Kombi vs crossover: Peugeot 308 SW 2,0 BlueHDi Allure kontra 3008 1,6 HDi Style - test
Od około dekady crossovery cieszą się rosnącą popularnością. Producenci powiększają palety tych aut w swoich gamach, dzięki czemu do wyboru mamy uterenowione auta pochodne od niemal każdego segmentu. Czy w związku z tym zagrożona jest pozycja klasycznego kombi? Sprawdziliśmy to na przykładzie Peugeota 308 SW i 3008.
22.12.2014 | aktual.: 18.04.2023 11:42
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Peugeot 308 SW 2,0 BlueHDi kontra 3008 1,6 HDi Style - test
O tym, że crossovery mogą wyprzeć kombi może świadczyć fakt, że niektóre modele w nowych generacjach pozbawiane są klasycznych, przedłużonych wariantów nadwoziowych na rzecz uterenowionych samochodów. Przykład najbliższy dzisiejszemu porównaniu to Peugeot 2008, który jest następcą 207 SW. Tym sposobem 208 nie będzie oferowany jako kombi, a pozostanie jedynie hatchbackiem w odmianie 3- i 5-drzwiowej.
Zobacz także
Peugeot podjął taką próbę raz, dlaczego więc nie poszedł w tym samym kierunku w przypadku swojego kompaktowego modelu? Czy 3008 mógłby zastąpić 308 SW?
W pierwszej kolejności porównajmy surowe dane katalogowe. 308 SW mierzy 4585 mm długości, czyli 220 mm więcej niż 3008. Crossover ma też wyraźnie krótszy rozstaw osi. Różnica wynosi 117 mm. Zapewne przełoży się to przede wszystkim na rozmiar bagażnika. W środku miejsca może być wcale nie mniej dzięki bardziej pionowej pozycji pasażerów, w końcu 3008 jest wyższy niż kompaktowe kombi. Mierzy on 1539 mm, podczas gdy 308 SW ma 1461 mm.
Jeśli zastanawiamy się nad zakupem kombi, to jednym z najistotniejszych kryteriów jest bagażnik. W 308 SW pojemność VDA wynosi 556 l, a w 3008 jedynie 432 l. Wartość ta mierzona do dachu ma w tych samochodach odpowiednio 686 i 492 l. Bagażnik w 308 SW po złożeniu tylnej kanapy będzie miał aż 1606 l. W 3008 wartość ta będzie 365 l mniejsza.
Ponieważ suche pojemności to nie wszystko, postanowiliśmy zmierzyć bagażniki obydwu pojazdów. W końcu są wymiary, które mogą znacząco wpływać na łatwość użytkowania auta. Po co komu ogromny bagażnik, jeśli otwór wsadowy jest niezwykle mały? W 3008 ma on 100 cm szerokości i 76 cm wysokości. W przypadku 308 SW wymiary te mają odpowiednio 103 i 77 cm. To minimalna różnica na korzyść kompaktowego kombi. Jeszcze większą przewagę 308 SW zyskuje przy porównaniu wysokości progu załadunkowego. Ma on 62 cm, czyli 11 cm mniej niż 3008.
Wymiary wewnętrzne bagażników również przemawiają na korzyść 308 SW. W standardowym wariancie ma on 105 cm długości i tyle samo szerokości. W 3008 bagażnik jest o połowę krótszy: ma 53 cm. Do tego jest 5 cm węższy. Na korzyść crossovera przemawia maksymalna wysokość przestrzeni ładunkowej do półki. Ma ona 61 cm, podczas gdy w 308 SW mierzy ona 48 cm. To jednak niewielkie pocieszenie, ponieważ kompakt wręcz deklasuje crossovera długością przestrzeni bagażowej od klapy do siedzeń. Mierzy ona 178 cm, co stanowi wartość o 30 cm większą niż w przypadku 3008.
