Najbardziej i najmniej awaryjne samochody. Ranking "What Car?" 2022

Nic tak nie denerwuje kierowcy jak usterka samochodu. To nie tylko kłopot, ale i nieprzewidziany, często spory wydatek. Na które marki i modele warto postawić, decydując się na zakup? Na to pytanie może odpowiedzieć najnowszy ranking "What Car?".

Nie wszystkie stereotypy potwierdziły się w danych
Nie wszystkie stereotypy potwierdziły się w danych
Źródło zdjęć: © Policja
Tomasz Budzik

02.10.2022 | aktual.: 13.03.2023 15:21

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Głos oddano kierowcom

Rankingi awaryjności z grubsza można podzielić na te, które powstają w oparciu o dane statystyczne i te, które są podsumowaniem indywidualnych opinii właścicieli samochodów. Te pierwsze mogą wydawać się najbardziej wiarygodne, ponieważ są oparte na sprawdzalnych liczbach. Ale są też niepełne. Dla przykładu ranking ADAC zawiera informacje o usterkach, które wystąpiły na drodze i unieruchomiły samochód, bo do takich przypadków wzywana jest pomoc drogowa niemieckiego automobilklubu. Ranking Dekry powstaje w oparciu o informacje z obowiązkowych przeglądów aut. Jeśli właściciel naprawi auto przed wizytą na stacji kontroli pojazdów, w wynikach zestawienia nie będzie po tym śladu.

Z tego powodu interesujący jest ranking "What Car?". Brytyjski serwis co roku prowadzi zakrojone na szeroką skalę ankiety, w których wypowiadają się właściciele pojazdów. W edycji 2022 ankiety wypełniło 25 tys. użytkowników aut liczących sobie nie więcej niż 5 lat. Opisali oni swoje doświadczenia z samochodami na przestrzeni ostatnich dwunastu miesięcy. Pod uwagę brano nie tylko fakt wystąpienia awarii, ale także koszt i czas jej naprawy. Wszystkie te parametry przełożono na wynik wyrażany w procentach. Im wyższa wartość, tym lepiej. Oto wyniki w poszczególnych segmentach.

Samochody miejskie

  1. Toyota Aygo (2014-2022): 99,1 proc.
  2. Honda Jazz (2015-2020): 98,7 proc.
  3. Volkswagen Up (od 2012): 98,4 proc.
  4. Honda Jazz hybrid (od 2020): 98,2 proc.
  5. Hyundai i10 (2014-2020): 98,2 proc.
  6. Hyundai i20 (2015-2020): 98,1 proc.
  7. Suzuki Swift (od 2017): 98,0 proc.
  8. Toyota Yaris hybrid (2011-2020): 98,0 proc.
  9. Mini hatchback (od 2014): 97,0 proc.
  10. Škoda Citigo benzynowa (2012-2020): 95,8 proc.
  11. Nissan Micra (od 2017): 95,2 proc.
  12. Kia Rio (od 2017): 94,7 proc.
  13. Mazda 2 (od 2015): 94,7 proc.
  14. Dacia Sandero (2013-2020): 94,5 proc.
  15. Kia Picanto (od 2017): 94,3 proc.
  16. Opel Corsa (2014-2019): 94,0 proc.
  17. Opel Corsa (od 2019): 93,4 proc.
  18. Volkswagen Polo (2009-2017): 93,2 proc.
  19. Ford Fiesta (2008-2017): 93,1 proc.
  20. Renault Clio (2013-2019): 93,1 proc.
  21. Škoda Fabia (od 2015): 92,2 proc.
  22. Seat Ibiza (od 2017): 89,3 proc.
  23. Renault Clio (od 2019): 89,2 proc.
  24. Audi A1 (od 2018): 88,2 proc.
  25. Fiat 500 (od 2008): 88,0 proc.
  26. Toyota Yaris benzynowa (2011-2020): 87,0 proc.
  27. Volkswagen Polo (od 2018): 86,4 proc.
  28. Ford Fiesta (od 2017): 80,2 proc.

Zwycięska w tej kategorii Toyota Aygo zawiodła jedynie 6 proc. swoich użytkowników. Powodem usterek było zawieszenie, a wszystkie przypadki zostały załatwione w ramach gwarancji.

Obecna generacja Forda Fiesty zaliczyła wpadkę aż u 31 proc. brytyjskich posiadaczy. W 90 proc. przypadków naprawa odbywała się na gwarancji. Pozostali kierowcy nie zapłacili więcej niż 300 funtów, czyli 1,6 tys. zł.

