Mercedes-Benz E400 Coupé - test
Niemieckie samochody z gwiazdą na masce zawsze były synonimem luksusu, komfortu, prestiżu i świadczyły o statusie społecznym swojego właściciela. Wszystkie wyżej wymienione cechy ma odświeżona klasa E Coupé, czyli auto o olbrzymich pokładach stylu i elegancji.
02.05.2014 | aktual.: 18.04.2023 10:46
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Mercedes-Benz E400 Coupé - test
Mercedesy klasy E kojarzą się jednoznacznie. Gdy myślimy o nieco starszych modelach, mamy przed oczami taksówki dzielnie przemierzające arterie wielkich miast. W przypadku bardziej współczesnych modeli od razu wyobrażamy sobie ich właściciela, ubranego w nienaganną marynarkę oraz białą, szytą na miarę koszulę. Właściciela, którego życie toczy się wokół takich spraw, jak spotkania, rozmowy, konferencje czy praca.
Mercedes-Benz klasy E w nadwoziu coupé nie budzi tak oficjalnych, pozbawionych fantazji czy wręcz nudnych skojarzeń. Wystarczy tylko na niego spojrzeć.
Patrz na mnie!
Opływowa i dostojna zarazem linia nadwozia w połączeniu z granatowym lakierem, pakietem stylizacyjnym AMG oraz efektownymi światłami LED do jazdy dziennej prezentuje się wręcz zjawiskowo. Zwykle staram się unikać aż tak wysublimowanych określeń w stosunku do stylistyki zewnętrznej auta, ale ten samochód na żywo robi piorunujące wrażenie i odwraca za sobą dziesiątki głów.
Nuda połączona z brakiem polotu? Nie w tym przypadku. Nadwozie tego auta można opisać słowami: nieszablonowość, elegancja i styl. Ciekawym rozwiązaniem stylistycznym, potęgującym wrażenia estetyczne, jest brak typowego słupka B.. Prowizoryczny słupek B chowa się w czeluściach samochodu wraz z boczną tylną szybą, co do niedawna było cechą charakterystyczną takich modeli, jak CLK czy CL, a teraz stało się również znakiem rozpoznawczym klasy E Coupé.
W ramach niedawnego liftingu klasa E (niezależnie od rodzaju nadwozia) zyskała zupełnie nową twarz. Przednie podwójne reflektory odeszły do lamusa, a nowe klosze lamp wraz ze wspomnianymi już światłami LED do jazdy dziennej odmłodziły klientelę auta o ładnych kilkanaście lat. Również pakiet stylizacyjny AMG zyskał świeżość wraz z wprowadzeniem wersji po liftingu. Przedni, nabrzmiały zderzak został wzbogacony o nie mniej imponujące wloty powietrza, które widziane we wstecznym lusterku błyskawicznie uruchamiają prawy kierunkowskaz samochodu jadącego przed nami. Delikatnie zmieniły się także tylne reflektory, zaś atrakcyjne 18-calowe felgi z naciągniętymi na nie niskoprofilowymi oponami pozostały bez zmian.
Usiądź!
Nie mniejsze wrażenie robi wnętrze auta. Aby się do niego dostać, nie tylko trzeba mieć przy sobie kluczyk, ale także otworzyć bardzo szerokie, ciężkie drzwi, oczywiście pozbawione ramek okiennych. Pierwszy kontakt z wysokogatunkową skórą na fotelach, jakością użytych materiałów oraz ogólnym klimatem panującym w kabinie pozwala na dłuższą chwilę zapomnieć o szarym świecie. Zarówno jakość użytych materiałów, z olbrzymimi pokładami skóry oraz przewijającym się tu i ówdzie aluminium, jak i samo spasowanie elementów stoi na najwyższym poziomie. Dużą zaletą kabiny jest również jej nasłonecznienie. Brak typowego słupka B oraz duże powierzchnie przeszklone potrafią momentalnie rozpromienić niejedną twarz.