Tworząc samochód nic nie pozostawia się przypadkowi. Inżynierowie Peugeota wiedzieli więc, że 3008 wcale nie ma bajecznie dużego bagażnika. Jest on co prawda starszy niż 308 i niedawno przeszedł jedynie lifting, ale okres projektowania samochodów jest tak długi, że z pewnością jasne było już dawno temu, że 308 SW będzie większy niż 3008. Peugeot musiał więc dać crossoverowi jakiegoś asa do rękawa. Jest nim duża łatwość modyfikowania bagażnika crossovera. Przestrzeń za tylną kanapą można dostosowywać do swoich potrzeb za pomocą 3-poziomowej podłogi. Takie rozwiązanie bardzo dobrze spisze się np. w sytuacji, w której będziemy chcieli przewieźć w samochodzie dużego psa i zakupy. Wtedy ustawiamy półkę wyżej, a pod nią włożymy torby torby. Na górny poziom wskoczy pies. Tylko czy to praktyczne rozwiązanie faktycznie jest w stanie zrekompensować wyraźnie mniejszą przestrzeń bagażową?
Przestronność wnętrza z pozoru stoi na lepszym poziomie w 3008. Wynika to z faktu, że kabina w crossoverze jest wysoka, więc wydaje się być większa. Nic bardziej mylnego. Siadając za kierowcami o tym samym wzroście więcej miejsca na nogi będziemy mieć w 308 SW. To nie tylko zasługa wcześniej wspomnianego większego rozstawu osi, ale także uformowania pleców foteli. W 3008 przednie siedzenia mają plastikowe panele z tyłu. Natomiast 308 SW ma miękkie, wyprofilowane oparcia, w które doskonale wpasowują się kolana.
W takim razie może crossover lepiej spisuje się w kwestii widoczności do przodu? W końcu to wyższe auto. Linia wzroku przy najniżej ustawionych siedziskach przebiega w 3008 na wysokości 135 cm od ziemi u osoby o wzroście około 1,8 m. W 308 SW wartość ta jest o 15 cm mniejsza. Oznacza to, że w kompakcie pozycja za kierownicą jest niższa, bardziej pasująca do dynamicznej jazdy. Tymczasem w 3008 powinna ona gwarantować lepszą widoczność do przodu.
Niestety, wcale tak nie jest ze względu na to, jak Peugeot ukształtował maski w obydwu samochodach. Najkrótsza odległość, na jaką spojrzymy na ziemię zza kierownicy 308 SW wynosi 4 m. W 3008 wartość ta jest o 2,15 m większa.
Czy 3008 ma w ogóle jakąkolwiek faktyczną przewagę nad 308 SW? Kompakt Peugeota jest mimo liftingu crossovera lepiej i ładniej wykończony. Znajdziemy tu więcej dobrych jakościowo materiałów. Deska rozdzielcza jest ładniej zaprojektowana. Do tego zegary, na które patrzymy znad kierownicy to rewelacyjne rozwiązanie, które chętnie przeniósłbym do wielu innych samochodów. 308 SW ma też świetną, małą kierownicę, prawdopodobnie najlepiej leżącą w rękach w całej klasie. Kompakt ma też znacznie większy schowek przed pasażerem. Fotele w 3008 są komfortowe, ale nie tak wygodne jak w 308 SW. Zalety 308 SW można wymieniać bardzo długo.
3008 odznacza się natomiast lepszym prześwitem. Różnica nie jest ogromna, ale może mieć spore znaczenie, gdy wybierzemy się na bezdroża. 308 SW ma pod sobą 134 mm przestrzeni, podczas gdy w 3008 prześwit wynosi 160 mm.
