ADAC sprawdził całoroczne opony do SUV‑ów. Efekty nie były zachwycające

Jeden komplet ogumienia zamiast dwóch. W czasach, gdy zimy są już jedynie cieniem swoich poprzedniczek sprzed lat wydaje się, że to idealne rozwiązanie. Nie do każdego samochodu. Tak przynajmniej wynika z nowego testu ADAC.

Po ostatnich słabych zimach wielu kierowców zdecyduje się na ogumienie całoroczne.
Po ostatnich słabych zimach wielu kierowców zdecyduje się na ogumienie całoroczne.
Źródło zdjęć: © Marcin Łobodziński
Tomasz Budzik

15.08.2020 | aktual.: 22.03.2023 10:34

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W 2019 r. całosezonowe ogumienie wybrało w Polsce 13,9 proc. kierowców, co oznaczało wzrost rok do roku o imponujące 88 proc. Za naszą zachodnią granicą ich udział w całym rynku wynosi już 20 proc. Niemiecki automobilklub opublikował wyniki testów przeprowadzonych w skrajnie różnych warunkach atmosferycznych. Na warsztat wzięto topowe całoroczne opony w rozmiarze 235/55 R17, a więc przeznaczone do SUV-ów i minivanów - samochodów z gruntu dość ciężkich.

Dodatkowo postanowiono przeprowadzić testy w skrajnych warunkach. Próby zachowania na śniegu odbyły się w ośrodku zlokalizowanym w Finlandii, a kontrola własności opon latem na włoskim torze. Wyniki ogumienia całorocznego porównano z tymi, które w takich samych warunkach i przy tym samym samochodzie testowym - był nim Ford Kuga - odnotowały wysokiej jakości opony przewidziane dla danej pory roku. Oto wyniki.

Hamowanie na suchym asfalcie (od prędkości 100 km/h)

  • Referencyjna opona letnia: 37,0 m
  • Michelin CrossClimate+: 43,5 m
  • Bridgestone Weather Control A005: 44,0m
  • Vredestein Quatrac pro: 46,0 m
  • Continental AllSeasonContact: 46,9 m
  • Nokian Weatherproof: 48,2 m
  • Goodyear Vector 4Seasons Gen-2: 48,2 m
  • Uniroyal AllSeasonExpert 2: 51,6 m

Hamowanie na mokrym asfalcie (od prędkości 80 km/h)

  • Bridgestone: 34,6 m
  • Goodyear: 37,6 m
  • Referencyjna opona letnia: 38,9 m
  • Continental: 39,4 m
  • Uniroyal: 39,5 m
  • Michelin: 39,6 m
  • Vredestein: 40,3 m
  • Nokian: 41,4 m

Hamowanie na śniegu (od prędkości 50 km/h)

  • Referencyjna opona zimowa: 24,9 m
  • Nokian: 26,3 m
  • Uniroyal: 26,8 m
  • Goodyear: 27,6 m
  • Continental: 28,2 m
  • Michelin: 31,3 m
  • Bridgestone: 33,3 m
  • Vredestein: 33,4 m

Hamowanie na lodzie (od prędkości 30 km/h)

  • Referencyjna opona zimowa: 39,3 m
  • Continental: 44,1 m
  • Goodyear: 44,2 m
  • Bridgestone: 44,2 m
  • Michelin: 44,3 m
  • Uniroyal: 46,2 m
  • Nokian: 47,0 m
  • Vredestein: 48,4 m

Tradycyjnie ADAC ocenia testowane ogumienie w pięciostopniowej skali szkolnej. Najlepsze w zestawieniu opony całoroczne otrzymały "dwójkę". W tej grupie znalazły się od najlepszej do najgorszej:

  1. Continental AllSeasonContact: 3,6 pkt. (im mniej punktów tym lepiej)
  2. Goodyear Vector 4Seasons Gen-2: 3,8 pkt.
  3. Michelin CrossClimate+: 3,9 pkt.
  4. Nokian Weatherproof: 3,9 pkt.
  5. Uniroyal AllSeasonExpert 2: 4,3 pkt.

Dwie pozostałe opony otrzymały szkolne "jedynki". Modelowi Vredestein Quatrac pro przyznano 5,2 pkt., a Bridgestone Weather Control A005 otrzymał 5,4 pkt.

Jakie wnioski?

Czy test przeprowadzony przez ADAC oznacza, że całoroczne ogumienie po prostu nie nadaje się do użytku? Oczywiście nie. Takie opony to coraz częstszy wybór do małych miejskich modeli, którymi nie wybierzemy się na wakacje na upalne południe Europy, a zimą nie udamy się nimi w góry. Osobom, które mają większe i cięższe samochody, a na dodatek zamierzają wykorzystywać ich potencjał w każdych warunkach pogodowych, nic nie zastąpi opon sezonowych.

Lepsze parametry mają jednak swoją cenę. Musimy nie tylko kupić dwa komplety opon, ale też wygospodarować miejsce na składowanie zestawu niepotrzebnego w danej porze roku lub zapłacić za jego przechowywanie. Dodatkowo trzeba płacić za wymianę ogumienia, podczas gdy w przypadku kompletu całorocznego wystarczy wyważanie, na które możemy pojechać do zakładu wulkanizacyjnego poza sezonem "przekładek", gdy nie ma przed nim kolejek.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (34)