W tej beczce miodu jest jednak łyżka dziegciu. Konsola środkowa naszpikowana przyciskami przywodzi na myśl co najwyżej limuzyny sprzed kilkunastu lat, a nie nowoczesne samochody o luksusowo-sportowym charakterze. Liczba i rozmieszczenie tych przycisków są tak irracjonalne, że za obsługę tych samych opcji systemu Comand odpowiada praktyczny i łatwy w obsłudze dżojstik umiejscowiony pomiędzy przednimi fotelami.
Mercedes-Benz E Coupé jest autem czteroosobowym. Na tylnych, mocno wyprofilowanych dwóch miejscach siedzących jest bardzo wygodnie, pod warunkiem że… osoba siedząca z przodu nie skorzysta z pełnych możliwości konfiguracji oraz ustawień przedniego fotela. To nie jest samochód dla osób dojeżdżających na tylnej kanapie do swoich biur mieszczących się na najwyższych piętrach biurowców. E-klasa w nadwoziu coupé jest autem, które najbardziej rozpieszcza i najbardziej rozleniwia osoby siedzące na przednich, elektrycznie regulowanych na dziesiątki sposobów fotelach. Jeździłem w życiu wieloma samochodami, ale w niewielu z nich czułem się tak komfortowo jak w tym.
Zabierz mnie!
Eleganckie, stylowe nadwozie oraz komfortowe i pełne przepychu wnętrze potrafią zauroczyć. To zauroczenie zyskuje na sile po odpaleniu silnika oraz przejechaniu kilku, kilkunastu czy kilkuset kilometrów. Doładowane benzynowe V6 drzemiące pod przednią maską daje poczucie niezależności oraz pewności siebie w każdej sytuacji. 333 KM oraz 480 Nm dostępnych już od 1400 obr./min pozwalają rozpędzić się temu autu od 0 do 100 km/h w 5,2 s i zakończyć przyspieszanie na poziomie 250 km/h.
Duża moc oraz wysoki moment obrotowy rzucone wyłącznie na tylną oś wyostrzają zmysły. To, jak bardzo będą one wyostrzone, zależy od ciężaru stopy kierowcy oraz aktywacji bądź uśpienia systemu ESP (nie da się go dezaktywować). Po każdorazowym mocniejszym wciśnięciu prawego pedału tył wozu zaczyna wierzgać i szuka okazji do wyprzedzania przodu. Gdy wspomniane ESP jest włączone, jakiekolwiek nieplanowane zachowania tylnej części auta tłumione są już w zarodku. Dodatkowo przywracanie go na właściwy tor odbywa się bardzo płynnie, bez jakiejkolwiek nerwowości czy szarpaniny. Po uśpieniu ESP tylko od wprawy i refleksu kierowcy zależy, jak bardzo E400 Coupé będzie niegrzeczne i nieokiełznane.
Pomimo możliwości drzemiących w nadsterowności prezentowany samochód nie najlepiej czuje się podczas takich harców. Niezbyt kompaktowe rozmiary oraz ogólne nastawienie na komfort, luksus i spokój nie sprzyjają efektownym zabawom na torze w obłokach dymu unoszącego się z tylnych kół. E400 Coupé nie ma zapędów stricte sportowych i nie chce udawać hardcore'owego auta luksusowo-sportowego. Zresztą właśnie ten model jako jeden z niewielu w gamie Mercedesa nie jest oferowany w drapieżnej wersji AMG.
E-klasa Coupé niezależnie od wersji silnikowej najlepiej czuje się podczas długich podróży. Komfort, jaki zapewnia praca układu zawieszenia, oraz samo wyciszenie kabiny idealnie współgrają z poziomem spokoju i odprężenia gwarantowanego przez przednie fotele. Ustawione w tryb komfortowy zawieszenie o regulowanej sile tłumienia amortyzatorów świetnie wybiera nierówności i połyka kolejne kilometry. Seryjna 7-biegowa skrzynia automatyczna delikatnie wachluje przełożeniami, a sam silnik nie jest nachalny, tylko cicho mruczy pod przednią maską.
