Kierunkowskaz przy wyprzedzaniu. Wielu kierowców robi podstawowy błąd
W teorii wydaje się to proste, ale nie wszyscy wiedzą, jak prawidłowo używać kierunkowskazów podczas wyprzedzania.
27.11.2024 | aktual.: 28.11.2024 16:50
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Wyprzedzanie jest jednym z bardziej ryzykownych manewrów, które mogą być wykonywane przez kierowców. Dlatego tak ważne jest, aby jego zamiar był odpowiednio zasygnalizowany kierunkowskazami. Zobaczmy, co mówi na ten temat Prawo o ruchu drogowym.
Jak wynika z Prawa o ruchu drogowym, kierunkowskazów powinniśmy używać, gdy zmieniamy kierunek jazdy lub pas ruchu. "Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru" (Rozdział 3 - Ruch pojazdów, Oddział 4, Art. 22.5).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Oznacza to, że prawidłowo przeprowadzony manewr powinien obejmować: włączenie lewego kierunkowskazu, zmianę pasa ruchu, wyłączenie kierunkowskazu, wyprzedzenie pojazdu, a następnie włączenie prawego kierunkowskazu przy powrocie na pierwotny pas. Dzięki temu wszyscy uczestnicy ruchu będą mogli właściwie zinterpretować nasze intencje.
Niestety wielu kierowców robi to inaczej, wykonując manewr wyprzedzania ze stale włączonym kierunkowskazem, co przez niektórych użytkowników drogi może być interpretowane jako zamiar skrętu w lewo.
Brak sygnalizacji manewru lub niewłaściwa sygnalizacja wpływa nie tylko na bezpieczeństwo, ale i może skutkować mandatem. Zarówno brak sygnalizacji, jak i jej niewłaściwe użycie, podlegają karze w wysokości 200 zł. O ile niewłaściwe sygnalizowanie jest mniejszym wykroczeniem niż jego brak, oba te czyny są zagrożone sankcjami, dlatego warto o tym pamiętać.