Samochody kompaktowe

  1. Lexus CT (2011-2021): 99,3 proc.
  2. Toyota Auris hybrid (2013-2019): 99,3 proc.
  3. Kia Ceed benzynowa (2012-2018): 98,4 proc.
  4. BMW 1 Series (2011-2019): 98,1 proc.
  5. Hyundai i30 (od 2017): 98,0 proc.
  6. Volvo V40 diesel (2012-2019): 97,9 proc.
  7. Ford Focus benzynowy (2011-2018): 97,7 proc.
  8. Toyota Corolla hybrid (od 2018): 97,6 proc.
  9. Skoda Octavia diesel (2013-2020): 97,1 proc.
  10. BMW seeii 1 (od 2019): 96,6 proc.
  11. Peugeot 308 diesel (2013-2021): 95,9 proc.
  12. Seat Leon benzynowy (2013-2020): 95,9 proc.
  13. Kia Ceed diesel (2012-2018): 95,6 proc.
  14. Mini Clubman (od 2015): 95,4 proc.
  15. Škoda Octavia benzynowa (2013-2020): 95,2 proc.
  16. Seat Leon diesel (2013-2020): 95,1 proc.
  17. Kia Ceed (od 2018): 94,8 proc.
  18. Mazda 3 benzynowa (od 2019): 94,7 proc.
  19. Toyota Prius (2016-2022): 94,6 proc.
  20. Volvo V40 benzynowe (2012-2019): 94,2 proc.
  21. Volkswagen Golf benzynowy (2013-2020): 94,0 proc.
  22. Audi A3 benzynowe (2013-2020): 93,9 proc.
  23. Mazda 3 (2014-2019): 93,8 proc.
  24. Kia Xceed (od 2019): 93,3 proc.
  25. Citroën Cactus (2014-2021): 93,1 proc.
  26. Ford Focus benzynowy (od 2018): 92,5 proc.
  27. Ford Focus diesel (od 2018): 87,8 proc.
  28. Honda Civic (2017-2022): 86,7 proc.
  29. Opel Astra benzynowy (2015-2022): 86,7 proc.
  30. Honda Civic benzynowa (2012-2017): 85,2 proc.
  31. Mercedes A-Class benzynowy (od 2018): 84,5 proc.
  32. Mercedes A-Class diesel (od 2018): 83,7 proc.
  33. Volkswagen Golf diesel (2013-2020): 83,4 proc.
  34. Volkswagen Golf (od 2020): 79,9 proc.
  35. Škoda Octavia (od 2020): 78,7 proc.
  36. Mercedes A-Class hybrid (od 2018): 78,4 proc.
  37. Audi A3 (od 2020): 74,2 proc.

Lexus CT 200h nie jest konstrukcją świeżą, ale za to sprawdzoną. Tylko 6 proc. właścicieli aut miało problem z japońskim kompaktem. Problemy zwykle dotyczyły zawieszenia.

Zaskoczeniem może być fatalny wynik Audi A3. Aż 57 ankietowanych właścicieli tego auta zgłosiło usterkę w ciągu ostatniego roku. Psuła się nawigacja, skrzynia biegów, niezwiązana z silnikiem elektronika, wyposażenie wnętrza oraz karoseria.

Małe SUV-y

  1. Kia Soul (2014-2019): 100 proc.
  2. Mazda CX-3 (od 2016): 99,1 proc.
  3. Audi Q2 (od 2016): 98,0 proc.
  4. Renault Captur (2013-2019): 97,9 proc.
  5. Hyundai Kona (od 2017): 97,7 proc.
  6. Nissan Juke benzynowy (od 2020): 97,6 proc.
  7. Suzuki Vitara (od 2015): 96,4 proc.
  8. Mini Countryman (od 2017): 96,3 proc.
  9. Suzuki SX4 S-Cross (2013-2022): 95,5 proc.
  10. Kia Stonic (od 2017): 95,3 proc.
  11. Volkswagen T-Roc (od 2018): 95,0 proc.
  12. Honda HR-V (2015-2022): 94,8 proc.
  13. Seat Arona (od 2018): 94,2 proc.
  14. Ford Ecosport (od 2014): 94,0 proc.
  15. Volkswagen T-Cross benzynowy (od 2019): 93,8 proc.
  16. Škoda Kamiq (od 2019): 93,4 proc.
  17. Suzuki Ignis benzynowe (od 2016): 92,9 proc.
  18. Citroën C3 Aircross (od 2017): 92,7 proc.
  19. Ford Puma benzynowy (od 2019): 91,7 proc.
  20. Opel Crossland X benzynowy (2017-2021): 90,7 proc.
  21. Opel Mokka X (2016-2019): 88,7 proc.
  22. Renault Captur (od 2019): 87,9 proc.
  23. Jeep Renegade (od 2015): 84,0 proc.
  24. Peugeot 2008 (2013-2019): 83,6 proc.
  25. Nissan Juke (2010-2019): 82,9 proc.

