M3 Sport Evolution, M3 GT, M3 CSL i M3 GTS - BMW pokazało poprzedników M4 GTS

W Barcelonie odbyły się pierwsze jazdy nowym BMW M4 GTS. Przy okazji niemiecki producent pokazał nie tylko więcej zdjęć swojego nowego, torowego potwora, ale przypomniał także sylwetki jego poprzedników.

[h2]BMW M3 Sport Evolution (E30)[/h2]
[h2]BMW M3 Sport Evolution (E30)[/h2]
Mariusz Zmysłowski

14.04.2016 | aktual.: 02.10.2022 08:18

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Ten model został zaprezentowany w 1990 roku. Był on szczytem osiągnięć dla generacji E30. Auto oferowane było wyłącznie w barwach Glosss Black i Brilliant Red. Pod maską M3 Sport Evolution pracowała rzędowa czwórka o pojemności 2,5 l. Generowała ona 22 proc. więcej mocy niż standardowe M3. Każde z 600 wyprodukowanych M3 Sport Evolution dysponowało mocą równą 238 KM.

Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
[h2]BMW M3 GT (E36)[/h2]
[h2]BMW M3 GT (E36)[/h2]

W M3 E36 BMW zastosowało rzędową szóstkę. 3-litrowy silnik wyposażony był w system Vanos i generował 286 KM. Ta moc zapewniała przyspieszenie do 100 km/h równe 5,9 s. W 1995 roku BMW pokazało specjalną wersję GT, której planowało wyprodukować tylko 350 egzemplarzy. Moc podniesiono do 296 KM. Dla obniżenia masy drzwi wykonano z aluminium. Auto oferowane było wyłącznie w lakierach British Racing Green oraz srebrnym.

Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
[h2]BMW M3 CSL (E46)[/h2]
[h2]BMW M3 CSL (E46)[/h2]

Przydomek tego M3 pochodził od BMW 3.0 CSL z lat 70. Skrót rozwija się jako Coupe Sport Leichtbau. Oznacza to, że mamy tu do czynienia z samochodem odchudzonym. Redukcję masy w E46 BMW przeprowadziło między innymi przez zastosowanie elementów wykonanych z kompozytu węglowego. Lżejsze były także pokrywa bagażnika i oraz tylna szyba z cieńszego szkła.

Pod maską M3 CSL przedstawionego w 2003 roku pracowało R6 o pojemności skokowej wynoszącej 3,3 l. Moc generowana przez ten motor wynosiła 360 KM. Dzięki temu lekkie M3 osiągało 100 km/h w 4,8 s.

Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
[h2]BMW M3 GTS (E92)[/h2]
[h2]BMW M3 GTS (E92)[/h2]

W 2010 roku bawarski koncern pokazał torowego sportowca z krwi i kości, który już tradycyjnie, nie tylko dysponował większą mocą, ale także został pozbawiony zbędnych kilogramów. Model ten ważył 1530 kg, czyli 125 kg mniej niż standardowe M3.

V8 pracujące pod maską tej maszyny urosło z 4 l do rozmiarów 4,4 l. Moc wzrosła przy tym o 30 KM do poziomu 450 KM. W standardzie samochód ten dostawał nie tylko agresywny pakiet aerodynamiczny, ale także sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa i klatkę bezpieczeństwa.

Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
[h2]BMW M4 GTS[/h2]
[h2]BMW M4 GTS[/h2]

Wraz z wprowadzeniem generacji F82 do gry, BMW rozdzieliło wersję kabriolet i coupé jako Serię 4 od sedana i kombi Serii 3. Tym samym narodziło się M4. W 2015 roku do gamy tej maszyny bawarski producent dorzucił wersję GTS, która jest najszybszym seryjnie produkowanym BMW w historii. Model ten dysponuje 6-cylindrowym turbodoładowanym silnikiem o mocy 500 KM i momencie obrotowym równym 600 Nm. To znacznie więcej niż 431 KM i 550 Nm w standardowym M4.

Osiągające 100 km/h w 4,3 s M4 GTS pokonało Zielone Piekło w 7 minut i 28 sekund. To wynik godny prawdziwego supersamochodu. Przyrost mocy i tym samym poprawę czasu na Nürburgringu udało się uzyskać przez zastosowanie wtrysku wody. Więcej o tym rozwiązaniu przeczytacie w artykule o premierze modelu M4 GTS.

[h2]Przeczytaj nasz test BMW M4 Cabrio[/h2]
[h2]Przeczytaj nasz test BMW M4 Cabrio[/h2]
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Obraz
Źródło artykułu:WP Autokult
historiagaleria zdjęćBMW
Komentarze (7)