LPG niezagrożone. Kierowcy mogą spać spokojnie, branża również
Poselska interpelacja dotycząca branży i użytkowników pojazdów zasilanych autogazem wprowadziła spory zamęt, choć od początku było mało prawdopodobne, by obecnie zasilane LPG auta straciły homologację. Teraz potwierdza to Ministerstwo Infrastruktury.
18.10.2021 | aktual.: 14.03.2023 14:44
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Powodem zamieszania był regulamin R115, który Ministerstwo Infrastruktury zamierza wprowadzić w przyszłym roku jako drogę do homologacji instalacji autogazu. Parlamentarzyści PiS-u wysłali w związku z tym interpelację, w której bili na alarm: "Dotychczasowe homologacje stracą ważność, a to oznacza, że z dniem 1 stycznia 2022 r. trzy miliony polskich kierowców nie będzie mogło wyjechać na drogi".
Z dużo większym spokojem podeszła do tematu branża LPG, choć i tu było sporo niepewności. Specjalistyczny portal gazeo.pl skontaktował się z Ministerstwem Infrastruktury, by rozwiać wątpliwości. Odpowiedź resortu przytaczamy poniżej.
"Projektowane przepisy zachowują obecny krajowy system homologacji dodatkowych układów zasilania pojazdów paliwem gazowym, a jednocześnie wprowadzają dodatkową (opcjonalną) krajową ścieżkę uzyskania homologacji poprzez tryb przewidziany w regulaminie ONZ nr 115. Obie procedury, zarówno obecna, jak i nowo projektowana, będą funkcjonować równolegle. Wybór procedury będzie należał do podmiotu wykonującego instalacje w pojazdach” – poinformował Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
W ten sposób ministerstwo zamyka dotychczasową dyskusję na temat przyszłości branży LPG i "zagrożeń" związanych z nowymi przepisami. Zarówno kierowcy, którzy już mają instalacje autogazu, jak i tacy, którzy planowali je montować w swoich autach w przyszłym roku, nie mają się czego obawiać. Warsztaty montujące instalacje mogą korzystać i z dotychczasowej ścieżki uzyskiwania homologacji, i z nowej, zgodnej z regulaminem R115.