Kia Soul zachowała u swoich użytkowników czyste konto. Nie zepsuł się żaden z samochodów należących do ankietowanych. Nissan Juke miał jednak inną historię. Awarii uległo 31 proc. aut. Tylko 65 proc. z tych usterek naprawiono na gwarancji. Zdecydowana większość kierowców za naprawę zapłaciła nie więcej niż 750 funtów (4000 zł), a niektórzy do 1500 funtów (nawet ponad 8000 zł).

SUV-y średniej wielkości

  1. Hyundai Tucson hybrid (od 2021): 100 proc.
  2. Mitsubishi Eclipse Cross (2017-2021): 100 proc.
  3. Lexus UX (od 2019): 99,0 proc.
  4. BMW X1 benzynowy (2015-2022): 98,4 proc.
  5. Kia Niro hybrid (od 2016): 98,1 proc.
  6. BMW X2 (od 2018): 98,0 proc.
  7. MG ZS benzynowe (od 2017): 97,7 proc.
  8. Toyota C-HR hybrid (od 2016): 97,1 proc.
  9. Volvo XC40 diesel (od 2017): 96,7 proc.
  10. Hyundai Tucson (2015-2020): 96,6 proc.
  11. Kia Sportage benzynowa (od 2016): 96,6 proc.
  12. Škoda Karoq benzynowa (od 2017): 95,9 proc.
  13. Volvo XC40 hybrid (od 2017): 95,9 proc.
  14. Seat Ateca diesel (od 2016): 95,7 proc.
  15. Kia Niro hybrid (2017-2022): 95,5 proc.
  16. Dacia Duster (od 2018): 95,4 proc.
  17. Mazda CX-30 benzynowa (od 2020): 95,3 proc.
  18. Renault Kadjar benzynowy (od 2015): 95,3 proc.
  19. Audi Q3 benzynowe (2011-2018): 95,1 proc.
  20. Škoda Karoq diesel (od 2017): 94,5 proc.
  21. Kia Sportage diesel (2016-2022): 94,3 proc.
  22. Mercedes GLA diesel (2014-2020): 94,2 proc.
  23. Volkswagen Tiguan benzynowy (od 2016): 93,5 proc.
  24. Renault Kadjar diesel (od 2015): 93,3 proc.
  25. Seat Ateca benzynowy (od 2016): 93,2 proc.
  26. Mercedes GLA benzynowy (2014-2020): 91,8 proc.
  27. Opel Grandland X (2018-2022): 91,7 proc.
  28. Nissan Qashqai benzynowy (2014-2021): 91,4 proc.
  29. Volkswagen Tiguan diesel (od 2016): 90,7 proc.
  30. Nissan Qashqai diesel (2014-2021): 90,3 proc.
  31. Dacia Duster (2013-2018): 89,8 proc.
  32. Volvo XC40 benzynowy (od 2017): 89,6 proc.
  33. BMW X1 diesel (2015-2022): 89,2 proc.
  34. Peugeot 3008 benzynowy (od 2017): 88,3 proc.
  35. Audi Q3 (od 2018): 87,4 proc.
  36. Range Rover Evoque (od 2019): 86,1 proc.
  37. Jaguar E-Pace (od 2017): 82,9 proc.
  38. Range Rover Evoque (2011-2019): 78,8 proc.
  39. Peugeot 3008 diesel (od 2017): 74,4 proc.

Hyundai Tucson w rankingu "What Car?" zachował czyste konto. Inaczej było w przypadku Peugeota 3008 z silnikiem Diesla. Usterka wystąpiła w 40 proc. egzemplarzy. Kłopoty zwykle pojawiały się w zawieszeniu, hamulcach, układzie wydechowym, elektronice, silniku czy skrzyni biegów.

