Lamborghini LM002 trafiło na sprzedaż. Ma 58 tys. km przebiegu i wysoką cenę

Pancerny, luksusowy, jedyny w swoim rodzaju. Tak może było opisać pierwszego SUV-a, a właściwie terenówkę Lamborghini. Imponujące auto włoskiej marki o mało melodyjnej nazwie LM002 zostało wystawione na sprzedaż przez Champion Motors z Nowego Jorku.

Wystawione Lamborghini LM002 kosztuje w przeliczeniu ok. 1,35 mln zł
Wystawione Lamborghini LM002 kosztuje w przeliczeniu ok. 1,35 mln zł
Źródło zdjęć: © fot. Champion Motors
Filip Buliński

15.11.2019 | aktual.: 22.03.2023 17:21

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Prezentowane Lamborghini LM002 opuściło fabrykę w 1989 roku i jest jednym z 301 wyprodukowanych egzemplarzy. Zgodnie z opisem pojazd miał do tej pory 2 właścicieli, którzy najeździli rambo-lambo tylko 58 tys. km. Na dokładnej dokumentacji zdjęciowej widać, że nie jest to eksponat muzealny i można się domyślać, że był użytkowany zgodnie z przeznaczeniem.

I dobrze, bo przecież został zaprojektowany do transportowania żołnierzy. Na pokładzie znalazło się sporo drewna, klimatyzacja, skórzana tapicerka, radio oraz elektrycznie sterowane szyby. Wnętrze nosi widoczne ślady użytkowania, czy zatem cena, która w przeliczeniu wynosi 1,35 mln zł, nie jest przesadzona? Pozostawiam wam to do własnej oceny.

LM002 rozpędzał się do setki w niecałe 8 sekund
LM002 rozpędzał się do setki w niecałe 8 sekund© fot. Champion Motors

Pod maską znajduje się 5,2-litrowe V12 z modelu Countach, które zostało delikatnie zmodernizowane. Jednostka generowała aż 450 KM i 510 Nm maksymalnego momentu obrotowego, co pozwalało rozpędzić włoskiego kolosa do 100 km/h w niecałe 8 sekund. Należy przy tym pamiętać, że LM002 ważył aż 2700 kg.

Jak w ogóle doszło do powstania tego modelu? Zaczęło się od projektu auta dla wojska. Armia amerykańska w latach 70. złożyła zamówienie na terenówki, a Lamborghini podjęło się wyzwania. Pierwsza próba nie była udana, zarówno ze względu na umiejscowienie silnika V8 od Chryslera (z tyłu), jak i jego słabe parametry.

Wnętrze zostało wykończone skóra i drewnem
Wnętrze zostało wykończone skóra i drewnem© fot. Champion Motors

W dalszych latach powstawały kolejne wersje, w których eksperymentalnie montowano różne jednostki. Producent zrozumiał, że ciężko będzie nawiązać współpracę z wojskiem, dlatego postanowił kontynuować pracę w kierunku auta cywilnego, choć ostatecznie sprzedano 40 sztuk armii saudyjskiej.

Właściwy LM002 zadebiutował w Genewie w 1986 roku. Auto było luksusowo wykończone i przystosowane do codziennego użytku. Wciąż był to prawdziwy weteran do pokonywania bezdroży. Ówcześnie kosztował 100 tys. dol.

5,2-litrowe V12 z Countacha generowało 450 KM
5,2-litrowe V12 z Countacha generowało 450 KM© fot. Champion Motors

LM002 miało aż 30 cm prześwitu, co udało się osiągnąć dzięki wysokiemu zamontowaniu wału napędowego, który znajduje się pod ogromną obudową w kabinie. Znacznie ograniczyło to ergonomię wnętrza, ale czego się nie robi dla sztuki. 5-biegowa skrzynia manualna w tzw. układzie dog-leg ("jedynka" do siebie i w dół) połączona jest z reduktorem, a w skrzyni rozdzielczej znajduje się mechanizm różnicowy z 75-procentową szperą, którą można całkowicie zablokować.

Lamborghini LM002 było najszybszą terenówką na świecie – rozpędzała się do ponad 200 km/h. Połączenie dużego i mocnego silnika z ciężkim nadwoziem miało swoją cenę w postaci bardzo wysokiego zużycia paliwa, które z łatwością sięgało nawet 30l/100 km.

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/24]
Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (25)