Mercedes-Benz CLS, Audi A7 czy BMW serii 6 Gran Coupe? - wojna fastbacków [ankieta]
Niedawno pisaliśmy o premierze BMW serii 6 Gran Coupe. Wprowadzając ten model, Bawarczycy dołączyli do bitwy o segment 4-drzwiowych fastbacków. Kto teoretycznie ma największe szanse na wygraną? Do walki stają: Mercedes-Benz CLS, Audi A7 Sportback i BMW 6 Gran Coupe.
21.12.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:45
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Niedawno pisaliśmy o premierze BMW serii 6 Gran Coupe. Wprowadzając ten model, Bawarczycy dołączyli do bitwy o segment 4-drzwiowych fastbacków. Kto teoretycznie ma największe szanse na wygraną? Do walki stają: Mercedes-Benz CLS, Audi A7 Sportback i BMW 6 Gran Coupe.
W obecnych czasach wszyscy giganci rynku motoryzacyjnego starają się wypełnić nawet najmniejsze nisze. Pierwszym producentem z wielkiej niemieckiej trójki, który wpadł na pomysł stworzenia 4-drzwiowego auta o sportowej sylwetce, był Mercedes. Pierwsza generacja modelu CLS została zaprezentowana w 2004 roku.
Ponieważ wzbudził on duże zainteresowanie, doczekał się kolejnej generacji. Przez ten czas również Audi wprowadziło swojego reprezentanta do tego segmentu. Zanim pojawił się właściwy konkurent CLS-a – A7, przez pewien czas walkę z fastbackiem z gwiazdą na masce podejmował mniejszy model A5 Sportback. Mercedes już na dobre zadomowił się na rynku, Audi, goszczące w tym segmencie od niedawna, też zdążyło już ugryźć swój kawałek tortu. BMW wkracza do gry dopiero teraz.
Jednym z najważniejszych aspektów decydujących o wyborze samochodu jest zazwyczaj jednostka pod maską. Pod uwagę bierze się przede wszystkim moc, a co za tym idzie – osiągi. Spalanie również jest nie bez znaczenia. Kompromisowym rozwiązaniem benzynowym dla tych modeli są motory o pojemności około 3 l.
BMW 6 Gran Coupe wchodzi do gry z 3-litrowym silnikiem. Sześciocylindrowa rzędowa jednostka generuje 320 KM (wersja 640i). Pod maską Audi szaleje 300-konny motor TFSI V6 o pojemności 3 l. Mercedes-Benz CLS plasuje się pod względem mocy pośrodku stawki. Jego widlasta, 3,5-litrowa szóstka generuje 306 KM. Mimo to pozostaje on w tyle pod względem przyspieszenia od 0 do 100 km/h.
CLS potrzebuje na to 6 s, a Audi rozpędza się do tej prędkości o 0,4 s szybciej. Najlepszy wynik w tej kategorii osiąga BMW (5,4 s). We wszystkich modelach prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h. BMW 640i Gran Coupe z 3-litrowym silnikiem spala średnio 7,7-7,9 l benzyny na 100 km, Audi A7 6,6 – 8,2 l, a Mercedes CLS 6,8 l.
Dużym zainteresowaniem cieszą się w tym segmencie również jednostki wysokoprężne. Cechują się one dobrą kulturą pracy i spalaniem na zadowalającym poziomie Pod maskę BMW trafia 3-litrowy, 6-cylindrowy, rzędowy motor generujący 313KM, pozwalający rozpędzić serię 6 Gran Sport do 100 km/h w zaledwie 5,4 s.
Tym samym BMW wyprzedza konkurencję. Mercedes CLS z 3-litrowym V6 o mocy 265 KM potrzebuje na taki sprint 6,2 s. Najgorzej w stawce rozpędza się Audi. 3-litrowe V6 TDI rozwijające 245 KM zapewnia przyspieszenie do 100 km/h na poziomie w 6,5 s. Auta osiągają średnie spalanie odpowiednio 5,5-5,7 l/100 km, 6,1 l/100 km i 5,5 l/100 km.
Największe emocje wzbudzają oczywiście najbardziej mocarne silniki. W BMW 650i Gran Coupe jest nim 4,4-litrowe V8, generujące 450 KM. Widlasta ósemka pozwala na sprint do setki w zaledwie 4,6 s. Podstawowy model A7 nie dostaje niestety takiego zastrzyku mocy. Z konkurencją można jednak zestawić odmianę S7.
4-litrowe V8 TFSI rozwija 420 KM, popychając Audi do prędkości 100 km/h w 4,9 s. 408-konny CLS z V8 o pojemności 4,6 l rozpędza się do tej szybkości najwolniej z całej stawki (5,1 s). Dla osób wybierających te jednostki spalanie jest zapewne kwestią drugorzędną. Mimo to warto wspomnieć, że te maszyny spalają odpowiednio 9,2 l/100 km (BMW), 9,7 l/100 km (Audi) oraz 9,0 l/100 km (Mercedes-Benz).
Audi oraz Mercedes mają w swojej gamie dostępne jeszcze mocniejsze odmiany. Ponieważ CLS AMG oraz RS7 to wersje specjalne, a BMW nie zaprezentowało jeszcze serii M6 Gran Coupe, nie trafiły one do tego porównania.
Kolejna ważna kwestia: cena. Podstawowe wersje wyposażone w benzynowe silniki, które porównywałem jako pierwsze, różnią się cenowo. Najmniej kosztuje Audi. A7 3,0 TFSI ze skrzynią S-Tronic i napędem quattro wyceniono na 58 600 euro. Drugi w kolejności jest Mercedes. 306-konny motor ze skrzynią 7G-Tronic Plus to wydatek rzędu 66 164 euro. BMW jest najdroższe. Za serię 6 Gran Coupe Bawarczycy życzą sobie 79 500 euro.
Pozostaje jeszcze jeden aspekt, którego nie da się rozstrzygnąć na podstawie liczb. Jest nim wygląd. Które z tych aut prezentuje się najlepiej? To już pozostawiam do oceny Wam. Zapraszam do wzięcia udziału w ankiecie.
[ankieta id="105"]
Źródło: 4wheelsnews