Która pierwsza straci bieżnik? ADAC sprawdziło, jak zużywają się opony
Każdy przejechany kilometr oznacza stopniową degradację bieżnika, który zwyczajnie się wyciera. Niemieccy eksperci postanowili sprawdzić, jakie są różnice w kwestii odporności na ścieranie pomiędzy poszczególnymi rodzajami ogumienia.
22.12.2021 | aktual.: 14.03.2023 13:55
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Spaliny nie są jedynym rodzajem zanieczyszczeń emitowanych przez samochody. Często pomijanym tematem jest szkodliwy pył, wydzielany w procesie ścierania opon. Bliżej przyjrzał się mu niemiecki automobilklub ADAC, który sprawdził, jak wiele szkodliwych cząsteczek wydzielają poszczególne opony w zależności od ich rodzaju czy przeznaczenia.
Wnioski są dość ciekawe. Z uśrednionych obliczeń przeprowadzonych przez ADAC wynika, że przeciętna opona samochodowa traci 120 g swojej masy na każde przejechane 1000 km. Nie brakuje jednak odstępstw od tych wyników — zarówno w górę, jak i w dół. Zależą one nie tylko od rodzaju i przeznaczenia opony, ale również jej producenta. Wyraźnie widać, że nie wszystkie marki zwracają jednakową uwagę na minimalizowanie procesu ścierania.
Letnia, zimowa czy całoroczna?
Powszechnie uważa się, że opony zimowe i całoroczne mają miększą mieszankę z tendencją do szybszego zużywania. Jak wynika z testów ADAC, wcale jednak nie musi to być regułą. W próbie przeprowadzonej na trzech rodzajach opon w różnych rozmiarach (od 185/65/15 do 225/40/18), mającej imitować pokonanie 15 tys. km w zróżnicowanych warunkach, nie wykryto znaczących rozbieżności.
Wnioski:
- Między oponami letnimi, zimowymi i całorocznymi nie ma dużych różnic w zużyciu, choć zazwyczaj letnie zużywają się nieco wolniej niż porównywalne zimowe w tych samych rozmiarach.
- W większości testowanych rozmiarów można znaleźć opony, które zużywają się w tempie poniżej 100 g na 1000 km.
- Najszybciej ścierają się opony w rozmiarze 225/40/18, często oferowane jako ogumienie o sportowych parametrach.
- Najlepiej wypadają natomiast opony w rozmiarze 185/65/15 projektowane z myślą o autach miejskich czy kompaktowych.
Nie wszyscy producenci przykładają wagę do kwestii ścierania
ADAC sprawdziło również, jak ścierają się opony poszczególnych producentów, wybierając modele o przeznaczeniu letnim, zimowym i całorocznym w popularnych rozmiarach. Uśrednione wyniki na 1000 km w poszczególnych gamach znajdziecie poniżej:
- Michelin - 90 g
- Vredestein - 100 g
- Goodyear - 109 g
- Falken - 114 g
- Hankook - 118 g
- Dunlop - 119 g
- Semperit - 119 g
- Toyo - 119 g
- Kumho - 120 g
- Sava - 120 g
- Continental - 126 g
- Maxxis - 128 g
- Bridgestone - 130 g
- Nokian - 134 g
- Pirelli - 134 g
Z powyższego wynika, że opony potrafią bardzo różnić się między sobą w kwestii ścierania, w zależności od tego, kto je wyprodukował. Najlepiej wypada tutaj Michelin, Vredestein i Goodyear, podczas gdy stawkę zamykają Bridgestone, Nokian i Pirelli.
Ścieranie a osiągi opony
Miękka, przyczepna opona o świetnych osiągach nie musi ścierać się w zastraszającym tempie, tak samo jak twarda, odporna na ścieranie opona nie musi wypadać źle w dynamicznych testach. To wynika z badań przeprowadzonych przez ADAC.
Niemiecki automobilklub porównał bowiem zarejestrowane wartości ścierania z wynikami, jakie poszczególne gumy osiągały w corocznych testach ogumienia. Wniosek jest taki, że poza ekstremalnymi modelami (UHP — ultra high performance), przeznaczonymi do typowo sportowej jazdy, da się osiągnąć dobry kompromis między osiągami a ścieraniem. Niezależnie od tego czy mamy do czynienia z zimówką, letnią, czy całoroczną. Zresztą, oponą, która według testów ADAC ściera się najmniej, jest wielosezonowa Michelin Cross Climate+, która świetnie radzi sobie w testach.
Wiele zależy od kierowcy
ADAC podkreśla, że największy wpływ na zużycie opon ma jednak nie ich konstrukcja, lecz sposób eksploatacji. Spokojny, przewidywalny styl jazdy to gwarancja dłuższej eksploatacji opony i mniejszego zanieczyszczenia środowiska.
Na wyższe wartości ścierania narażeni są natomiast dynamicznie usposobieni kierowcy, a także ci, którzy mają mocne auto i często jeżdżą po autostradach, w regionach górskich czy po betonowych nawierzchniach.
Podatność opony na ścieranie z pewnością jest czynnikiem, którego nie warto bagatelizować. Ogumienie, które mniej się ściera, jest nie tylko bardziej ekologiczne, ale i ekonomiczne. Zazwyczaj posłuży nam dłużej, zanim osiągnie graniczną wartość bieżnika.