Komfortowa natura tego auta jest jego najważniejszą i najbardziej dopracowaną cechą. Warte uwagi jest również działanie skrzyni biegów w dwóch skrajnych ustawieniach, czyli Drive oraz Sport. W przypadku tej pierwszej opcji 7-biegowy automat pracuje bardzo płynnie, niechętnie redukując biegi. Oczywiście, w chwili gwałtownego wciśnięcia pedału gazu skrzynia zredukuje odpowiednią liczbę przełożeń w krótkim czasie, ale aby to nastąpiło, prawy pedał musi niemal wylądować w podłodze. W przeciwnym razie auto korzysta z pokaźnego momentu obrotowego dostępnego od samego dołu i nabiera prędkości dostojnie, bez nerwowych szarpnięć i zrywów.
Przestawienie trybu pracy skrzyni w pozycję S radykalnie zmienia zachowanie przekładni, silnika i pedału gazu. Na każdy ruch prawego pedału samochód reaguje tak, jakby go ktoś uszczypnął. Prędkość zaczyna wzrastać gwałtownie, a siły odśrodkowe działające na ciało kierowcy i pasażerów dają się we znaki. Oczywiście, tryby Drive i Sport ma w przypadku skrzyń automatycznych nawet Škoda Yeti, ale różnica w zachowaniu się auta pomiędzy tymi skrajnymi ustawieniami w przypadku Mercedesa E400 Coupé jest nad wyraz odczuwalna.
Zapłać!
Komfort, luksus i prestiż nie tylko zawsze kojarzyły się z autami Mercedesa, ale też zawsze były w cenie. Podstawowa odmiana Mercedesa E Coupé z 2-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 184 KM została wyceniona na 183 500 zł. Chcąc mieć pod maską mocarne V6, wspomagane doładowaniem i legitymujące się mocą 333 KM, musimy dysponować 277 900 zł. Tyle wystarczy na zakup auta bez jakichkolwiek niestandardowych dodatków. O tym, ile te dodatki mogą kosztować, niech świadczy cena testowanego egzemplarza oscylująca w granicach 400 000 zł.
Czy testowany samochód jest wart swojej ceny? Odpowiedzi na to pytanie nie ułatwia porównanie cen Mercedesa E Coupé z cenami konkurencji, ponieważ … E-klasa Coupé nie ma bezpośredniej konkurencji. Audi A5 czy ostatnia bawarska nowość BMW serii 4 są klasyfikowane poziom niżej. BMW serii 6 to z kolei półka nieco wyższa i zdecydowanie droższa.
Mercedes-Benz E400 Coupé to bez wątpienie efektowne, bardzo szybkie i świetnie wykończone auto. Auto, które uwiodło mnie jednak zupełnie czymś innym. E400 Coupé niczego nie udaje i nie stara się na siłę łączyć wody z ogniem oraz cukru z pieprzem. Jest samochodem luksusowym o sportowych osiągach, ale pozbawionym sportowego nadęcia. To prawdziwe eleganckie coupé, które idealnie sprawdzi się zarówno pod operą, jak i w długiej podróży, ale niekoniecznie z niepohamowaną ochotą zabierze swojego właściciela na tor. Tak właśnie sprecyzowane cele oraz swego rodzaju szczerość najbardziej przypadły mi do gustu w tym Mercedesie.