Duże SUV-y

  1. Toyota RAV4 (od 2019): 99,5 proc.
  2. Honda CR-V benzynowa (2012-2018): 98,5 proc.
  3. Lexus NX (2014-2021): 98,5 proc.
  4. BMW X3 petrol (od 2018): 98,1 proc.
  5. Honda CR-V hybrid (od 2018): 97,6 proc.
  6. Alfa Romeo Stelvio diesel (od 2017): 97,3 proc.
  7. Volvo XC60 diesel (2008-2017): 96,7 proc.
  8. Mitsubishi Outlander PHEV (2014-2021): 96,0 proc.
  9. Honda CR-V diesel (2012-2018): 95,9 proc.
  10. BMW X3 diesel (od 2018): 95,7 proc.
  11. Audi Q5 petrol (od 2018): 95,1 proc.
  12. Ford Kuga benzynowy (2013-2020): 94,9 proc.
  13. Kia Sorento diesel (2015-2020): 94,8 proc.
  14. Mazda CX-5 benzynowa (od 2017): 94,8 proc.
  15. Jaguar F-Pace (od 2016): 94,7 proc.
  16. Mazda CX-5 diesel (od 2017): 94,6 proc.
  17. Volvo XC60 benzynowe (od 2017): 94,3 proc.
  18. MG HS (od 2019): 92,8 proc.
  19. Škoda Kodiaq diesel (od 2016): 92,8 proc.
  20. Ford Kuga diesel (2013-2020): 91,9 proc.
  21. Škoda Kodiaq benzynowa (od 2016): 91,6 proc.
  22. Volvo XC60 diesel (od 2017): 91,5 proc.
  23. Audi Q5 diesel (od 2018): 91,1 proc.
  24. Mercedes GLC (od 2015): 91,1 proc.
  25. Volvo XC60 hybrid (od 2017): 91,1 proc.
  26. Peugeot 5008 (od 2017): 90,9 proc.
  27. Seat Tarraco (od 2018): 89,8 proc.
  28. Ford Kuga hybrid (od 2019): 82,7 proc.
  29. Audi Q5 benzynowe (2008-2017):\t81,5 proc.
  30. Land Rover Discovery Sport (od 2014): 80,8 proc.
  31. Nissan X-Trail (2014-2022): 75,8 proc.
  32. Audi Q5 diesel (2008-2017): 73,4 proc.

Jedynie 2 proc. ankietowanych właścicieli Toyoty RAV4 musiało zmierzyć się z awariami – zawieszenia lub akumulatora. Tylko połowa przypadków została naprawiona na gwarancji, ale pozostali nie zapłacili więcej niż 50 funtów (270 zł).

Luksusowe SUV-y

  1. Porsche Macan (od 2014): 98,0 proc.
  2. Volkswagen Touareg (od 2018): 98,0 proc.
  3. Mercedes GLE (2015-2019): 97,6 proc.
  4. Lexus RX (2016-2022): 96,6 proc.
  5. Audi Q7 (od 2015): 95,0 proc.
  6. Volvo XC90 (od 2015): 92,6 proc.
  7. Range Rover Velar (od 2017): 90,7 proc.
  8. BMW X5 (2013-2018): 90,0 proc.
  9. Range Rover Sport (2013-2022): 85,6 proc.
  10. Range Rover (2013-2022): 85,2 proc.
  11. Land Rover Discovery (od 2017): 70,7 proc.

Porsche Macan to SUV, który jest zaawansowany technicznie i ma wiele nowoczesnych rozwiązań. Dlatego też należy uważać, że wynik w postaci 13 proc. aut z usterką jest dobry. Wszystkie niedomagania zostały naprawione na gwarancji.

Land Rover Discovery wypadł gorzej. 35 proc. właścicieli aut brytyjskiej marki zgłosiło usterkę (akumulator, elektronika silnika, klimatyzacja, nawigacja, hamulce czy zawieszenie). W 71 proc. przypadków naprawa została przeprowadzona w ramach gwarancji.