Bezpośrednie starcie w porównaniu wyposażenia, cen i silników nie do końca ma sens w przypadku egzemplarzy testowych, które widzicie na zdjęciach, ponieważ 308 SW z opcjami kosztowało 127 tys. zł, a 3008 zmieściło się w 98 tys. zł. Różnica jest więc znacząca. Na dodatek silniki chociaż obydwa są wysokoprężne, to również znacząco się różnią. 115-konny motor o pojemności 1,6 l napędza 3008. W mieście potrzebował on 6,3 l/100 km. Mocniejszy, 150-konny diesel BlueHDI z 308 SW zużył 0,2 l oleju napędowego mniej na 100 km, ale jest on znacznie droższy. Jego kultura pracy zachwyca, jednak nie współpracuje on z 6-biegowym manualem tak dobrze, jak mniejszy 1,6 HDI z crossovera.
Porównajmy więc ceny bardziej podobnych do siebie egzemplarzy. Dla wersji bazowych 308 SW i 3008 są niemal identyczne. 110-konny kompakt w kombi z silnikiem 1,2 l i 5-biegową skrzynią ręczną dostaniemy w wersji Access za 69 700 zł. 3008 z 1,6 VTI o mocy 120 KM w tej samej wersji i również z 5-biegowym manualem jest o 200 zł droższy. Z pozoru w niewiele większej cenie dostaniemy mocniejszego crossovera, jednak jeśli uwzględnimy masę obu aut, to bardziej korzystny okaże się zakup 308 SW. W 3008 stosunek masy do mocy wynosi 12,2 kg/KM, podczas gdy w kompakcie Peugeota jest to 12,09 kg/KM. W dodatku według katalogu w mieście słabszy 308 potrzebuje 3,1 l benzyny mniej. W trasie różnica ta wynosi 1,3 l/100 km.
Jeśli porównamy te same wersje silnikowe, czyli np. diesle 1,6 o mocy 115 KM w wersji Active, różnica na korzyść 308 SW będzie jeszcze większa. Kosztuje on 86 800 zł, co stanowi kwotę 1400 zł mniejszą. Oczywiście, chociaż obydwa poziomy wyposażenia nazywają się tak samo, nie oznacza to, że zawierają identyczne składniki. Większość dodatków pokrywa się ze sobą, ale są minimalne różnice. 3008 ma w standardzie reflektory przeciwmgielne, za co w 308 SW trzeba dopłacić 800 zł. W kompakcie natomiast regulacja lędźwiowa w fotelu kierowcy jest na wyposażeniu w odmianie Active, a w 3008 wymaga dodatkowej kwoty w wysokości 650 zł (w pakiecie z ogrzewaniem fotela). Na plus 3008 przemawiają zagłówki regulowane w dwóch płaszczyznach, których nie ma w 308 SW. Więcej dostaniemy w kwestii multimediów w kompakcie. W standardzie w odmianie Active znajduje się tam 9,7-calowy wyświetlacz dotykowy, podczas gdy w 3008 dostaniemy jedynie 7 cali i mniej atrakcyjny wygląd menu, które jest na dodatek uboższe w funkcje. Ostatnim asem w rękawie 308 SW jest wewnętrzne lusterko elektrochromatyczne, za które w 3008 musimy zapłacić dodatkowe 800 zł. Dostaniemy je w pakiecie z elektrycznie składanymi lusterkami zewnętrznymi.
Mimo wszystko 3008 jest niezłym samochodem. Jeździło mi się nim bardzo dobrze i miałem okazję docenić większy prześwit. Jednak rozdmuchany kuzyn 308 SW w starciu z kompaktem wypada znacznie gorzej. Oczywiście nie miał on łatwego zadania, bo stanął w szranki z tegorocznym samochodem roku. Nie zmienia to faktu, że nawet odkładając na bok tak subiektywne kwestie jak wygląd, łatwość obsługi i wykorzystane materiały, 3008 przegrywa z 308 SW w chłodnej matematyce. Nie nadeszła jeszcze era crossoverów królujących nad kombi i pewnie prędko jej nie zobaczymy.
PLUSY:
Dynamiczny silnik...
