Lamborghini Gallardo
Już w latach 70. ubiegłego wieku Lamborghini wiedziało, że nieco mniejsze i tańsze sportowe auta, o niewiele gorszych osiągach, mogą się nieźle sprzedawać. Włosi próbowali więc swoich sił z takimi modelami jak Urraco czy Silhouette, jednak nie odniosły one rynkowego sukcesu i dzisiaj są znane jedynie entuzjastom marki.
Po kilku prototypach, których nie udało się wprowadzić do produkcji, kiedy właścicielem Lamborghini zostało Audi, powrócono do pomysłu. Tak powstał pojazd mniejszy od Murcielago, jedynego wówczas modelu włoskiego producenta. Został on nazwany nazwiskiem pewnego Hiszpana, który przed laty założył hodowlę byków. To właśnie Gallardo.
Auto początkowo zaprojektował Fabrizio Giugiaro, jednak niedługo później do projektu wziął się twórca Murcielago, Belg Luc Donckerwolcke. 4300 mm długości i 1900 mm szerokości sprawiło, że Gallardo swoimi rozmiarami przypomina samochód klasy kompakt, a nie supersportowca.
Dzięki temu Lamborghini zyskało model, którym bez obaw będzie można jeździć na co dzień. Podobnie jak Murcielago Gallardo napędzane jest centralnie umieszczonym silnikiem w układzie V, jednak ta jednostka wyposażona jest w 10, a nie 12 cylindrów.
Jest to silnik o pojemności 5,0 l, który produkuje 500 KM oraz 510 Nm momentu obrotowego, dzięki czemu auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,2 s oraz osiąga prędkość maksymalną 309 km/h. W 2003 roku, kiedy model ten wyszedł na rynek, był sporo szybszy i mocniejszy aż o 100 KM od Ferrari 360.
Podobnie jak w Murcielago moc przekazywana jest na cztery koła. Na suchej nawierzchni 70% napędu kierowane jest na tylną oś, a 30% na przednią, jednak w skrajnych przypadkach nawet 100% mocy może wędrować na przód lub na tył. Nowością w Gallardo była półautomatyczna przekładnia E-Gear z łopatkami umieszczonymi za kierownicą.
Karoseria Gallardo została wykonana w technologii ASF zaadaptowanej od Audi. Pojazd jest więc oparty na ramie wykonanej z aluminium, która zapewnia bardzo dobrą sztywność nadwozia, niską masę oraz wysoki poziom bezpieczeństwa biernego.
Kabina pasażerska Gallardo, czyli miejsce pracy kierowcy, wydaje się jednak zrobiona troszkę zbyt niskim kosztem. Takie elementy jak system nawigacji satelitarnej czy panel klimatyzacji są żywcem przejęte z innych modeli Audi.
W 2005 roku Lamborghini zaprezentowało wersję Roadster, która wyposażona była w elektrycznie składany miękki brezentowy dach. Ta odmiana cieszyła się dość dużą popularnością, ponieważ Gallardo oferuje stosunkowo wysoki poziom komfortu, biorąc pod uwagę osiągi tego auta. Jeśli więc ktoś decydował się na zakup szybkiego i wygodnego sportowego samochodu, dlaczego nie wybrać wersji otwartej.
Ponadto w 2005 roku wyprodukowano 250 sztuk wersji SE, która napędzana była jednostką napędową wzmocnioną do 520 KM. Rok później zaprezentowano bardzo ciekawą odmianę Superleggera, która dzięki odchudzeniu o 100 kg oraz delikatnemu wzmocnieniu silnika spodobała się miłośnikom rasowych wyścigówek. To jednak nie koniec.
W 2008 roku Lamborghini przeprowadziło delikatny facelifting modelu, zmieniając delikatnie światła i wloty powietrza. Chciało nadążyć za konkurencją, w tym za Ferrari F430. Wtedy też jednostka napędowa została wzmocniona do 560 KM i 540 Nm momentu obrotowego. To pozwoliło poprawić przyspieszenie od 0 do 100 km/h, które teraz zajmowało autu 3,7 s, oraz zwiększyć prędkość maksymalną wynoszącą już 325 km/h. Ta wersja Gallardo nosi oznaczenie LP560-4.
W 2009 roku jako prezent dla swojego kierowcy testowego, Valentino Balboniego, Lamborghini stworzyło edycję specjalną Gallardo ograniczoną do 250 sztuk. 550 KM tym razem przekazywane było wyłącznie na tylną oś. Auto można rozpoznać po charakterystycznym pasku ciągnącym się przez całe nadwozie.
Rok później Włosi jeszcze raz zaprezentowali swoją wizję modelu Superleggera, tym razem o mocy 570 KM, dzięki czemu sprint 0-100 km/h zajmuje autu 3,4 s, a prędkość maksymalna wynosi 325 km/h. Ostatnią wersją specjalną Gallardo jest pokazana w 2011 roku odmiana LP570-4 Super Trofeo Stradale, która ma nawiązywać do serii wyścigowej Lamborghini. Osiągi tego modelu są bardzo zbliżone do odmiany Superleggera.
Modelem Gallardo Lamborghini pokazało, że można stworzyć wygodne, dobrze wyposażone, niewielkie i naprawdę szybkie auto sportowe. Model ten jest nadal produkowany.
Plusy:
- Osiągi
- Wyposażenie
- Ciekawe wersje specjalne
Minusy:
- Elementy żywcem wyjęte z Audi
- Zbyt mała różnica pomiędzy wersjami LP570-4 Super Trofeo Stradale i LP570-4 Superleggera