Jak prawidłowo holować samochód - poradnik
Średnia wieku auta w Polsce wynosi około 15 lat. To powoduje, że awarie są nieuniknione. Niektóre z nich jesteśmy w stanie naprawić od razu, na miejscu, inne wymagają pomocy specjalisty. Wiąże się to z dostarczeniem auta do serwisu, a wtedy konieczne jest wezwanie lawety, co generuje spore koszty. Najtańszym rozwiązaniem jest poproszenie znajomego o pomoc w holowaniu.
29.04.2014 | aktual.: 30.03.2023 11:57
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Na środku drogi nasz pojazd odmawia posłuszeństwa z bliżej nieokreślonej przyczyny. Najrozsądniejszym rozwiązaniem jest odholowanie auta na najbliższy parking, do serwisu albo pod dom, gdzie może uda nam się zdiagnozować przyczynę awarii. Trzeba więc wiedzieć, jak prawidłowo holować samochód.
Wyposażenie konieczne do holowania
Zacznijmy od podstawowego wyposażenia, bez którego holowanie jest niemożliwe. Przede wszystkim potrzebujemy liny. Dla samochodów osobowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t wystarczy jej syntetyczna odmiana o długości 4-6 m. Taką linę można kupić praktycznie na każdej stacji benzynowej. W zależności od marki, grubości czy długości jej cena zaczyna się od około 20-30 zł.
Drugim koniecznym elementem jest trójkąt ostrzegawczy, stanowiący obowiązkowe wyposażenie każdego pojazdu. Życie pokazuje jednak, że nie zawsze wozimy go ze sobą. Dlatego warto to sprawdzić i w razie jego braku od razu się w niego zaopatrzyć. Lepiej wydać nawet kilkadziesiąt złotych, niż sprawić zagrożenie na drodze czy później zapłacić mandat. W wyposażeniu naszego samochodu powinny być też kable rozruchowe. Jest to istotne w sytuacji, gdy rozładuje się akumulator. Wtedy trzeba go trochę podładować, aby włączyły się światła pozycyjne i kierunkowskazy.
Przygotowanie samochodu do holowania
Gdy mamy już wszystkie niezbędne elementy, musimy przygotować pojazd do holowania. Trójkąt ostrzegawczy umieszczamy po lewej stronie auta. W przypadku złej widoczności lub holowania w nocy należy włączyć światła pozycyjne. Podczas holowania nie wolno włączać świateł awaryjnych.
Lina musi być przyczepiona w taki sposób, aby nie doszło do jej rozłączenia. Należy używać zaczepów zespolonych z liną. Mają one odpowiednie zabezpieczenia. Nie wolno podczepiać liny do wahaczy czy zderzaków. Można wykorzystywać jedynie haki i uszy holownicze. W większości samochodów osobowych są one wkręcane w specjalnie przygotowane, często zamaskowane zaślepką miejsce.
Podstawowe zasady podczas holowania
Obydwaj kierowcy muszą zachować skupienie podczas jazdy. W samochodzie holowanym powinien siedzieć kierowca bardziej doświadczony. Jest to ważne, ponieważ jeśli ktoś nigdy nie wykonywał tej czynności, będzie zapewne popełniał błędy, spowodowane w dużej mierze stresem i brakiem doświadczenia. O czym pamiętać?
• Należy pamiętać o tym, aby lina zawsze była napięta. Jest to istotne w szczególności podczas ruszania, aby nie doszło do zbyt gwałtownego pociągnięcia auta i ewentualnego jego uszkodzenia.
• Chęć zmiany pasa lub skrętu muszą sygnalizować obydwa pojazdy.
• Na drodze z dwoma lub trzema pasami w jednym kierunku holujące samochody muszą zawsze (jeśli to możliwe) jechać prawym pasem ruchu.
• Pojazd holowany powinien hamować mocniej niż holujący. Dzięki temu unika się efektu luźnej liny.
• Kierowcy powinni mieć ustalony jakiś znak albo stałą łączność na wypadek konieczności awaryjnego hamowania.
• Należy unikać głównych dróg o dużym natężeniu ruchu. Dzięki temu nie będziemy musieli często hamować i zatrzymywać się.
• Zwracajmy uwagę na przejścia dla pieszych. Oni nie wiedzą o tym, że dwa auta się holują, i mogą nieopatrznie wejść między nie.
• Nie wolno holować samochodu z automatyczną skrzynią biegów. Grozi to poważną i kosztowną awarią.
Z punktu widzenia prawa
W Kodeksie drogowym w rozdziale 5 znajduje się podrozdział poświęcony holowaniu pojazdów. Artykuł 31 stanowi:
- Kierujący może holować pojazd silnikowy tylko pod warunkiem, że:
• prędkość pojazdu holującego nie przekracza 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem;
• pojazd holujący ma włączone światła mijania również w okresie dostatecznej widoczności;
• w pojeździe holowanym znajduje się kierujący mający uprawnienia do kierowania tym pojazdem, chyba że pojazd jest holowany w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim;
• pojazd holowany jest połączony z pojazdem holującym w sposób wykluczający odczepienie się w czasie jazdy; nie dotyczy to holowania motocykla, który powinien być połączony z pojazdem holującym połączeniem giętkim w sposób umożliwiający łatwe odczepienie;
• pojazd holowany, z wyjątkiem motocykla, jest oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym, a w okresie niedostatecznej widoczności ma ponadto włączone światła pozycyjne; zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu;
• w pojeździe holowanym na połączeniu sztywnym jest sprawny co najmniej jeden układ hamulców, a w pojeździe holowanym na połączeniu giętkim – dwa układy;
• odległość między pojazdami wynosi nie więcej niż 3 m przy połączeniu sztywnym, a od 4 m do 6 m przy połączeniu giętkim, przy czym połączenie jest oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi albo zaopatrzone w chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej; przepisu tego nie stosuje się w razie holowania pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
- Zabrania się holowania:
• pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub o niesprawnych hamulcach, chyba że sposób holowania wyklucza potrzebę ich użycia;
• pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony;
• więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego;
• pojazdem z przyczepą (naczepą);
• na autostradzie, z wyjątkiem holowania przez pojazdy przeznaczone do holowania do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych.
- W razie holowania pojazdu w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim lub użycia hamulców rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego.
Holowanie samochodu nie jest takie proste, jak się wydaje. Kodeks drogowy wyraźnie określa, jakie warunki muszą być spełnione, aby ta czynność była wykonywana prawidłowo. Wielu kierowców wykupujących ubezpieczenie autocasco ma zapewnione darmowe holowanie przez autolawetę. Może warto wykorzystać tę możliwość, niż męczyć się samemu. Pamiętajmy, że nieodpowiednie holowanie wiąże się z mandatem nie tylko dla kierowcy auta holowanego, ale też holującego.