Mercedes-Benz Vision Tokyo (2015) - koncepcyjny van przyszłości
Mercedes oficjalnie przedstawił swojego vana przyszłości. Na razie tylko w Internecie. Jutro samochód zadebiutuje przed szerszą publicznością na żywo na targach samochodowych w Tokio.
28.10.2015 | aktual.: 02.10.2022 09:14
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Mercedes twierdzi, że samochód kierowany jest do generacji Z, którą określa jako osoby urodzone po roku 1995. Właśnie upodobania tej grupy młodych ludzi niemiecki producent miał postawione jako najważniejsze wyznaczniki tego, jak koncept ma wyglądać, gdy prowadził prace projektowe. Efekt? Przed nami pojazd, który wygląda jak bliski krewny zaprezentowanego na początku tego roku F015 Luxury in Motion.
Jeśli pamiętacie wspomnianą wyżej koncepcyjną limuzynę, z pewnością kojarzycie, że jest to wóz z możliwością jazdy autonomicznej. Nie inaczej jest w przypadku Vision Tokyo. Elementem tego systemu jest układ kamer o kącie widzenia 360°. Współpracują one z zestawem czujników przesyłających dane z otoczenia samochodu.
Pod względem wyglądu Vision Tokyo czerpie pełnymi garściami z F015 Luxury in Motion oraz z Future Truck 2025. Obłe kształty rozcina tylko wielka przednia szyba, rodem z łodzi motorowych i samolotów. Szkoda, że nie jest ona spójna z "oknami" bocznymi. Jednolity ciąg krawędzi wynikających z siebie nawzajem byłby znacznie bardziej schludny.
Elementami wyróżniającymi się są z pewnością wielkie, podświetlane, 26-calowe felgi oraz ogromny grill. Atrapa chłodnicy może wyświetlać nie tylko różne kolory w zależności od stanu pojazdu. Stanowi też wizualizator granej wewnątrz auta muzyki.
Zostawmy teraz stylistykę i gadżety na boku, a skupmy się na technice. Mercedes-Benz Vision Tokyo mierzy 4803 mm długości, 2100 mm szerokości i 1600 mm wysokości. Wewnątrz może zmieścić do 5 osób.
Sterowanie pojazdem może odbywać się nie tylko autonomicznie, ale i ręcznie. W trybie obsługi przez kierowcę kierownica wysuwa się, ułatwiając prowadzenie.
Nowy koncepcyjny van Mercedesa zasilany jest z ogniw paliwowych. Wodór przechowywany jest w zbiornikach wykonanych z CFRP. Dodatkowo istnieje możliwość ładowania akumulatorów bezprzewodowo. Całkowity zasięg tego pojazdu wynosi 980 km. 190 km van Mercedesa może przejechać korzystając wyłącznie z prądu zmagazynowanego w akumulatorach.
Mercedes-Benz Vision Tokyo jest ładny, doskonale pasuje do reszty rodziny konceptów spod znaku gwiazdy, ale pozostanie tylko modelem studyjnym. Niemiecki producent doskonale wie czym jest innowacja, ale na razie autonomiczna jazda i tego typu futurystyczne kształty i kabiny pozostaną niedostępne dla klientów. Takimi samochodami Mercedes stara się przewidzieć przyszłość lub nawet ją kreować. Niestety, trochę potrwa zanim w ten sposób będzie wyglądać np. model Vito.
Jak każdy koncept, tak i Vision Tokyo może podążyć dwiema ścieżkami. Może stać się wspomnianym wyżej trafnym sposobem na przewidzenie przyszłości, a z drugiej strony istnieje możliwość, że stanie w muzeum jako dziwna ciekawostka prezentująca wybujałą fantazję stylistów z początku XXI wieku.