Mają już swoje lata, ale trzymają się nieźle. 5 niezawodnych modeli z różnych segmentów rynku
Niemieckie statystyki niezawodności pojazdów opracowywane cyklicznie przez organizację TÜV mogą być dobrym drogowskazem przy poszukiwaniach niezawodnego auta. Przygotowaliśmy 5 ciekawych propozycji, które zajmują wysokie lokaty w kategorii bardziej leciwych pojazdów.
24.11.2020 | aktual.: 16.03.2023 15:29
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Tańsze propozycje na rynku aut używanych mają już swoje lata. Nie oznacza to jednak, że muszą być problematyczne. Ważne jest to, by wybrać pewny model i kupić zadbany egzemplarz. Poniżej znajdziecie 5 modeli, które dobrze wypadają w statystykach niezawodności dla kategorii wiekowej 10-11 lat. To samochody z różnych segmentów rynku, więc każdy powinien znaleźć coś dla siebie.
Honda Jazz
Honda Jazz produkowana w latach 2007-2014 to idealne auto miejskie łączące praktyczność z ciekawym wyglądem i przydatnymi rozwiązaniami. Wśród nich znajdziemy np. kanapę "Magic Seats" z łatwym systemem składania. Rozwiązanie to pozwala zwiększyć przestrzeń ładunkową do imponujących 1400 l.
Model występował z benzynowymi silnikami o mocy od 90 do 100 KM oraz hybrydą 1.3 łączącą 88-konny motor spalinowy z 14-konnym silnikiem elektrycznym. Według TÜV Jazz charakteryzuje się niemal wzorową niezawodnością. Niemieccy eksperci jako najsłabszy punkt wskazują nietrwałe tarcze hamulcowe.
Ceny najtańszych egzemplarzy startują z poziomu 13 tys. zł, lecz na zadbaną, pewną sztukę trzeba przygotować około 20 tys. zł.
Mazda 3
Druga odsłona Mazdy 3 wciąż wygląda świeżo, a z długością nadwozia przekraczającą 4,4 m jest całkiem sporym autem na tle ówczesnych kompaktów. Na uwagę zasługuje też bogate wyposażenie i gama ciekawych silników.
Klienci kupujący ten model w latach 2009-2013 mieli do wyboru benzynowy silnik 1.6 105 KM oraz 2.0 150 KM. W ofercie był również diesel 1.6 115 KM. Najsłabszym elementem, na który wskazuje TÜV jest nietrwałe zawieszenie. Istnieje też ryzyko nadmiernej korozji nadwozia. Mazdę 3 da się kupić za mniej niż 15 tys. zł, ale najwięcej oferowanych aut oscyluje w przedziale 20 tys. zł.
BMW X1
Jeden z prekursorów segmentu małych SUV-ów premium po latach okazuje się całkiem trwałą i niezawodną konstrukcją, która dobrze się starzeje. Produkcja X1 pierwszej generacji wystartowała w 2009 roku i zakończyła się 6 lat później. Był to popularny model w Europie, więc podaż na rynku wtórnym jest całkiem spora.
Nie wszystkie są warte zainteresowania, ale jeśli traficie na dobrze utrzymany egzemplarz, posłuży on jeszcze dobrych kilka lat. Do wyboru były wersje z napędem na tył i na wszystkie koła. Rozbudowana gama jednostek pozwoli wybrać coś dla siebie - benzyniaki miały od 150 do 258 KM, a diesle od 116 KM do 218 KM.
TÜV radzi zwrócić uwagę na działanie hamulca postojowego i luzy w zawieszeniu. X1 świetnie trzymają ceny, więc 30 tys. zł za egzemplarz z początku produkcji wydaje się absolutnym minimum. Dla pewności warto jednak szukać w wyższych przedziałach cenowych.
Audi TT
Nie tylko miejskie i rodzinne propozycje charakteryzują się wysokim poziomem niezawodności. 11-letnim modelem, który dobrze wypada w rankingach TÜV jest bowiem także sportowo nacechowane Audi TT z lat 2006-2014. Technicznie ma wiele wspólnego z Audi A3, więc jest to prosta konstrukcja, w dodatku występująca zarówno jako coupe, jak i kabriolet.
Jeśli chodzi o silniki, ich moc waha się od 160 do 360 KM w wersjach benzynowych. W gamie był też 170-konny diesel. Poszukujący niezawodnego auta, które da trochę emocji z jazdy, powinni rozważyć tę propozycję. Warto jednak przyjrzeć się układowi przeniesienia napędu, który - według TÜV - najczęściej ulega awariom w tym modelu.
Choć auto różni się charakterem i przeznaczeniem od BMW X1, ceny są podobne - startują od około 30 tys. zł, a większość dostępnych w Polsce egzemplarzy kosztuje nieco ponad 40 tys. zł.
Mercedes Klasy E Coupe (W207)
Przyczyną wysokiej pozycji tego modelu w rankingach niezawodności może być fakt, że dzieli on część podzespołów z mniejszą Klasą C W204, która była wyjątkowo udana. Wizualnie nawiązuje jednak do wyższych segmentów rynku, zachowując elegancki ponadczasowy wygląd. Jak przystało na Mercedesa, gama silników była naprawdę bogata - benzyniaki zapewniały moc od 184 do 408 KM, a diesle od 170 do 265 KM.
Wiele zależy od wybranego silnika, ale ci, którzy kupią zadbane auto, nie powinni narzekać. TÜV odnotowało głównie drobne defekty zawieszenia i przewodów hamulcowych. Luksus ma jednak swoją cenę - najtańsze egzemplarze kosztują 40 tys. zł, choć - szukając tego modelu - warto mieć na uwadze wyższe pułapy, nawet 60-70 tys. zł.