Jazda na biegu jałowym – oszczędności czy straty?
Według części kierowców jazda na biegu jałowym może redukować zużycie paliwa. Założenie to ma swoje korzenie w praktykach z czasów, gdy starsze samochody dominowały na drogach. Dziś jednak takie postępowanie jest nieskuteczne. I zapomnijcie o trybie żeglowania.
24.10.2024 | aktual.: 24.10.2024 08:10
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Mimo że podczas kursów na prawo jazdy odradza się jazdę na biegu jałowym, niektórzy wciąż wierzą, że to przyczynia się do oszczędności paliwa. W przeszłości, przy pracy silników zasilanych gaźnikami, jazda na luzie mogła mieć pewne uzasadnienie – z dzisiejszymi systemami wtrysku paliwa już nie. Lepiej unikać tej praktyki.
– W rzeczywistości znacznie bardziej efektywne jest stosowanie techniki hamowania silnikiem. Polega ona na pozostawieniu pojazdu na biegu i odpuszczeniu pedału gazu. Dzięki temu obroty silnika spadają, a paliwo nie jest wtryskiwane do cylindrów. W ten sposób można obniżyć spalanie o 1-2 litry, w zależności od wielkości samochodu – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. .
Podczas zjazdu z górki może pojawić się pokusa wrzucenia na luz, ale to też nie jest dobry pomysł. Jeżeli zbytnio polegamy na hamulcach, na przykład w górzystym terenie, może to prowadzić do ich przegrzania, a co za tym idzie, spadku efektywności hamowania.
Specjaliści ze Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault zwracają uwagę, że jazda na luzie lub z wciśniętym sprzęgłem to praktycznie to samo, co może prowadzić do – choć minimalnego – zużycia komponentów układu sprzęgłowego. Najważniejsze jest jednak, że w razie potrzeby, reakcja na zdarzenia drogowe jest wolniejsza.
A co z trybem żeglowania?
Orędownicy jazdy na luzie mogą podnieść argument, że przecież nowoczesne automatyczne skrzynie biegów w trybie eko mają funkcję tzw. żeglowania. Polega ona na tym, że po zdjęciu nogi z pedału gazu skrzynia rozłącza sprzęgło, co de facto jest jazdą na luzie. Skoro działa to w nowoczesnych automatach, to dlaczego miałoby nie działać w skrzyniach manualnych?
Samochody z trybem żeglowania są do niego przygotowane poprzez zmniejszenie oporów toczenia. Oznacza to, że jazda na luzie może w nich przynosić pewne korzyści w określonych sytuacjach. W przeciwieństwie do tradycyjnych aut dzięki żeglowaniu wybieg pojazdu jest na tyle długi, że auto przejedzie długi dystans bez dużej utraty prędkości. Co może być korzystniejsze od jazdy z włączonym biegiem, czyli hamowania sinikiem.
Czy to oznacza, że ten sam model samochodu ze skrzynią manualną nadaje się również do jazdy na luzie? Tak, ale należy uwzględnić fakt, że jeżdżąc w ten sposób nie będziemy mieli kontroli nad napędem i nie będziemy mogli natychmiast włączyć biegu, jak to się dzieje w skrzyniach automatycznych.