynowe (od 2019): 95,9 proc.
- Jaguar XE benzynowy (od 2015): 95,3 proc.
- BMW serii 3 330e hybrid (od 2020): 94,9 proc.
- Mazda 6 diesel (od 2013): 94,4 proc.
- Volvo S60/Volvo V60 (2010-2018): 94,4 proc.
- Ford Mondeo (2014-2021): 93,9 proc.
- Volvo S60/Volvo V60 (od 2018-): 93,9 proc.
- Audi A4 benzynowe (od 2015): 93,4 proc.
- Škoda Superb diesel (od 2015): 92,7 proc.
- Kia Stinger (od 2017): 91,2 proc.
- Mercedes Klasy C benzynowy (2014-2021): 91,2 proc.
- Volkswagen Passat GTE hybrid (od 2015): 91,2 proc.
- Audi A4 diesel (od 2015): 90,4 proc.
- Opel Insignia Grand Sport (2017-2022): 89,3 proc.
- BMW 3 Series diesel (2012-2019): 87,0 proc.
- Mercedes C-Class diesel (2014-2021): 86,5 proc.
- Jaguar XE diesel (od 2015): 85,3 proc.
- Alfa Romeo Giulia (od 2016): 82,5 proc.
- BMW serii 3 diesel (od 2019): 81,2 proc.
Lexus IS sprawiał kłopoty jedynie 5 proc. właścicieli. Co ciekawe, usterki dotyczyły jedynie akumulatorów. Auta zostały naprawione w ciągu jednego dnia, ale nie na gwarancji. Właściciele musieli zapłacić od 101 do 200 funtów (550–1100 zł).
Aż 33 proc. użytkowników obecnej generacji BMW serii 3 z silnikiem wysokoprężnym zgłosiło usterki. Zwykle dotyczyły one nawigacji, wydechu, karoserii, akumulatora, hamulców i elektroniki. 67 proc. właścicieli mogło liczyć na naprawę w ramach gwarancji. Rekordowy rachunek opiewał na 1500 funtów (8,1 tys. zł).
Samochody luksusowe
- Jaguar XJ (od 2010): 98,3 proc.
- BMW serii 5 benzynowe (od 2017): 95,0 proc.
- BMW serii 7 benzynowe (od 2015): 92,2 proc.
- BMW serii 5 530e hybrid (od 2018): 91,6 proc.
- Volvo S90/Volvo V90 (od 2016): 90,7 proc.
- Mercedes Klasy E (od 2016): 90,6 proc.
- BMW serii 5 diesel (od 2017): 90,4 proc.
- Jaguar XF (od 2015): 88,1 proc.
- Audi A6 (2011-2018): 84,4 proc.
- Audi A6 (od 2018): 80,3 proc.
Jak wynika z brytyjskiej ankiety, w ciągu roku 8 proc. właścicieli Jaguara XJ miało problemy z samochodem. Wszystkie dotyczyły elektroniki niezwiązanej z silnikiem i zostały naprawione w ramach gwarancji.
Znajdujące się na drugim biegunie zestawienia Audi A6 zawiodło u 47 proc. właścicieli. Usterki dotyczyły elektroniki silnika, nawigacji, karoserii, sprzęgła, skrzyni biegów, klimatyzacji czy hamulców. Na szczęście 96 proc. awarii naprawiono na gwarancji.
Samochody elektryczne
- Nissan Leaf (2011-2018): 98,9 proc.
- MG ZS EV (od 2019): 95,5 proc.
- Volkswagen e-Golf (2013-2020): 94,7 proc.
- Kia e-Niro (2019-2022): 94,6 proc.
- Tesla Model 3 (od 2019): 94,4 proc.
- Nissan Leaf (od 2019): 93,9 proc.
- BMW i3 (2013-2022): 92,8 proc.
- Audi E-tron (od 2019): 92,0 proc.
- Volkswagen ID 3 (od 2020): 92,0 proc.
- Renault Zoe (od 2013): 89,4 proc.
- Hyundai Kona Electric (od 2018): 89,1 proc.
- Hyundai Ioniq Electric (od 2016): 84,4 proc.
- Jaguar I-Pace (od 2018): 81,5 proc.
- Tesla Model S (od 2014): 78,9 proc.
Zestawienie "What Car?" z jednej strony potwierdza część stereotypów, ale z drugiej może być zaskoczeniem. W wielu kategoriach czołówkę okupują modele z Japonii lub Korei, co pokrywa się z powszechnym przeświadczeniem o solidności tamtejszych marek motoryzacyjnych. Z drugiej jednak strony wpadki zaliczyły niektóre cenione u nas modele, jak choćby Audi A3, BMW serii 3, Škoda Octavia czy Volkswagen Polo.