Najdłuższy tunel w Polsce coraz bliżej. Niebawem przebicie drugiej nitki na zakopiance

W październiku 2019 roku świętowaliśmy przebicie pierwszej nitki najdłuższego tunelu w Polsce prowadzonego w masywie górskim Mały Luboń w okolicach drogi S7, potocznie zwanej zakopianką. Jak donosi GDDKiA, niebawem uda się przebić także drugą nitkę. Do wydrążenia tunelu na wylot pozostało nieco ponad 300 metrów.

Pierwsza nitka została przebita w październiku 2019 roku. Teraz czas na drugą.
Pierwsza nitka została przebita w październiku 2019 roku. Teraz czas na drugą.
Źródło zdjęć: © fot. GDDKiA
Aleksander Ruciński

20.02.2020 | aktual.: 22.03.2023 16:21

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Najdłuższy tunel w Polsce poprowadzony przez górę Mały Luboń będzie jednym z kluczowych elementów nowej zakopianki. Jak dotąd udało się przebić na wylot jedną nitkę, a prace w drugiej wciąż trwają. Do finału pozostało już niewiele czasu. Jak dotąd bowiem wykonano zdecydowaną większość prac. Wydrążono 1436 m od strony północnej i 150 m od południa, co razem daje 1586 m z zaplanowanych 1922 m.

Równocześnie z pracami w drugiej nitce przeprowadzane są również roboty w pierwszej, przebitej na wylot w październiku 2019 roku. Jak donosi GDDKiA, wykonano tam już 81 proc. nasypu drogowego stanowiącego wjazd do tunelu. Powstaje również betonowa obudowa.

Warto podkreślić, że wszystkie prace jak na razie przebiegają zgodnie z harmonogramem, choć włoska firma Astaldi, będąca wykonawcą inwestycji musiała stawić czoła osuwiskom, które wywołały konieczność wprowadzenia dodatkowych zabezpieczeń i przeprojektowania niektórych elementów inżynieryjnych. Termin zakończenia prac zaplanowany na 2021 rok jest niezagrożony.

Obraz
© fot. GDDKiA

Budowa zakopianki na trasie Lubień-Rabka Zdrój ruszyła w 2016 roku. We wrześniu 2019 roku oddano do użytku odcinek Rabka-Skomielna Biała przebiegający częściowo widowiskową estakadą, w niektórych miejscach biegnącą nawet 50 m nad ziemią. W grudniu natomiast kierowcy pojechali kolejnym odcinkiem Lubień-Naprawa.

Etapem, który zwieńczy dzieło, będzie otwarcie tunelu. Koszt jego budowy przekroczy 1 mld złotych. Oznacza to, że na tunel przeznaczona zostanie niemal połowa środków całej inwestycji wycenianej na 2 mld 105 mln złotych. Nowa droga w zamyśle ma sprawić, że wycieczka w góry będzie znacznie przyjemniejsza, bezpieczniejsza i przede wszystkim krótsza niż dotychczas.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (3)