Plusy:
Świetny wygląd
Kompozycja i wykończenie wnętrza
Dobre osiągi
Pewne prowadzenie
Komfort podróży
Kultura pracy jednostki napędowej
Minusy:
Liczba przycisków na konsoli środkowej
Ogólna ocena samochodu: 9/10
Mercedes-Benz E400 Coupé - dane techniczne
Testowany egzemplarz: | Mercedes-Benz E400 Coupé | |
Silnik i napęd | ||
Układ i doładowanie: | V6 | |
Rodzaj paliwa: | Benzyna | |
Ustawienie: | Wzdłużnie | |
Rozrząd: | DOHC 24V | |
Objętość skokowa: | 2996 cm3 | |
Stopień sprężania: | 10,5 | |
Moc maksymalna: | 333 KM (przy 5500 rpm) | |
Moment maksymalny: | 480 Nm (przy 1400-4000 rpm) | |
Objętościowy wskaźnik mocy: | 111 KM/l | |
Skrzynia biegów: | 7-biegowa, automatyczna | |
Typ napędu: | Tylny (RWD) | |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | |
Hamulce tylne: | Tarczowe, wentylowane | |
Zawieszenie przednie: | Kolumny typu MacPherson | |
Zawieszenie tylne: | Wielowahaczowe | |
Układ kierowniczy: | Zębatkowy, wspomagany elektrycznie | |
Średnica zawracania: | 11,3 m | |
Koła, ogumienie przednie: | 235/40 R18 | |
Koła, ogumienie tylne: | 235/40 R18 | |
Masy i wymiary | ||
Typ nadwozia: | Coupé | |
Liczba drzwi: | 2 | |
Współczynnik oporu Cd (Cx): | b.d. | |
Masa własna: | 1725 kg | |
Stosunek masy do mocy: | 5,1 kg/KM | |
Długość: | 4703 mm | |
Szerokość: | 1786 mm | |
Wysokość: | 1397 mm | |
Rozstaw osi: | 2760 mm | |
Rozstaw kół przód/tył: | 1538/1541 mm | |
Prześwit (przód/tył): | b.d. | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 66 l | |
Pojemność bagażnika: | 450 l | |
Specyfikacja użytkowa | ||
Ładowność maksymalna: | 545 kg | |
Osiągi | ||
Katalogowo: | Pomiar własny: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 5,2 s | |
Prędkość maksymalna: | 250 km/h | |
Zużycie paliwa (miasto): | 10,5 l/100 km | 15 l/100 km |
Zużycie paliwa (trasa): | 5,6 l/100 km | 9,8 l/100 km |
Zużycie paliwa (mieszane): | 7,4 l/100 km | 13,5 l/100 km |
Emisja CO2: | 172 g/km | |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | 5 gwiazdek | |
Cena | ||
Testowany egzemplarz: | ok. 400 000 zł | |
Model od: | 183 500 | |
Wersja silnikowa od: | 277 900 |
Wyposażenie | ||
Standardowe: | Opcjonalne | |
Dodatki stylistyczne nadwozia: | Atermiczne szyby przyciemniane na zielono we wszystkich oknach, łącznie z szybą tylną z bezpiecznego szkła jednowarstwowego, światła LED do jazdy dziennej | Pakiet sportowy AMG zawierający m. in. stylizację zewnętrzną AMG (14 678 zł), lakier metalizowany (4516 zł), dach panoramiczny (8017 zł) |
Dodatki stylistyczne wnętrza: | Zegar analogowy, pośrodku tablicy wskaźników, podłokietnik dla kierowcy i pasażera obok, składany, ze schowkiem, listwy progowe z napisem „Mercedes-Benz”, elementy ozdobne z aluminium | Pakiet sportowy AMG zawierający m. in. dywaniki oraz sportową kierownicę AMG (14 678 zł), tapicerka skórzana nappa(13 013 zł) |
Koła i opony: | - | Pakiet sportowy AMG zawierający m. in. 18-calowe felgi AMG (14 678 zł) |
Komfort: | Automatyczny podajnik pasów, 4x elektryczne szyby, 2-strefowa klimatyzacja automatyczna, kolumna kierownicy z mechaniczną regulacją wysokości i wzdłużn | Pakiet asystenta parkowania (7904 zł), pakiet pamięci (7057 zł), podgrzewane i wentylowane fotele przednie (6210 zł), KEYLESS-GO (5024 zł) |
Bezpieczeństwo: | 6 poduszek powietrznych, ESP, ASR, MSR, DST, ERM, ABS + EBD | Pakiet wspomagający bezpieczeństwo jazdy (12 702 zł), asystent "martwego punktu" (2540 zł) |
Multimedia: | - | COMAND Online (15 130 zł), system dźwiękowy Harman/Kardon Logic7 (4234 zł) |
Mechanika: | System Start&Stop, 7-biegowa skrzynia automatyczna | Pakiet sportowy AMG zawierający m. in. zawieszenie sportowe (14 678 zł), pakiet dynamiki jazdy (3726 zł) |