Kamper w 30 minut. Toppola była dla Saaba tym, czym Westfalia dla Volkswagena - prawie
To nie żart, lecz prawdziwy projekt, który cieszył się całkiem sporym wzięciem wśród właścicieli starszych modeli Saaba. Nadbudowa Toppola pozwalała zmienić zwyczajną osobówkę w całkiem praktycznego, dwuosobowego kampera. Taki zestaw to gwarancja zainteresowania na każdym polu kempingowym.
25.02.2021 | aktual.: 06.03.2024 22:10
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Kiedyś, gdy istniał jeszcze Saab, a nawet miał się całkiem dobrze, istniała też Toppola - szwedzka, turystyczna nadbudowa stworzona z myślą o samochodach z Trollhättan. Pierwsza sztuka powstała w 1976 roku specjalnie dla modelu 99 combi coupe. Jego właściciele, którzy zapragnęli wypoczynku na łonie natury, zyskali zupełnie nową możliwość, która z perspektywy czasu wydaje się absolutnie genialnym pomysłem.
Wystarczy zdjąć klapę i po sprawie
Podczas gdy bazą zdecydowanej większości kamperów w historii były dostawczaki, Saab zdecydował się na umożliwienie wypoczynku w osobówkach. Jeden i ten sam samochód mógł na co dzień wozić dzieci do szkoły, a rodziców do pracy, by w weekend zmieniać się w dom na kołach. Wystarczyły podstawowe narzędzia, odrobina czasu, no i oczywiście Toppola.
Wspaniałość całej konstrukcji polegała na jej prostocie. Wystarczyło tylko zdemontować tylną klapę i wsunąć całość w miejsce bagażnika. Oczywiście niezbędne było też podparcie w postaci relingów dachowych. Całość trzymała się jednak na kilku śrubach, a proces montażu/demontażu trwał nie więcej niż 30 minut.
Praktyczna przestrzeń dla dwóch osób
Niewielka nadbudówka - dzięki regularnym kształtom i sporej wysokości - zapewniała wygodę dwóm dorosłym osobom. Nawet ci, którzy liczyli blisko 2 m wzrostu, mogli bez problemu wyprostować się w najwyższym punkcie. Najlepiej wyposażone wydania miały na pokładzie niewielką zabudowę kuchenną, co w połączeniu z górnym łóżkiem o powierzchni 170x200 cm zapewniało całkiem godne warunki do życia. Oczywiście, jak przystało na Szwecję, nie brakowało nawet ogrzewania postojowego.
Z czasem popularność Toppoli okazała się na tyle duża, że lokalni producenci sprzętu turystycznego zaczęli tworzyć akcesoryjne namioty, pozwalające jeszcze zwiększyć użytkową przestrzeń o miejsce za samochodem.
Toppola przetrwała 30 lat
Konstrukcja ważącej około 150 kg nadbudowy okazała się na tyle uniwersalna, że z powodzeniem pasowała do kolejnych generacji saabów, wliczając w to 900, 9000 oraz 9-3. Warunek był jeden - wersja nadwoziowa z charakterystycznym opadającym tyłem, którą w innych markach nazywamy po prostu liftbackiem. Co ciekawe, zestaw pasował też podobno do Forda Sierra i Scorpio.
SAAB 900 Camper Toppola
Ostatnim autem pozwalającym na bezproblemowe korzystanie z Toppoli była pierwsza generacja Saaba 9-3, którego produkcję zakończono w 2002 roku. Same nadbudowy powstawały jeszcze przez kolejne 4 lata, lecz sukcesywnie spadający popyt doprowadził do zakończenia działalności. Jeszcze w 2006 roku firma poszukiwała inwestora, ale chętnych nie było.
Saab wówczas nie radził już sobie najlepiej, a na rynku zabrakło nowszych modeli umożliwiających korzystanie z tego rozwiązania. Dziś nie ma już ani Saaba, ani Toppoli, a sama zabudowa, tak jak zresztą stare saaby, jest coraz bardziej łakomym kąskiem dla kolekcjonerów.
Wciąż nie brakuje też osób, które podczas wakacji robią użytek z tego niecodziennego rozwiązania, a w Holandii czy Szwecji istnieją nawet fankluby zrzeszające właścicieli takich zestawów. Trudno się temu dziwić, bowiem Saab Toppola z pewnością zasługuje na wysokie miejsce w rankingu motoryzacyjnych osobliwości.