Druga nitka najdłuższego tunelu w Polsce przebita. Pomogły w tym materiały wybuchowe
Druga nitka najdłuższego tunelu w Polsce, który powstaje pod masywem górskim Mały Luboń, została przebita. GDDKiA przewiduje, że kierowcy jadący Zakopianką będą mogli skorzystać z niego w 2021 roku.
27.04.2020 | aktual.: 22.03.2023 11:46
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że 27 kwietnia udało się przebić drugą nitkę tunelu w ciągu drogi ekspresowej S7 Lubień-Rabka Zdrój, czyli na popularnej Zakopiance. Drążono ją od dwóch stron, które teraz zostały połączone metodą tzw. mikrostrzałów, czyli z użyciem materiałów wybuchowych.
Dla przypomnienia pierwszą nitkę przebito ponad pół roku wcześniej, 23 października. Obecnie prowadzone są tam prace przy obudowie docelowej, niszach alarmowych i hydrantowych.
"Dzisiejsza uroczystość z pewnością cieszy użytkowników dróg nie tylko w Małopolsce, ale również turystów, którzy odwiedzają Podhale i Tatry. Prace budowlane są prowadzone rzetelnie, skutecznie i z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Liczę, że wszyscy zaangażowani w tę inwestycję staną na wysokości zadania i już w 2021 r. kierowcy będą mogli skorzystać z tunelu pod górą Luboń Mały" - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Docelowo tunel ma mieć 2,06 km i będzie to największy tego typu obiekt w kraju. Ma składać się z dwóch nitek, a każda z nich będzie jednokierunkowa. GDDKiA podaje, że do wydrążenia jest jednak nieco mniej – ok. 1919,6 m w przypadku tunelu prawego oraz ok. 1922,4 m dla tunelu lewego. Pozostałe części wykonane są w wykopie, a ten zostanie zasypany po ukończeniu prac.
Prace nad tunelem rozpoczęto 6 marce 2017 roku, a roboty prowadzone są 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Koszty budowy przekroczy 1 mld zł.