Najczęstsze usterki wykryte na przeglądzie. Ministerstwo Cyfryzacji podzieliło się danymi
Ponad 16 mln – tyle przeglądów samochodów wykonały polskie stacje diagnostyczne w 2019 roku. Dotarliśmy do wykazu najczęstszych usterek trapiących polskie auta. W przeważającej większości można je zauważyć gołym okiem.
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Nie wszystkie samochody osobowe przechodzą bezproblemowo przegląd techniczny
Według danych dostarczonych przez CEPiK ok. 3 proc. wizyt na Stacji Kontroli Pojazdów kończy się negatywnym wynikiem. To - na pierwszy rzut oka - niedużo, ale sytuacja wygląda inaczej, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że te 3 proc. to ok. 480 tys. niesprawnych samochodów.
Czy 3 proc. powinno nas cieszyć? Zdecydowanie nie, chociaż - dla porównania - na niemieckich stacjach diagnostycznych średnia aut wyłączanych z ruchu po przeglądzie, przynajmniej czasowo, to nawet 20 proc. Niestety, nie oznacza to, że w Polsce mamy tak doskonałe i idealnie działające auta. Wręcz przeciwnie. Zdarza się, że pojazd jest odrzucany już przed wjazdem na SKP, co nie jest odnotowywane w bazie CEPiK. Zdarza się też, że te samochody, które nigdy nie powinny dostać pieczątki, otrzymują ją "po znajomości".
Ministerstwo Cyfryzacji prowadzi wykaz, dzięki któremu wiadomo, z jakiego powodu auto nie przeszło przeglądu. Zazwyczaj są to elementy eksploatacyjne, podlegające wymianie, ale i sporo możemy mieć sobie do zarzucenia. Wymiana żarówki (w większości przypadków), którą niejednokrotnie możemy wykonać sami, nie jest przecież aż tak czasochłonna.
Dlaczego auta oblewają przeglądy techniczne? 10 najczęstszych usterek w polskich samochodach
- Uszkodzenie źródła światła.
- Uszkodzenie układu projektorowego (odbłyśnik i klosz).
- Brak światła, źródła światła lub jego uszkodzenie.
- Nadmierne zużycie sworznia lub łożysk sworznia, lub sworzni wahaczy.
- Zbyt mała siła hamowania co najmniej na jednym kole.
- Wartość zbieżności wykraczająca poza dopuszczalne granice dla danego typu pojazdu.
- Brak lub znaczące uszkodzenie osłon gumowych.
- Nadmierny wyciek dowolnego płynu, który może zagrażać środowisku lub bezpieczeństwu innych użytkowników drogi.
- Uszkodzenie klosza.
- Nadmierne luzy w połączeniach (przegubach).
Aż 4 z wymienionych pozycji dotyczą świateł samochodu! Co ciekawe, mowa nie tylko o przepalonych żarówkach, ale też rozbitych kloszach czy matowiejących odbłyśnikach. Na tę kwestię zwróciła również uwagę policja. - Największy problem stanowią niezmiennie starsze samochody ze źle ustawionymi światłami starszych typów – stwierdził Radosław Kobryś w rozmowie z autokult.pl
Lista udostępniona przez Ministerstwo Cyfryzacji wskazuje jedynie, że na przeglądach pojawiały się pojazdy, z których najnowsze wyprodukowane były w 2017 roku. Nowe auta mają bowiem przegląd ważny aż 3 lata. Trudno jednak wskazać, które modele mają największe problemy na Stacji Kontroli Pojazdów. Baza CEPiK nie jest - niestety - zbyt dokładna. Co więcej, znaleźć tam można takie "kwiatki" jak Mitsubishi Outlander wyprodukowany w XIX wieku czy też dwa różne modele Citroena jak „Xara” i „Ksara”.