Kia Rio znika z USA. Mówi to wiele o różnicach między Europą a Stanami
Czysto teoretycznie informacja o tym, że Kia wycofuje z USA swój model Rio nie powinna wywoływać emocji w naszym rejonie i tak ogólnie jest. Warto jednak zwrócić na tę wieść uwagę. Dlaczego?
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Kia Rio zostanie wycofana ze Stanów Zjednoczonych wraz z końcem sprzedaży rocznika 2023 - taką informację przedstawił portal "Automotive News". Nie było to wielkie zaskoczenie zważywszy na fakt, że w całym 2022 r. w USA sprzedało się zaledwie 26 996 egzemplarzy tego modelu, co względem 2021 r. było spadkiem o 14 proc.
Mówimy jednak o małym hatchbacku wycofanym z rynku po drugiej stronie świata - czy naprawdę warto zwracać na to uwagę? Jeżeli przyjrzymy się temu bliżej, a także innym tendencjom rynkowym w USA i zestawimy je z ruchami producentów w Europie możemy zauważyć ciekawe różnice. Nie będą one niczym odkrywczym dla osób uważnie śledzących branżę, lecz warto wspomnieć o nich z czysto edukacyjnego punktu widzenia.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dla przykładu w Stanach nadal bardzo dobrze sprzedaje się Kia Forte, która od stycznia do lipca 2023 r. sprzedała się w nakładzie 73 065 egz., notując wzrost o 18 proc. Nigdy nie słyszeliście o takim modelu, jak Forte? Nic dziwnego - mimo że jest to samochód globalny, całkowicie ominął on Europę. Ze Starego Kontynentu uciekła również Kia Optima, tak jak historią jest również konkurencyjny Ford Mondeo.
Kiedy więc w Europie sedany i kombi są w sporym odwrocie i nieliczne modele tego typu są w stanie sprzedawać się na wysokim poziomie, USA bardzo lubuje się w tych konstrukcjach. Odwrotnie wygląda zaś sytuacja hatchbacków - Amerykanie zdecydowanie za nimi nie przepadają, a na ten moment (sierpień 2023 r.) najlepiej sprzedającym się modelem na Starym Kontynencie jest przecież Dacia Sandero. W pierwszej piątce są jeszcze Opel Corsa i Peugeot 208.
Gdzie sedany? W zestawieniu styczeń-lipiec 2023 pierwszy pojawia się dopiero na 15. miejscu - jest nim Skoda Octavia, która jest liftbackiem. 10 miejsc niżej plasuje się Toyota Corolla, która przecież jest u nas sprzedawana również jako hatchback i kombi, a dalej… Mercedes Klasy C (40. miejsce) i BMW Serii 3 (47. miejsce).
Jak to wygląda w USA? Pierwszym autem, które można podpiąć do kategorii hatchbacków jest Toyota Corolla oferowana jednak w wielu wersjach nadwozia (6. miejsce) oraz Honda Civic (11. miejsce), co również jest dyskusyjne z uwagi na popularną wersję sedan. Na dalszych miejscach również cisza. A sedany? 4. miejsce - Toyota Camry, 9. miejsce - Honda Accord, 12. miejsce - Subaru Outback, 15. miejsce - Hyundai Elantra. Aut oferowanych wyłącznie jako hatchbacki brak.
Wspólną fascynacją są oczywiście crossovery i SUV-y, z czego Europejczycy bardziej cenią te pierwsze, a Amerykanie te drugie oraz pick-upy. Widać jednak różnice kulturowe - my wolimy z reguły mniejsze, zwinne auta dobre do miasta, oszczędniejsze i zgrabniejsze, więc hatchbacki się u nas sprawdzają. W Stanach, gdzie drogi i ulice są większe (w sumie wszystko jest większe), hatchbacki są zawstydzająco małe, a sedany pasują do krajobrazu idealnie.