Julia RS 600: pierwszy polski motocykl elektryczny do Gymkhany
Przez wielu pojazdy elektryczne uważane są za przyszłość motoryzacji. Coraz częściej światu przedstawiane są nowe propozycje producentów. Nad pomysłami zazwyczaj pracująę sztaby ludzi. A jak się okazuje, nie zawsze tak trzeba. Przykładem jest motocykl elektryczny z polskiego podwórka - Julia RS 600, przygotowany do rywalizacji w Gymkhanie. Jego autorem jest Krzysztof “Chris” Kupiec z Krakowa.
27.04.2014 | aktual.: 08.10.2022 09:27
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Konstrukcja Julii została oparta na ramie z włoskiego motocykla Gilera MX1. Silnik został sprowadzony z USA, gdzie jest produkowany z przeznaczeniem dla skuterów, czy kosiarek do trawy. Z kolei montaż baterii, sposób mocowania silnika oraz układ zasilania energią są autorskimi pomysłami Chrisa.
Jakie są parametry tego motocykla? Przede wszystkim, należy zaznaczyć, że zostały one całkowicie zaplanowane tylko i wyłącznie do udziału w zawodach Gymkhany, a nie np. do codziennego użytkowania w ruchu miejskim. Moc to 20 KM, a wartość momentu obrotowego to 57 Nm. Jak twierdzi Chris, daje to 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego na kole. Poza tym, ekwiwalent spalania wynosi 0,6 l/100 km.
Warto wiedzieć, że kluczowymi elementami podczas zawodów Gymkhany jest przyspieszenie, umiejętne dohamowanie do przeszkody, złożenie przy niskich prędkościach, zapamiętanie trasy oraz szybkie powstanie po upadku. Chris starał się zatem, by parametry motocykla mogły jedynie mu pomóc w wykonaniu tych działań.
Prace nad tym motocyklem trwały prawie rok, a całość finansowana była jedynie przez jego autora. Niemniej jednak, podczas budowy maszyny korzystał on z pomocy swoich nieocenionych przyjaciół oraz rodziny.
Swój debiut Julia RS600 miała w ubiegłym roku podczas zawodów Gymkhany w Szczecinie. Mimo tego, że wystąpiła tam poza konkurencją, to skupiła wokół siebie wielu fanów motoryzacji. W tym roku Chris planuje jednak wziąć udział w rywalizacji i udowodnić, że motocykle elektryczne to motocykle konkurencyjne.
Co o sobie mówi Chris?
Zawsze doskonalę się w kwestiach zawodowych jak i hobbystycznych. Dlatego biorę udział w różnego rodzaju zawodach mających na celu poprawę umiejętności jeździeckich. W 2012 roku zdobyłem 2 miejsce w Warszawskim Rajdzie Motocyklowym oraz 24 miejsce w klasyfikacji ogólnej (ponad 100 zawodników) zawodów Honda Gymkhana. W 2013 roku zająłem 3 miejsce w Warszawskim Rajdzie Motocyklowym oraz zostałem Wicemistrzem Okręgu Warszawskiego PZM w Motocyklach Zabytkowych PRE 1985.