Samochody segmentu D

  1. Lexus IS (2013-2020): 98,3 proc.
  2. Audi A3 sedan (2013-2020): 98,0 proc.
  3. BMW serii 3 benzynowe (2012-2019): 98,0 proc.
  4. Škoda Superb benzynowa (od 2015): 97,2 proc.
  5. Volkswagen Passat (od 2015): 96,4 proc.
  6. Kia Optima (od 2016): 96,1 proc.
  7. BMW serii 3 benzynowe (od 2019): 95,9 proc.
  8. Jaguar XE benzynowy (od 2015): 95,3 proc.
  9. BMW serii 3 330e hybrid (od 2020): 94,9 proc.
  10. Mazda 6 diesel (od 2013): 94,4 proc.
  11. Volvo S60/Volvo V60 (2010-2018): 94,4 proc.
  12. Ford Mondeo (2014-2021): 93,9 proc.
  13. Volvo S60/Volvo V60 (od 2018-): 93,9 proc.
  14. Audi A4 benzynowe (od 2015): 93,4 proc.
  15. Škoda Superb diesel (od 2015): 92,7 proc.
  16. Kia Stinger (od 2017): 91,2 proc.
  17. Mercedes Klasy C benzynowy (2014-2021): 91,2 proc.
  18. Volkswagen Passat GTE hybrid (od 2015): 91,2 proc.
  19. Audi A4 diesel (od 2015): 90,4 proc.
  20. Opel Insignia Grand Sport (2017-2022): 89,3 proc.
  21. BMW 3 Series diesel (2012-2019): 87,0 proc.
  22. Mercedes C-Class diesel (2014-2021): 86,5 proc.
  23. Jaguar XE diesel (od 2015): 85,3 proc.
  24. Alfa Romeo Giulia (od 2016): 82,5 proc.
  25. BMW serii 3 diesel (od 2019): 81,2 proc.

Lexus IS sprawiał kłopoty jedynie 5 proc. właścicieli. Co ciekawe, usterki dotyczyły jedynie akumulatorów. Auta zostały naprawione w ciągu jednego dnia, ale nie na gwarancji. Właściciele musieli zapłacić od 101 do 200 funtów (550–1100 zł).

Aż 33 proc. użytkowników obecnej generacji BMW serii 3 z silnikiem wysokoprężnym zgłosiło usterki. Zwykle dotyczyły one nawigacji, wydechu, karoserii, akumulatora, hamulców i elektroniki. 67 proc. właścicieli mogło liczyć na naprawę w ramach gwarancji. Rekordowy rachunek opiewał na 1500 funtów (8,1 tys. zł).

Samochody luksusowe

  1. Jaguar XJ (od 2010): 98,3 proc.
  2. BMW serii 5 benzynowe (od 2017): 95,0 proc.
  3. BMW serii 7 benzynowe (od 2015): 92,2 proc.
  4. BMW serii 5 530e hybrid (od 2018): 91,6 proc.
  5. Volvo S90/Volvo V90 (od 2016): 90,7 proc.
  6. Mercedes Klasy E (od 2016): 90,6 proc.
  7. BMW serii 5 diesel (od 2017): 90,4 proc.
  8. Jaguar XF (od 2015): 88,1 proc.
  9. Audi A6 (2011-2018): 84,4 proc.
  10. Audi A6 (od 2018): 80,3 proc.

Jak wynika z brytyjskiej ankiety, w ciągu roku 8 proc. właścicieli Jaguara XJ miało problemy z samochodem. Wszystkie dotyczyły elektroniki niezwiązanej z silnikiem i zostały naprawione w ramach gwarancji.

Znajdujące się na drugim biegunie zestawienia Audi A6 zawiodło u 47 proc. właścicieli. Usterki dotyczyły elektroniki silnika, nawigacji, karoserii, sprzęgła, skrzyni biegów, klimatyzacji czy hamulców. Na szczęście 96 proc. awarii naprawiono na gwarancji.

Samochody elektryczne

  1. Nissan Leaf (2011-2018): 98,9 proc.
  2. MG ZS EV (od 2019): 95,5 proc.
  3. Volkswagen e-Golf (2013-2020): 94,7 proc.
  4. Kia e-Niro (2019-2022): 94,6 proc.
  5. Tesla Model 3 (od 2019): 94,4 proc.
  6. Nissan Leaf (od 2019): 93,9 proc.
  7. BMW i3 (2013-2022): 92,8 proc.
  8. Audi E-tron (od 2019): 92,0 proc.
  9. Volkswagen ID 3 (od 2020): 92,0 proc.
  10. Renault Zoe (od 2013): 89,4 proc.
  11. Hyundai Kona Electric (od 2018): 89,1 proc.
  12. Hyundai Ioniq Electric (od 2016): 84,4 proc.
  13. Jaguar I-Pace (od 2018): 81,5 proc.
  14. Tesla Model S (od 2014): 78,9 proc.

Zestawienie "What Car?" z jednej strony potwierdza część stereotypów, ale z drugiej może być zaskoczeniem. W wielu kategoriach czołówkę okupują modele z Japonii lub Korei, co pokrywa się z powszechnym przeświadczeniem o solidności tamtejszych marek motoryzacyjnych. Z drugiej jednak strony wpadki zaliczyły niektóre cenione u nas modele, jak choćby Audi A3, BMW serii 3, Škoda Octavia czy Volkswagen Polo.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (77)