Mansory Range Rover SDV8 (2013)
Kolejna firma tuningowa wybrała sobie do modyfikacji Range Rovera. Tym razem jest to Mansory, czyli warsztat, którego przeróbki budzą raczej skrajne emocje. Ulepszeniom poddano nie tylko nadwozie, ale też dieslowską jednostkę napędową.
08.07.2013 | aktual.: 08.10.2022 08:30
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Range Rover to chyba najbardziej luksusowy przedstawiciel klasy SUV. Brytyjskie auta są koszmarnie drogie, ale też bogato wyposażone. Niestety, o jakości elementów wyposażenia krążą przedziwne opowieści, które zapewne chociaż w części są prawdziwe.
Nowe wcielenie Range Rovera prezentuje się jeszcze bardziej efektownie niż poprzednie. Ponadto samochód jest bardzo bogato wyposażony. Miłośników off-roadu na pewno ucieszy głębokość brodzenia wozu wynosząca 900 mm, zaś osoby poszukujące luksusu zachwyci skórzana tapicerka i drewniane wstawki.
Wyżej wymienione elementy są atutami seryjnego Range Rovera. Ten przygotowany przez Mansory nie prezentuje się tak dobrze ani na zewnątrz, ani w środku.
Tunerowi trzeba oddać, że materiały użyte do wyłożenia kabiny pasażerskiej są bardzo wysokiej jakości. Większość stanowi skóra. Są także wstawki z drewna. Oczywiście klient może wybrać inne materiały – na przykład Alcantarę, zamsz czy kompozyty węglowe (jako uzupełnienie). Niestety, gorzej jest z kolorystyką użytych materiałów – psuje ona mocno efekt końcowy.
Niewiele lepiej jest z nadwoziem. Range Rover w wersji produkcyjnej jest wystarczająco ładnym autem, żeby dać sobie spokój z tuningiem optycznym. Klient, który wybrał Mansory do wykonania modyfikacji, miał jednak chyba inne zdanie. W zamian dostał wóz obwieszony listwami i różnego typu dodatkami, które eliminują maszynę z jazdy poza utwardzonymi drogami.
Z przodu przyklejono spojler i zmieniono osłonę chłodnicy. Po bokach pojawiły się nakładki na progi oraz poszerzenia błotników. W sumie samochód jest szerszy od fabrycznego Land Rovera o 60 mm. Nie zabrakło też zmian z tyłu. Tam styliści dołożyli fartuch pod zderzakiem, listwę pod tylnym oknem oraz wielki spojler dachowy. Warto zwrócić uwagę, że dodano też kompozytowe osłony tylnych słupków i wymieniono wyloty powietrza w przednich błotnikach – te też są z włókien węglowych.
Dopełnieniem wszystkich przeróbek są koła z 22-calowymi felgami. Obręcze obuto w opony Vredestein odznaczające się rozmiarem 305/35 R 22 (gumy na wszystkich kołach są identyczne).
Ostatnim punktem modyfikacji było wzmocnienie jednostki napędowej. Pod maską tego pojazdu pracuje turbodoładowany silnik o zapłonie samoczynnym. Motor to potężna widlasta ósemka o objętości skokowej 4,4 l, która w seryjnej wersji odznacza się mocą 339 KM oraz momentem obrotowym 700 Nm.
Po ingerencji w elektronikę silnika inżynierom firmy Mansory udało się uzyskać kolejne 70 KM mocy i 70 Nm momentu obrotowego. Podobno trwają przygotowania 650-konnego motoru dysponującego momentem o wartości 800 Nm. Prawdopodobnie chodzi jednak o 5-litrową jednostkę V8.
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup, ZS, Jaguar
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 4367 cmsup3/sup
- Doładowanie: 2 turbosprężarki
- Moc maksymalna: 409 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 93,66 KM/l (seryjny – 77,63 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 770 Nm
- Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna
- Typ napędu: na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
- Koła przednie: 22”
- Koła tylne: 22”
- Opony przednie: 305/35 R 22
- Opony tylne: 305/35 R 22
Masy i wymiary:
- Długość: 4999 mm
- Szerokość: 2043 mm (+60 mm)
- Rozstaw osi: 2923 mm
Źródło: WCF