...o stosunkowo niskim zapotrzebowaniu na paliwo
Wysoki komfort jak na kompaktowe auto
Wysoka jakość wykończenia wnętrza
Duża przyjemność z jazdy
Mała, świetnie leżąca w rękach kierownica
Atrakcyjna stylistyka
Duży i praktyczny bagażnik
MINUSY:
Brak analogowego panelu klimatyzacji
PLUSY:
Dobrze pracująca skrzynia biegów
Zwiększony prześwit
Kilkupoziomowy bagażnik...
MINUSY:
...któremu brakuje pojemności
Niezbyt świeży wygląd wnętrza
Ogólna ocena samochodu: 7/10
Peugeot 308 SW 2,0 BlueHDi kontra 3008 1,6 HDi Style - dane techniczne
Testowany egzemplarz: | Peugeot 3008 1,6 HDi Style | Peugeot 308 SW 2,0 BlueHDi Allure |
Silnik i napęd: | ||
Układ i doładowanie: | R4, turbodoładowanie | R4, turbodoładowanie |
Rodzaj paliwa: | Olej napędowy | Olej napędowy |
Ustawienie: | Poprzecznie | Poprzecznie |
Rozrząd: | 16V | 16V |
Objętość skokowa: | 1560 cm3 | 1997 cm3 |
Stopień sprężania: | 10,2 | 16,7 |
Moc maksymalna: | 115 KM przy 3600 rpm | 150 KM przy 3750 rpm |
Moment maksymalny: | 270 Nm przy 1750 rpm | 370 Nm przy 2000 rpm |
Objętościowy wskaźnik mocy: | 74 KM/l | 75 KM/l |
Skrzynia biegów: | 6-stopniowa, ręczna | 6-stopniowa, ręczna |
Typ napędu: | FWD (koła przednie) | FWD (koła przednie) |
Hamulce przednie: | Tarczowe, wentylowane | Tarczowe, wentylowane |
Hamulce tylne: | Tarczowe | Tarczowe |
Zawieszenie przednie: | Kolumna MacPhersona | Kolumna MacPhersona |
Zawieszenie tylne: | Belka skrętna | Belka skrętna |
Układ kierowniczy: | Zębatkowy, wspomagany | Zębatkowy, wspomagany |
Średnica zawracania: | 11,8 | 10,4 m |
Koła, ogumienie przednie: | 225/50 R17 | 225/40 R18 |
Koła, ogumienie tylne: | 225/50 R17 | 225/40 R18 |
Masy i wymiary: | ||
Typ nadwozia: | Crossover | Kombi |
Liczba drzwi: | 5 | 5 |
Współczynnik oporu Cd (Cx): | 0,296 | 0,28 |
Masa własna: | 1545 kg | 1475 kg |
Stosunek masy do mocy: | 13,4 kg/KM | 9,8 kg/KM |
Długość: | 4365 mm | 4585 mm |
Szerokość: | 1837 mm | 1804 mm |
Wysokość: | 1639 mm | 1472 mm |
Rozstaw osi: | 2613 mm | 2730 mm |
Rozstaw kół przód/tył: | 1532/1527 mm | 1551/1546 mm |
Pojemność zbiornika paliwa: | 60 l | 53 l |
Pojemność bagażnika: | 432/1241 l (VDA) | 556/1606 l (VDA) |
Osiągi: | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 12,2 s | 8,9 s |
Prędkość maksymalna: | 183 km/h | 215 km/h |
Zużycie paliwa (miejskie): | 5,8 l/100 km | 4,7 l/100 km (z felgami 18") |
Zużycie paliwa (pozamiejskie): | 4,2 l/100 km | 3,7 l/100 km (z felgami 18") |
Zużycie paliwa (mieszane): | 4,8 l/100 km | 3,8 l/100 km (z felgami 18") |
Emisja CO2: | 125 g/km | 99 g/km |
Test zderzeniowy EuroNCAP: | 5 gwiazdek (2009) | 5 gwiazdek (2013) |
Cena: | ||
Testowany egzemplarz: | 98 100 zł | 127 000 zł |
Model od: | 69 900 zł | 69 700 zł (SW) |